Meditatiivisten ulottuvuuksien jäljillä ; -maailmanympärysmatka rituaalitekstiilien arkkityyppisiin piirteisiin ja haltioittaviin voimiin
Kovero, Minna (2012)
Kovero, Minna
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204181074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204181074
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen rituaalitekstiili-käsitystä ja sen suhdetta myyttiseen ajatteluun.
Näkökulmani on makroskooppinen ja tämä mahdollistaa rituaali-termin käytön työkaluna,
jonka avulla määritellään tekstiilien transkulttuurisia piirteitä. Näin selvitetään miten erilaiset
tekstiilit kommunikoivat piilotajunnan kanssa ja aktivoivat vaistoja ja tunteita. Tämän
näkökulman tarkoituksena on valaista maailman eri tekstiilien moninaisia myyttis-symbolisia
merkityksiä, jotka syntyvät rituaalissa tai rituaalinkaltaisessa toiminnassa.
Lähestymistapani tarkoituksena on tuoda esille rituaalisen tekstiilin meditatiiviset
ulottuvuudet käyttämällä kategorisointia sekä luovaa hermeneutiikkaa, jota Mircea Eliade on
käyttänyt pyrkiessään ymmärtämään transpersoonallisia ideoita. Tyyppianalyysin kautta
luodaan meditatiivisten ulottuvuuksien kategoriat, jotka paljastavat kuinka meditatiivinen
tekstiili aktivoi haltioitumista. Tämä käsitys muodostuu teorioiden ja tutkielman 166 kuvan
kautta. Näitä kuvia katsotaan epäsuoran kuva-analyysin ja hiljaisen tietoni opastuksella sekä
erityisesti teorioiden kautta, joista tärkein on C.G. Jungin arkkityyppioppi ja siihen liittyvät
jungilaiset psykologiset näkemykset.
Muodostin 14 kategoriaa, meditatiivista ulottuvuutta: kätkevyys, kohottavuus,
keskittävyys, yhdistävyys, välittäjyys, sitouttavuus, mandalat, voimayksiköt, tarinan herättävät
kuvat, voimapyydykset, kinesteettiset liinat, energeettiset hapsut, kontrastiset kuosit ja
orgaaninen ornamentiikka. Nämä kategoriat ovat yhteydessä eri arkkityyppeihin, myyttien ja
psyykkisten prosessien vaiheisiin sekä tekstiilien asemointeihin ja luonteisiin. Rituaalitekstiilin
ilmiasu rakentuu meditatiivisten piirteiden päälle kulttuurisen, sosiaalisen ja persoonallisen
ilmaisun kautta. Tutkielman tuloksia voidaan käyttää ensisijaisesti tekstiilien psykologisten
puolien ymmärtämisessä ja lähtökohtana rituaalitekstiilisuunnittelussa. In my thesis I examine the concept of ritual textile and its relation to mythical thinking. My
perspective is macroscopic which enables me to use ritual-term as a tool to define textiles
from transcultural aspect: to find out how different kinds of ritual textiles communicate with
the unconscious and activate instincts and emotions. The meaning of this viewpoint is to
shed light on the variety of mythic-symbolic meanings that textiles from many parts of the
world have in ritual or ritual-like context.
My approach aims at bringing into light the meditative dimensions of ritual textiles by
employing categorization and creative hermeneutics, which Mircea Eliade applied to the
understanding of transpersonal ideas. Method of classification is a way to find ideal types,
meditative dimensions that unveil the ways meditative textiles enable enchantment. This
perception is formed with theories and 166 pictures. These images are viewed with the
guidance from indirect picture analysis, my quiet knowledge, and most importantly through
theories, mainly C.G. Jung's theory of archetypes and Jungian psychological views.
I created 14 categories, meditative dimensions: hiding, rising, centralizing, uniting,
intermediating, binding, mandalas, force units, storytelling images, force traps, kinesthetic
cloths, energetic tassels, contrasting patterns and organic ornamentation. These categories
are in a relation to different archetypes, stages of myths and psychic processes, positionings
and characteristics of textiles. Appearance of ritual textile is constructed on meditative
features with cultural, social and personal expression. This knowledge can be used primarily
for psychological understanding of textiles at the basis of ritual textile designing.
