Mobiiliteknologioiden interventiot kuvataidekasvatuksessa: museopedagoginen tapaustutkimus
Ranti, Tommi (2014)
Ranti, Tommi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261208
Tiivistelmä
Oppimiseen ja opetukseen liittyy usein teknologiaa, jonka avulla luodaan ja ylläpidetään uudenlaisia oppimisympäristöjä ja -malleja. Tämän laadullisen tutkimuksen kohteena on tutkia mobiililaitteen vaikutusta oppilaiden museovierailuun peruskoulun kuvataidetuntien aikana. Kartoitan tutkimuksessa niitä oppilaiden, taideopiskelun, teknologian ja museon ilmiöitä, jotka vaikuttavat kokemuksellisessa ja vuorovaikutteisessa opiskelussa.
Tutkimusmenetelmäni on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa osassa alkaen Rovaniemen Korundissa pidetystä esiymmärrystä tukevasta tutkimuksesta. Varsinaisen aineiston keräsin Turun taidemuseosta turkulaisen 7. luokan kanssa. Teknologia-avusteiseen vierailuun liittyi oppilaille pidetty lomakekysely. Kehitin museolla kuvatun videoaineiston litterointiin visuaalisen analyysimetodin. Kutsun tätä analyysimenetelmää videon simultaanianalyysiksi. Videon simultaanianalyysissä tutkija voi havainnoida videoiden tapahtumia kokonaisvaltaisesti katsomalla useampaa videota samaan aikaan, jolloin esiintyvien ilmiöiden yhteys ja jatkuvuus on havaittavissa selkeämmin kuin videoita yksittäin analysoitaessa. Teemoittelin aineistosta yksilöllisiä ja yleisiä sisältöalueita, joista tutkimuksen tulokset olivat johdettavissa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat teknologisten laitteiden positiivinen vaikutus oppilaiden kokemukseen museovierailussa. Oppilaat liikkuivat museolla dynaamisissa sosiokonstruktiivisissa ryhmissä, jotka vuoroin rakentuivat ja hajosivat. Laitteilla kuvattiin ja editoitiin pääasiassa yksin, mutta niiden käyttöön ja kokemukseen liittyi vuorovaikutusta oppilaiden välillä. Otettuja editoituja kuvia voidaan hyödyntää museovierailun ulkopuolella oppilaan elämismaailmassa, konstruktivistisesti kuvataiteen oppisisältöjen syventämisessä ja kulttuuri-identiteetin rakentamiseen sosiaalisen median viiteryhmissä.
Tutkimusmenetelmäni on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa osassa alkaen Rovaniemen Korundissa pidetystä esiymmärrystä tukevasta tutkimuksesta. Varsinaisen aineiston keräsin Turun taidemuseosta turkulaisen 7. luokan kanssa. Teknologia-avusteiseen vierailuun liittyi oppilaille pidetty lomakekysely. Kehitin museolla kuvatun videoaineiston litterointiin visuaalisen analyysimetodin. Kutsun tätä analyysimenetelmää videon simultaanianalyysiksi. Videon simultaanianalyysissä tutkija voi havainnoida videoiden tapahtumia kokonaisvaltaisesti katsomalla useampaa videota samaan aikaan, jolloin esiintyvien ilmiöiden yhteys ja jatkuvuus on havaittavissa selkeämmin kuin videoita yksittäin analysoitaessa. Teemoittelin aineistosta yksilöllisiä ja yleisiä sisältöalueita, joista tutkimuksen tulokset olivat johdettavissa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat teknologisten laitteiden positiivinen vaikutus oppilaiden kokemukseen museovierailussa. Oppilaat liikkuivat museolla dynaamisissa sosiokonstruktiivisissa ryhmissä, jotka vuoroin rakentuivat ja hajosivat. Laitteilla kuvattiin ja editoitiin pääasiassa yksin, mutta niiden käyttöön ja kokemukseen liittyi vuorovaikutusta oppilaiden välillä. Otettuja editoituja kuvia voidaan hyödyntää museovierailun ulkopuolella oppilaan elämismaailmassa, konstruktivistisesti kuvataiteen oppisisältöjen syventämisessä ja kulttuuri-identiteetin rakentamiseen sosiaalisen median viiteryhmissä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]