Unelmien paikka: Toimintatutkimus kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöönotosta ympäristöviihtyvyyden parantamiseksi hoitolaitoksessa
Hannula-Ketola, Elina; Pirinen, Outi (2014)
Hannula-Ketola, Elina
Pirinen, Outi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405231195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405231195
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee laitosyhteisössä tapahtuvaa ympäristön viihtyvyyden parantamista kuvataidekasvatuksen näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää henkilökunnan ja ikäihmisten välistä taidetoimintaa niin käytäntöjen kuin yleisten lähtökohtien ja arvojen tasoilla. Tutkielma on toteutettu toimintatutkimuksena, ja se sijoittuu laadulliseen tutkimusperinteeseen. Toteutuksen lähtökohtana on taiteen, kulttuurin ja ympäristön sekä hoidon ja hyvinvoinnin vuorovaikutus. Toimintaympäristönä on Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva veteraanien kuntoutuskoti. Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet toimintatutkimusta, jossa on nähtävillä etnografisia piirteitä. Aineisto koostuu haastatteluista, kahdesta (2) lomakehaastattelusta, projektien kirjallisista dokumenteista, äänitallenteista, valokuvista sekä tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä. Tutkielman tekijät ovat olleet osallisena toiminnassa ohjaajina ja Outi Pirinen myös kesän ajan yhteisössä lähihoitajana.
Tutkielmassa erityistarkastelussa on yhteisölähtöinen ympäristön parantaminen, joka tukee sosiaalista kanssakäymistä työntekijöiden ja vanhusten välillä. Tieto muovautuu aineiston analysoimisesta sisältöanalyysin menetelmin ja rakentuu taidetoiminnan tutkimuksen ja sosiaaligerontologisen tutkimuksen kentällä.
Tutkielma tuo esiin sen, että hoitohenkilökunnan koulutuksella, työn organisoinnilla ja asenteiden muuttamisella voidaan tukea ja lisätä laitosyhteisön vuorovaikutusta kuvataidekasvatuksen menetelmiä apuna käyttäen. Yhteisöllinen taidekasvatus voi olla yhtenä tekijänä muuttamassa asenteita viihtyisästä laitosympäristöstä, johon sen oma yhteisö on vaikuttamassa. Tutkielma tukee käsitystä, jonka mukaan taide- ja kulttuuriaineiden sisällyttäminen osaksi henkilökunnan koulutusta ja jatkokoulutusta vahvistavat taidelähtöisten menetelmien käyttöä yhteisön ja yksilön hyvinvoinnin edistäjinä.
Tutkielmassa erityistarkastelussa on yhteisölähtöinen ympäristön parantaminen, joka tukee sosiaalista kanssakäymistä työntekijöiden ja vanhusten välillä. Tieto muovautuu aineiston analysoimisesta sisältöanalyysin menetelmin ja rakentuu taidetoiminnan tutkimuksen ja sosiaaligerontologisen tutkimuksen kentällä.
Tutkielma tuo esiin sen, että hoitohenkilökunnan koulutuksella, työn organisoinnilla ja asenteiden muuttamisella voidaan tukea ja lisätä laitosyhteisön vuorovaikutusta kuvataidekasvatuksen menetelmiä apuna käyttäen. Yhteisöllinen taidekasvatus voi olla yhtenä tekijänä muuttamassa asenteita viihtyisästä laitosympäristöstä, johon sen oma yhteisö on vaikuttamassa. Tutkielma tukee käsitystä, jonka mukaan taide- ja kulttuuriaineiden sisällyttäminen osaksi henkilökunnan koulutusta ja jatkokoulutusta vahvistavat taidelähtöisten menetelmien käyttöä yhteisön ja yksilön hyvinvoinnin edistäjinä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]