Mustaa, valkoista ja tehostevärejä ; sisustuksen värejä suomalaisessa kodissa
Koivisto, Aija (2011)
There are no files associated with this item.
Koivisto, Aija
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten värien käyttöä sisustamisessa.
Tutkielman aineisto koostuu puolistrukturoidusta kyselystä, johon vastasi 220,
taustoiltaan hyvin erilaista, suomalaista ihmistä. Tutkimus käsittelee pääosin värien
käyttöä suomalaisissa kodeissa, mutta keskeisiä teemoja ovat myös sisustusideoiden
lähtökohdat sekä suomalaisen sisustamisen menneisyys ja sieltä esiin nousevat
merkitykset 2010luvun sisustamisessa.
Sotien jälkeisellä jälleenrakennuskaudella kodin merkitys kasvoi ja sen sisustamiseen
alettiin käyttää yhä enemmän aikaa ja rahaa. Vuosikymmenien kuluessa sisustamisen
suosio on kasvanut tasaisesti. 2010luvulla sisustamisesta on tullut suoranainen muotiilmiö,
joka näkyy myös eri medioissa, kuten lehdissä, televisiossa ja internetissä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan ainakin osittain kumota ennalta esitetty väite
suomalaisten värittömästä sisustamisesta. Suomalaiset voidaan jakaa sisustajina
kolmeen ryhmään. Suurimmaksi ryhmäksi osoittautui neutraaleilla väreillä, kuten
mustalla, valkoisella, ruskealla ja harmaalla, sisustavat, jotka käyttävät kirkkaampia
värejä vain tehosteena. Toisena ryhmänä esiin tulleet sisustajat sisustavat hyvin
värikkäästi ja karttavat muun muassa mustan ja valkoisen käyttöä. Kolmantena ryhmänä
esiin nousseet, sisustuslehdissä ja ohjelmissa esitetyt, mustavalkoiset sisustukset ovat
vain pieni osa perinteistä suomalaista sisustamista. Suurin osa tavallisista suomalaisista
sisustaa siis yleensä harkitusti ja neutraalisti, unohtamatta kuitenkaan värien käyttöä.
Joillakin värien käyttö on jopa runsasta, mutta musta, valkoinen ja beige eivät kuulu
käytettäviin väreihin. Sisustamisesta ollaan kiinnostuneita myös oman kodin
ulkopuolella. Erilaiset sisustusohjelmat ja blogit internetissä keräävät runsaasti
sisustuksesta kiinnostuneita seuraajia. Sieltä saadaan ideoita myös omaan kotiin. The purpose of this study is to research, how Finns use colours in interior decorating.
The material of the thesis consists of a semistructured questionnaire, which was answered by 220 Finnish people with very different backgrounds. The study mainly deals with the use of colours in Finnish homes, but the central themes are also the starting points of interior design ideas as well as the past of the Finnish interior design
and the meanings of the 2010’s interior design emerging from the past.
During the postwar reconstruction period, the importance of home increased and people
could use more and more time and money in interior design. Over the decades the
popularity of interior decorating has increased steadily. In the 2010’s interior decoration has become a real trend in fashion, which is also reflected in various media such as newspapers, television and the Internet.
As a result of this study a preargument about Finnish colourless interior decoration can
be at least partly disproved. Finns can be divided into three categories as interior
decorators. The largest group turned out to be those furnishing with neutral colours such
as black, white, brown and grey, using brighter colours just as effects. The second group
consisted of interior decorators that prefer to furnish very colourfully avoiding the use
of black and white. The third group who use mainly black and white in interior
decoration, as set out in interior design magazines and programmes, was the smallest.
Black and white interior decoration cannot be considered very traditional in Finland.
Most of ordinary Finns tend to decorate with care and neutrally, however, not forgetting
the use of colours. A few like to use plenty of colours, but not black, white and beige at
all. Nowadays people are very keen on interior decoration also outside their own homes.
