Tähtihetkiä: yhteisöllinen videoteos Ivalolaisten nuorten paikallisidentiteetin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistamisen välineenä
Korhonen, Silja; Sarkimaa, Marja (2014)
Korhonen, Silja
Sarkimaa, Marja
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tehtävänä oli kehittää yhteisöllisen videotaidetyöpajan malli osana
ArctiChildren InNet -hanketta. Hankkeen tavoitteena on multimodaalisten eli moniaististen
kehollisten ja sosiaalisten toimintamuotojen kehittäminen Barentsin alueen lasten
ja nuorten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Lisäksi siinä kehitetään verkkovälitteisen terveyden edistämisen mallia hankkeen oman internetsivuston muodossa. Tutkimuksemme keskittyy erityisesti paikallisidentiteetin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitykseen osana nuorten hyvinvointia.
Tutkimusotteemme on toimintatutkimuksellinen. Teoreettisena pohjana olemme käyttäneet
psykososiaalisen hyvinvoinnin, taiteen ja hyvinvoinnin, yhteisöllisen taiteen ja sosiokulttuurisen innostamisen sekä videon välineen teoriaa. Tutkimuksen toimintaosion
toteutimme Ivalon yläkoululla, ja siihen osallistui kymmenen kahdeksannen luokan
oppilasta kuvataiteen valinnaisryhmästä.
Tutkimuksemme tuo monialaiseen yhteistyöhankkeeseen näkökulman kuvataiteen mahdollisuuksista hyvinvoinnin tukemisessa laajemmin, ja erityisesti mallin siitä, kuinka
videota voidaan käyttää välineenä psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena. Jatkossa
hankkeen toimijat voivat ottaa työpajan mallin käyttöönsä myös muissa hankkeen yhteistyökouluissa.
Video on multimodaalinen väline, joka mahdollistaa viestimisen kuvien lisäksi myös
muun muassa liikkeen, äänen ja ilmeiden kautta. Video sopii identiteetin käsittelyyn
hyvin, sillä sen kautta voi nähdä itsensä kokonaisvaltaisesti. Ryhmässä toteutettu videoteos toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistajana ryhmän jäsenten välillä. The aim of our research was to develop a model for community based video art workshop
as a part of the ArctiChildren InNet project. The project's main goal is to develop
different multimodal ways to support the psychosocial wellbeing of children and youth
in the Barents region. Also new e-health approaches are being developed in the project
through the ArctiChildren website. In our research we focus especially on the questions
of local identity and social interaction as part of wellbeing.
We have used action research as an approach to our research. The theoretical part is
based on the different theories of psychosocial wellbeing, art and wellbeing, video art,
community art and socio-cultural animation. The workshop was organized in Ivalo secondary school with ten eight graders from a compulsory art course.
As a part of the co-operation project of many professional fields, our research brings
information of how art can support wellbeing, especially how video can be used as a
tool to support the psychosocial wellbeing. In the future, this model can be used also in
other schools participating in the ArctiChildren project.
Video is a multimodal tool that can be used for communicating not only with images
but also with movement, sound and facial expressions. That is why it is also a good tool
for dealing with identity because it shows well the person’s overall appearance. Making
the video art work in a group also strengthens the social interaction between the group
members.
ArctiChildren InNet -hanketta. Hankkeen tavoitteena on multimodaalisten eli moniaististen
kehollisten ja sosiaalisten toimintamuotojen kehittäminen Barentsin alueen lasten
ja nuorten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Lisäksi siinä kehitetään verkkovälitteisen terveyden edistämisen mallia hankkeen oman internetsivuston muodossa. Tutkimuksemme keskittyy erityisesti paikallisidentiteetin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitykseen osana nuorten hyvinvointia.
Tutkimusotteemme on toimintatutkimuksellinen. Teoreettisena pohjana olemme käyttäneet
psykososiaalisen hyvinvoinnin, taiteen ja hyvinvoinnin, yhteisöllisen taiteen ja sosiokulttuurisen innostamisen sekä videon välineen teoriaa. Tutkimuksen toimintaosion
toteutimme Ivalon yläkoululla, ja siihen osallistui kymmenen kahdeksannen luokan
oppilasta kuvataiteen valinnaisryhmästä.
Tutkimuksemme tuo monialaiseen yhteistyöhankkeeseen näkökulman kuvataiteen mahdollisuuksista hyvinvoinnin tukemisessa laajemmin, ja erityisesti mallin siitä, kuinka
videota voidaan käyttää välineenä psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena. Jatkossa
hankkeen toimijat voivat ottaa työpajan mallin käyttöönsä myös muissa hankkeen yhteistyökouluissa.
Video on multimodaalinen väline, joka mahdollistaa viestimisen kuvien lisäksi myös
muun muassa liikkeen, äänen ja ilmeiden kautta. Video sopii identiteetin käsittelyyn
hyvin, sillä sen kautta voi nähdä itsensä kokonaisvaltaisesti. Ryhmässä toteutettu videoteos toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistajana ryhmän jäsenten välillä.
as a part of the ArctiChildren InNet project. The project's main goal is to develop
different multimodal ways to support the psychosocial wellbeing of children and youth
in the Barents region. Also new e-health approaches are being developed in the project
through the ArctiChildren website. In our research we focus especially on the questions
of local identity and social interaction as part of wellbeing.
We have used action research as an approach to our research. The theoretical part is
based on the different theories of psychosocial wellbeing, art and wellbeing, video art,
community art and socio-cultural animation. The workshop was organized in Ivalo secondary school with ten eight graders from a compulsory art course.
As a part of the co-operation project of many professional fields, our research brings
information of how art can support wellbeing, especially how video can be used as a
tool to support the psychosocial wellbeing. In the future, this model can be used also in
other schools participating in the ArctiChildren project.
Video is a multimodal tool that can be used for communicating not only with images
but also with movement, sound and facial expressions. That is why it is also a good tool
for dealing with identity because it shows well the person’s overall appearance. Making
the video art work in a group also strengthens the social interaction between the group
members.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]