Oppimisympäristön soveltuvuus ongelmaperusteiseen oppimismalliin ; tutkimus tulevaisuuden oppimistiloista Rovaniemen ammattikorkeakoulun KOTA2013-hanketta varten
Lääkkö, Sallamari (2012)
Lääkkö, Sallamari
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205111117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205111117
Tiivistelmä
Käsittelen tutkimuksessa Rovaniemen ammattikorkeakoulun tilojen soveltuvuutta ongelmaperustaiseen oppimismalliin (PBL). Tutkimustulokset muodostavat vision Ramkin strategiaa tukevista KOTA-oppimistilojen tulevaisuudesta. Tutkimus on toteutettu havainnoimalla Ramkin tiloja, haastattelemalla henkilökuntaa ja perehtymällä oppimisympäristöjä käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Tulosten perusteella perinteiset luokkatilat eivät ole viihtyisiä eivätkä tue PBL:n edellyttämää aktiivista ryhmätoimintaa. Tilojen tulee tukea monipuolista ja vuorovaikutuksellista ryhmätoimintaa. Muunneltavien tilojen myötä oppimisympäristön monikäyttöisyys, osallistavuus, yhteisöllisyys ja avoimuus lisääntyvät. Tilojen tulee kannustaa ongelmaperustaiseen oppimiseen ja ohjaamiseen, työelämäläheisyyteen sekä kokemuksesta oppimiseen. Ramkin tilojen tulee vastata menneillään oleviin didaktisiin muutoksiin strategia- ja käyttäjälähtöisellä tilasuunnittelulla. Toiminta-, materiaali- ja kokemusympäristöä kehittämällä tilat ovat väline strategian toteutumiseen. In our research, we have handeled the suitability of the interior spaces of the Rovaniemi University of the Applied Sciences (RAMK) for the model of problem based learning (PBL). The results of this research comprise a vision which suports the RAMK-strategy of KOTA- learning environments of the future. The research was accomplished by observing the interior spaces in RAMK, interviewing the staff, and by getting acquianted with the research literature concerning learning environments. The traditional class room interiors are not comfortable, and do not support active group work required by PBL. The interiors ought to support diverse and interactive group work. The multipurposeness, participating, communality and openness of the learning environments increase by the convertible interiors. The interiors should encourage to problem based learning and supervising, working life proximity and learning by doing. The interior spaces of RAMK ought to correspond to the didactic changes which are taking place at present. By improving the environments for activities, materials and experiencing the interiors may work as a tool to actualise the strategy.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]