Valkoisen lumo ; pohjoinen luontokokemus ja minimalismi Teoksia-näyttelyn kontekstissa
Turkki, Tuula (2011)
Turkki, Tuula
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203161054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203161054
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee Teoksia-näyttelyni (2001) välittämää luontokokemusta
minimalismin kontekstissa. Tutkimusaineistona toimiva näyttely koostuu kahdeksasta
valkoisesta teoksesta, joiden kautta analysoin pohjoista, kylmää ja
lumista talvea luontokokemuksena.
Teoksia-näyttelyä tarkastelen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Näyttelyn motiivit
olivat alun perin yhteiskunnalliset, mutta nyt tulkinta on taiteilijan työtavan
reflektointia. Tutkimusmenetelminä käytetään moniaistisuutta painottavaa laadullista
tutkimusta sekä kävelymetodia. Ongelmaa lähestytään myös kontekstualisoivan
tutkimusotteen mukaisesti Erwin Panofskyn kolmitasoista tulkintamallia
käyttäen. Tutkielmassa pohditaan myös taiteilija-tutkija positiota; intuition
ja analyyttisyyden merkitystä.
Esi-ikonografisen kuvauksen avulla perehdytään näyttelyn taustaan ja teosten
formaalisuuteen. Ikonografisen analyysin avulla näyttelyä tarkastellaan minimalismin,
käsitetaiteen ja varhaisten suomalaisen talven kuvausten sekä Pekka
Halosen ja suomalaisen nykytekstiilitaiteen kautta. Ikonologinen tulkinta perehtyy
pohjoisen talviluonnon olemukseen yhdessä paikkateorian, hiljaisuuden,
flow-kokemuksen ja valkoisen värin kanssa.
Kävelyretket talvisessa luonnossa toimivat taustakokemuksena. Niihin liittyvä
flow- ja hiljaisuuden kokemus välittyy Teoksia-näyttelyssä rauhallisena ja valkoisena
yleisilmeenä. Teoksia-näyttelyn minimalistiset teokset viittaavat Kasimir
Malevitšin Mustaan neliöön (1913); minimalistiseen Less is more –
suunnitteluperiaatteeseen sekä teosten muodon ja värin merkityksiin. Tyylisuuntaa
määrittelee myös aineettomuutta painottava transkendenttisyys. Näyttelyn
taustalla on suomalaisen kulttuuriin kuuluva niukkuus samoin kuin ihmisen
pelko elämän hallinnan menettämisestä sekä minimalismin ominaisuus kiinnittää
huomionsa ilmaisun ytimeen. Teosten valkoinen väri ei ilmennä vain positiivista
symboliikkaa, vaan myös tummempia sävyjä. This dissertation examines my Teoksia exhibition (2001) and the experiences of
nature that it conveys in the context on minimalism. The exhibition acts as my
research material and consists of 8 white pieces, through which I analyse the
north, the cold and snowy winter as experiences of nature.
I examin Teoksia exhibition after a 10 year break. The motives for the exhibition
were originally sosiological, now the interpretation is a reflection of the artist's
methods and processes. Methods of examination include qualitative multisensual
observations and walking-method. The problem is also approached by
placing it into context, using Erwin Panofsky's three-level method of
interpretation. The dissertation also reflects on the position of the artist and
observer; the meaning of intuition and analytical thinking.
Through pre-iconographic depiction one may become familiar with the exhibition
and the works in their pure form. Using iconographic analysis the exhibition is
examined through minimalism, conceptualism and early depictions of Finnish
winter, as well as Pekka Halonen and current Finnish textile arts. Iconological
interpretation familiarises the essence of northern winter, together with placetheory,
silence, flow-experience and the colour of white.
Walking expeditions in the wintery nature function as background experiences
for my works. The experience of flow and silence, relating to the expeditions,
are translated into Teoksia exhibition as a peaceful and white overall
impression. The minimalist works in Teoksia exhibition indicate towards the
Black Square (1913) by Kasimir Malevitš; minimalistic design principles Less is
More, as well as the meaning of shape and colour of the works. The direction of
style is determined by transcendentalism and weightlessness. At the base of
the exhibition is a type of gesturelessness, which is typically a part of Finnish
culture, as well as humans' fear of losing control of life and the tendency in
minimalism to focus on the essence of a gesture. The white colour not only
expresses positive symbolism but also darker tones.
minimalismin kontekstissa. Tutkimusaineistona toimiva näyttely koostuu kahdeksasta
valkoisesta teoksesta, joiden kautta analysoin pohjoista, kylmää ja
lumista talvea luontokokemuksena.
