Metsän keskellä - erityisoppilaan oppimisen tukeminen fyysisen oppimisympäristön avulla
Tikkanen, Paula (2011)
Tikkanen, Paula
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111171203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111171203
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimuskysymyksenä oli: millainen fyysinen erityisoppimisympäristö tukee erityisoppilaiden oppimista? Kysymykseen haettiin vastauksia haastatteluaineiston pohjalta, jossa selvitettiin opettajien kokemuksia fyysisen ympäristön vaikutuksesta erityisoppilaan oppimiseen. Haastattelu kohdennettiin seitsemälle opettajalle, joilla on kokemusta erityisoppilaiden kanssa
työskentelemisestä. Tutkielmaa varten havainnoitiin myös olemassa olevia oppimisympäristöjä. Tutkielmaan kuuluu taiteellinen osio, jossa kerätyn aineiston pohjalta luotiin Metsän keskellä - sisustuskonsepti, joka on tarkoitettu erityisoppilaita varten. Syntynyt konsepti vastaa erityisoppimisympäristön antamiin tarpeisiin ja haasteisiin sekä on tukemassa erityisoppilaan oppimista. Tutkielmassa konseptia sovellettiin Utajärven keskuskoulun erityisopetustiloihin.
Aineistosta tehtyjen päätelmien pohjalta tutkielmassa esitetään oppimisen kannalta kolme tärkeää erityisoppimisympäristön ominaisuutta. Oppimista tukevat oppimisympäristön viihtyisyys, keskittymisen takaaminen eri keinoin sekä erilaisten oppilaiden huomioiminen fyysisen ympäristön tilaratkaisuissa. Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että jo pienillä fyysisen ympäristön tekijöillä on vaikutusta erityisoppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin.
työskentelemisestä. Tutkielmaa varten havainnoitiin myös olemassa olevia oppimisympäristöjä. Tutkielmaan kuuluu taiteellinen osio, jossa kerätyn aineiston pohjalta luotiin Metsän keskellä - sisustuskonsepti, joka on tarkoitettu erityisoppilaita varten. Syntynyt konsepti vastaa erityisoppimisympäristön antamiin tarpeisiin ja haasteisiin sekä on tukemassa erityisoppilaan oppimista. Tutkielmassa konseptia sovellettiin Utajärven keskuskoulun erityisopetustiloihin.
Aineistosta tehtyjen päätelmien pohjalta tutkielmassa esitetään oppimisen kannalta kolme tärkeää erityisoppimisympäristön ominaisuutta. Oppimista tukevat oppimisympäristön viihtyisyys, keskittymisen takaaminen eri keinoin sekä erilaisten oppilaiden huomioiminen fyysisen ympäristön tilaratkaisuissa. Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että jo pienillä fyysisen ympäristön tekijöillä on vaikutusta erityisoppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4594]