Mitä sanoo miesope? Mies kuvataideopettajana naisistuneella alalla
Pippuri, Piia (2014)
Pippuri, Piia
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Tiivistelmä
Kuvataideopettajuus on sukupuolisegregoitunut ammattikunta, jossa miehet muodostavat
sukupuolivähemmistön. Tässä laadullisessa ja kriittisessä miestutkimuksessa tarkastelen,
kuinka mieskuvataideopettajat suhtautuvat sukupuoleensa ja työhönsä naisistuneella
alalla – millaisia merkityksiä miehet sukupuolelleen antavat ja millaisia merkityksiä
naisistunut ala luo kuvataideopettajamiehen miehuudesta ja maskuliinisuudesta.
Tutkielmani empiirisen aineiston keräsin teemahaastattelemalla viittä työelämään sijoittunutta
kuvataideopettajamiestä ja yhtä maisteriasteen miesopiskelijaa. Aineistoni
analysoin teemahaastatteluaineiston käsittelyyn soveltuvalla sisällönanalyysimallilla.
Kuvataideopettajamiehet suhtautuivat alan vahvaan naisisuuteen annettuna asiatilana.
He merkityksellistivät sukupuolensa suhteessa valtaan, sillä mieheys koettiin vaikutusvaltaa
ja arvostusta aikaansaavana ja lisäävänä ominaisuutena. Poikaoppilaille he näkivät
itsensä merkityksellisinä malleina taiteeseen, miehuuteen ja miesnormista poikkeavaan
ammatinvalintaan. Kuvataideopettajamiesten maskuliinisuus ei lukeudu idealisoituun
maskuliinisuuskäsitykseen, sillä heidän työnsä ja kiinnostuksen kohteensa näyttäytyvät
kulttuurisesti feminiinisinä. Tämän vuoksi miesopettajuuteen suhtauduttiin mieskuvaa
ja valtavirtaistettua maskuliinisuutta avartavana vaikuttimena. Art education is gender segregated occupation and the minority of art teachers consists of men. In this qualitative critical study on men and masculinities I aim to examine how male art teachers feel about their gender and how they react to their work in female pre-dominanced art education. What kind of significance male teachers give to their gender? How does being a male art teacher in feminised occupation implicate to their manhood and masculinity? The empirical data of this thesis was collected by theme interviewing six male art teachers one of which was soon to graduate master´s stage student. I pro-cessed the collected empirical data using qualitative analysis method.
Male art teachers regarded feminised art education as a given state of things. They sig-nificated their gender in relation to power – gender was seen as a way to achieve and gain influence and appreciation. Male teachers also regarded themselves as valuable models for boy schoolers in classroom. They could give them role models in arts, in manhood and in non-traditional occupational choice. Men as art teachers do not fit in the idealized concept of masculinity because of the feminine features of their interests and work. That is why they saw themselves as factors towards more versatile masculin-ity.
sukupuolivähemmistön. Tässä laadullisessa ja kriittisessä miestutkimuksessa tarkastelen,
kuinka mieskuvataideopettajat suhtautuvat sukupuoleensa ja työhönsä naisistuneella
alalla – millaisia merkityksiä miehet sukupuolelleen antavat ja millaisia merkityksiä
naisistunut ala luo kuvataideopettajamiehen miehuudesta ja maskuliinisuudesta.
Tutkielmani empiirisen aineiston keräsin teemahaastattelemalla viittä työelämään sijoittunutta
kuvataideopettajamiestä ja yhtä maisteriasteen miesopiskelijaa. Aineistoni
analysoin teemahaastatteluaineiston käsittelyyn soveltuvalla sisällönanalyysimallilla.
Kuvataideopettajamiehet suhtautuivat alan vahvaan naisisuuteen annettuna asiatilana.
He merkityksellistivät sukupuolensa suhteessa valtaan, sillä mieheys koettiin vaikutusvaltaa
ja arvostusta aikaansaavana ja lisäävänä ominaisuutena. Poikaoppilaille he näkivät
itsensä merkityksellisinä malleina taiteeseen, miehuuteen ja miesnormista poikkeavaan
ammatinvalintaan. Kuvataideopettajamiesten maskuliinisuus ei lukeudu idealisoituun
maskuliinisuuskäsitykseen, sillä heidän työnsä ja kiinnostuksen kohteensa näyttäytyvät
kulttuurisesti feminiinisinä. Tämän vuoksi miesopettajuuteen suhtauduttiin mieskuvaa
ja valtavirtaistettua maskuliinisuutta avartavana vaikuttimena.
Male art teachers regarded feminised art education as a given state of things. They sig-nificated their gender in relation to power – gender was seen as a way to achieve and gain influence and appreciation. Male teachers also regarded themselves as valuable models for boy schoolers in classroom. They could give them role models in arts, in manhood and in non-traditional occupational choice. Men as art teachers do not fit in the idealized concept of masculinity because of the feminine features of their interests and work. That is why they saw themselves as factors towards more versatile masculin-ity.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]