Näkökulmani on makroskooppinen ja tämä mahdollistaa rituaali-termin käytön työkaluna,
jonka avulla määritellään tekstiilien transkulttuurisia piirteitä. Näin selvitetään miten erilaiset
tekstiilit kommunikoivat piilotajunnan kanssa ja aktivoivat vaistoja ja tunteita. Tämän
näkökulman tarkoituksena on valaista maailman eri tekstiilien moninaisia myyttis-symbolisia
merkityksiä, jotka syntyvät rituaalissa tai rituaalinkaltaisessa toiminnassa.
Lähestymistapani tarkoituksena on tuoda esille rituaalisen tekstiilin meditatiiviset
ulottuvuudet käyttämällä kategorisointia sekä luovaa hermeneutiikkaa, jota Mircea Eliade on
käyttänyt pyrkiessään ymmärtämään transpersoonallisia ideoita. Tyyppianalyysin kautta
luodaan meditatiivisten ulottuvuuksien kategoriat, jotka paljastavat kuinka meditatiivinen
tekstiili aktivoi haltioitumista. Tämä käsitys muodostuu teorioiden ja tutkielman 166 kuvan
kautta. Näitä kuvia katsotaan epäsuoran kuva-analyysin ja hiljaisen tietoni opastuksella sekä
erityisesti teorioiden kautta, joista tärkein on C.G. Jungin arkkityyppioppi ja siihen liittyvät
jungilaiset psykologiset näkemykset.
Muodostin 14 kategoriaa, meditatiivista ulottuvuutta: kätkevyys, kohottavuus,
keskittävyys, yhdistävyys, välittäjyys, sitouttavuus, mandalat, voimayksiköt, tarinan herättävät
kuvat, voimapyydykset, kinesteettiset liinat, energeettiset hapsut, kontrastiset kuosit ja
orgaaninen ornamentiikka. Nämä kategoriat ovat yhteydessä eri arkkityyppeihin, myyttien ja
psyykkisten prosessien vaiheisiin sekä tekstiilien asemointeihin ja luonteisiin. Rituaalitekstiilin
ilmiasu rakentuu meditatiivisten piirteiden päälle kulttuurisen, sosiaalisen ja persoonallisen
ilmaisun kautta. Tutkielman tuloksia voidaan käyttää ensisijaisesti tekstiilien psykologisten
puolien ymmärtämisessä ja lähtökohtana rituaalitekstiilisuunnittelussa.
perspective is macroscopic which enables me to use ritual-term as a tool to define textiles
from transcultural aspect: to find out how different kinds of ritual textiles communicate with
the unconscious and activate instincts and emotions. The meaning of this viewpoint is to
shed light on the variety of mythic-symbolic meanings that textiles from many parts of the
world have in ritual or ritual-like context.
My approach aims at bringing into light the meditative dimensions of ritual textiles by
employing categorization and creative hermeneutics, which Mircea Eliade applied to the
understanding of transpersonal ideas. Method of classification is a way to find ideal types,
meditative dimensions that unveil the ways meditative textiles enable enchantment. This
perception is formed with theories and 166 pictures. These images are viewed with the
guidance from indirect picture analysis, my quiet knowledge, and most importantly through
theories, mainly C.G. Jung's theory of archetypes and Jungian psychological views.
I created 14 categories, meditative dimensions: hiding, rising, centralizing, uniting,
intermediating, binding, mandalas, force units, storytelling images, force traps, kinesthetic
cloths, energetic tassels, contrasting patterns and organic ornamentation. These categories
are in a relation to different archetypes, stages of myths and psychic processes, positionings
and characteristics of textiles. Appearance of ritual textile is constructed on meditative
features with cultural, social and personal expression. This knowledge can be used primarily
for psychological understanding of textiles at the basis of ritual textile designing.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]