Taide kotouttaa: taiteen opetus kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien kolmannen sektorin opetuksessa
Pétursdóttir, Johanna (2014)
Pétursdóttir, Johanna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406101253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406101253
Tiivistelmä
Tämä on laadullinen ja empiirinen pro gradu -tutkielma taiteen hyödyistä maahanmuuttajien kotoutumiseen eli suomalaiseen kulttuuriin integroitumiseen. Tutkielmassa selvitetään, miksi taiteen opetusta tulisi lisätä kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien opetukseen ja minkälaista taiteen opetusta heidän tulisi saada. Tutkielman tavoitteena on taiteen opetuksen kehittäminen ja lisääminen kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien kolmannen sektorin opetuksessa.
Tutkielman aineistonkeruu oli kaksivaiheinen ja siinä on piirteitä sekä toiminta- että tapaustutkimuksesta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kahden kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien ohjaajan haastattelua sekä tutkimuspäiväkirjaa, joka pohjautui kolmipäiväiseen kotouttamisvaiheessa oleville maahanmuuttajille järjestettyyn taideopetuskokonaisuuteen ja sen havainnointiin. Haastattelut olivat tutkielman pääaineistona.
Tutkielman hypoteesina oli, että taiteellinen ja luova työskentely edesauttavat maahanmuuttajien kotoutumista ja siksi taiteen opetusta tulisi lisätä maahanmuuttajien opetukseen. Tutkimustulosten mukaan taide kotouttaa, maahanmuuttajien taiteen opetus on monimuotoista ja vuorovaikutteista työpajatoimintaa ja että kulttuurisen kontekstin huomioon ottaminen on tärkeää kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien opetuksessa.
Tutkielman aineistonkeruu oli kaksivaiheinen ja siinä on piirteitä sekä toiminta- että tapaustutkimuksesta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kahden kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien ohjaajan haastattelua sekä tutkimuspäiväkirjaa, joka pohjautui kolmipäiväiseen kotouttamisvaiheessa oleville maahanmuuttajille järjestettyyn taideopetuskokonaisuuteen ja sen havainnointiin. Haastattelut olivat tutkielman pääaineistona.
Tutkielman hypoteesina oli, että taiteellinen ja luova työskentely edesauttavat maahanmuuttajien kotoutumista ja siksi taiteen opetusta tulisi lisätä maahanmuuttajien opetukseen. Tutkimustulosten mukaan taide kotouttaa, maahanmuuttajien taiteen opetus on monimuotoista ja vuorovaikutteista työpajatoimintaa ja että kulttuurisen kontekstin huomioon ottaminen on tärkeää kotouttamisvaiheessa olevien maahanmuuttajien opetuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]