Teoksia-näyttelyä tarkastelen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Näyttelyn motiivit
olivat alun perin yhteiskunnalliset, mutta nyt tulkinta on taiteilijan työtavan
reflektointia. Tutkimusmenetelminä käytetään moniaistisuutta painottavaa laadullista
tutkimusta sekä kävelymetodia. Ongelmaa lähestytään myös kontekstualisoivan
tutkimusotteen mukaisesti Erwin Panofskyn kolmitasoista tulkintamallia
käyttäen. Tutkielmassa pohditaan myös taiteilija-tutkija positiota; intuition
ja analyyttisyyden merkitystä.
Esi-ikonografisen kuvauksen avulla perehdytään näyttelyn taustaan ja teosten
formaalisuuteen. Ikonografisen analyysin avulla näyttelyä tarkastellaan minimalismin,
käsitetaiteen ja varhaisten suomalaisen talven kuvausten sekä Pekka
Halosen ja suomalaisen nykytekstiilitaiteen kautta. Ikonologinen tulkinta perehtyy
pohjoisen talviluonnon olemukseen yhdessä paikkateorian, hiljaisuuden,
flow-kokemuksen ja valkoisen värin kanssa.
Kävelyretket talvisessa luonnossa toimivat taustakokemuksena. Niihin liittyvä
flow- ja hiljaisuuden kokemus välittyy Teoksia-näyttelyssä rauhallisena ja valkoisena
yleisilmeenä. Teoksia-näyttelyn minimalistiset teokset viittaavat Kasimir
Malevitšin Mustaan neliöön (1913); minimalistiseen Less is more –
suunnitteluperiaatteeseen sekä teosten muodon ja värin merkityksiin. Tyylisuuntaa
määrittelee myös aineettomuutta painottava transkendenttisyys. Näyttelyn
taustalla on suomalaisen kulttuuriin kuuluva niukkuus samoin kuin ihmisen
pelko elämän hallinnan menettämisestä sekä minimalismin ominaisuus kiinnittää
huomionsa ilmaisun ytimeen. Teosten valkoinen väri ei ilmennä vain positiivista
symboliikkaa, vaan myös tummempia sävyjä.
nature that it conveys in the context on minimalism. The exhibition acts as my
research material and consists of 8 white pieces, through which I analyse the
north, the cold and snowy winter as experiences of nature.
I examin Teoksia exhibition after a 10 year break. The motives for the exhibition
were originally sosiological, now the interpretation is a reflection of the artist's
methods and processes. Methods of examination include qualitative multisensual
observations and walking-method. The problem is also approached by
placing it into context, using Erwin Panofsky's three-level method of
interpretation. The dissertation also reflects on the position of the artist and
observer; the meaning of intuition and analytical thinking.
Through pre-iconographic depiction one may become familiar with the exhibition
and the works in their pure form. Using iconographic analysis the exhibition is
examined through minimalism, conceptualism and early depictions of Finnish
winter, as well as Pekka Halonen and current Finnish textile arts. Iconological
interpretation familiarises the essence of northern winter, together with placetheory,
silence, flow-experience and the colour of white.
Walking expeditions in the wintery nature function as background experiences
for my works. The experience of flow and silence, relating to the expeditions,
are translated into Teoksia exhibition as a peaceful and white overall
impression. The minimalist works in Teoksia exhibition indicate towards the
Black Square (1913) by Kasimir Malevitš; minimalistic design principles Less is
More, as well as the meaning of shape and colour of the works. The direction of
style is determined by transcendentalism and weightlessness. At the base of
the exhibition is a type of gesturelessness, which is typically a part of Finnish
culture, as well as humans' fear of losing control of life and the tendency in
minimalism to focus on the essence of a gesture. The white colour not only
expresses positive symbolism but also darker tones.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]