Different interior design programmes and blogs on the Internet collect a lot of followers
interested in interior design. People can also find ideas for their own homes there.
Tutkielman aineisto koostuu puolistrukturoidusta kyselystä, johon vastasi 220,
taustoiltaan hyvin erilaista, suomalaista ihmistä. Tutkimus käsittelee pääosin värien
käyttöä suomalaisissa kodeissa, mutta keskeisiä teemoja ovat myös sisustusideoiden
lähtökohdat sekä suomalaisen sisustamisen menneisyys ja sieltä esiin nousevat
merkitykset 2010luvun sisustamisessa.
Sotien jälkeisellä jälleenrakennuskaudella kodin merkitys kasvoi ja sen sisustamiseen
alettiin käyttää yhä enemmän aikaa ja rahaa. Vuosikymmenien kuluessa sisustamisen
suosio on kasvanut tasaisesti. 2010luvulla sisustamisesta on tullut suoranainen muotiilmiö,
joka näkyy myös eri medioissa, kuten lehdissä, televisiossa ja internetissä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan ainakin osittain kumota ennalta esitetty väite
suomalaisten värittömästä sisustamisesta. Suomalaiset voidaan jakaa sisustajina
kolmeen ryhmään. Suurimmaksi ryhmäksi osoittautui neutraaleilla väreillä, kuten
mustalla, valkoisella, ruskealla ja harmaalla, sisustavat, jotka käyttävät kirkkaampia
värejä vain tehosteena. Toisena ryhmänä esiin tulleet sisustajat sisustavat hyvin
värikkäästi ja karttavat muun muassa mustan ja valkoisen käyttöä. Kolmantena ryhmänä
esiin nousseet, sisustuslehdissä ja ohjelmissa esitetyt, mustavalkoiset sisustukset ovat
vain pieni osa perinteistä suomalaista sisustamista. Suurin osa tavallisista suomalaisista
sisustaa siis yleensä harkitusti ja neutraalisti, unohtamatta kuitenkaan värien käyttöä.
Joillakin värien käyttö on jopa runsasta, mutta musta, valkoinen ja beige eivät kuulu
käytettäviin väreihin. Sisustamisesta ollaan kiinnostuneita myös oman kodin
ulkopuolella. Erilaiset sisustusohjelmat ja blogit internetissä keräävät runsaasti
sisustuksesta kiinnostuneita seuraajia. Sieltä saadaan ideoita myös omaan kotiin.
The material of the thesis consists of a semistructured questionnaire, which was answered by 220 Finnish people with very different backgrounds. The study mainly deals with the use of colours in Finnish homes, but the central themes are also the starting points of interior design ideas as well as the past of the Finnish interior design
and the meanings of the 2010’s interior design emerging from the past.
During the postwar reconstruction period, the importance of home increased and people
could use more and more time and money in interior design. Over the decades the
popularity of interior decorating has increased steadily. In the 2010’s interior decoration has become a real trend in fashion, which is also reflected in various media such as newspapers, television and the Internet.
As a result of this study a preargument about Finnish colourless interior decoration can
be at least partly disproved. Finns can be divided into three categories as interior
decorators. The largest group turned out to be those furnishing with neutral colours such
as black, white, brown and grey, using brighter colours just as effects. The second group
consisted of interior decorators that prefer to furnish very colourfully avoiding the use
of black and white. The third group who use mainly black and white in interior
decoration, as set out in interior design magazines and programmes, was the smallest.
Black and white interior decoration cannot be considered very traditional in Finland.
Most of ordinary Finns tend to decorate with care and neutrally, however, not forgetting
the use of colours. A few like to use plenty of colours, but not black, white and beige at
all. Nowadays people are very keen on interior decoration also outside their own homes.
Different interior design programmes and blogs on the Internet collect a lot of followers
interested in interior design. People can also find ideas for their own homes there.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]