Bella Italia ; italialaisen muodin menestystekijät 1950-luvulta nykypäivään vaatesuunnittelijan näkökulmasta
Häggkvist, Irene Mikaela (2012)
There are no files associated with this item.
Häggkvist, Irene Mikaela
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessani perehdyn italialaisen muodin menestystekijöihin 1950-luvulta
nykypäivään. Italian muodin menestys on verrattain nuorta ja se on lähtenyt vauhdilla
liikkeelle vasta1950-luvulla, joka tekee sen tarinasta erityisen kiinnostavan. Mikä tekee
italialaisesta tyylistä ja muodista maailmankuulun? Selvitän italialaisen muodin
erityispiirteitä, tarkastelen asiaa myös vaatetussuunnittelijan näkökulmasta omien Italiassa
vietettyjen vuosien kautta. Tutkin miten Italia on vaikuttanut omaan suunnitteluuni, sekä
onko Italian muodin menestyksekkäässä tarinassa jotain mitä voisimme soveltaa
suomalaisen muodin kehitykseen.
Tutkimuksessani käytän menetelmätriangulaatiota. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen.
Käytän empiiristä havainnointia, jonka perustalta käytän narratiivista lähestymistapaa ja
toisaalta kvantitatiivisia taulukoita tutkimukseni tukena. Fenomenologian kautta olen
tutkinut Italian muotia ilmiönä sekä omien yksilöllisten kokemuksieni ja havaintojeni kautta
italialaista elämäntyyliä asuttuani Italiassa. Kvantitatiivisessa osuudessa tarkastelen Italian
ja Suomen muotikulutusten eroja tilastollisesti. Tutkimuksessani on lähihistoriaan
pohjautuen historiantutkimuksellinen tutkimusote, olen myös käyttänyt apuna paljon
kuvamateriaalia sekä tiettyjä lainauksia eri filosofien kirjoituksista ja taiteilijoiden
elämänkerroista.
Italialaisen muodin erityispiirteet ja ainutlaatuisuus tulevat hyvin esiin tutkimuksessani.
Italian muodin kehitys 1950-luvulta on ollut vauhdikasta ja siihen ovat vaikuttaneet useat
tekijät, kuten vahva tekstiiliteollisuus ja taloudellinen tuki sekä yhteistyö Amerikan kanssa.
Menestys ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan italialaisten pitkäjänteisen työn tulos.
Tutkimuksesta käy ilmi kuinka Italia on vaikuttanut suunnittelutyöhöni, lukemattomien
muiden taiteilijoiden ohella vuosisatojen varrella. Italian ainutlaatuisen kulttuurin
vaikutukset luovuudelle ovat kiistattomat. Vaikka italialainen muoti on suhteellisen nuori
käsite, kuitenkin voidaan todeta että Italian rikas kulttuurihistoria on luonut vahvan pohjan
muodin kehitykselle ja muodin on helppo kehittyä siellä. Italian malli ei ole kopioitavissa
muihin maihin, mutta kuten tutkimuksessani totean, voimme ottaa tiettyjä tekijöitä ja
soveltaa niitä suomalaisen muodin kehitykseen. In my research I am concentrating on the factors of the Italian fashion and it’s
success from the 1950’s onwards. The huge success of the Italian fashion in a short
period of time makes it very intriguing. What makes Italian fashion and style world
known? I’m getting at the bottom of the special features of Italian fashion and I will
observe it from a fashion designer’s perspective, trough the years I spent in Italy. I
am researching how Italy has influenced on my designs and if there is something in
the successful story of the Italian fashion history that we can bring to the
development of the Finnish fashion industry.
In the study I use methodological triangulation and it’s based on qualitative approach.
I use empirical observation with the basis of narrative approach. Quantitative
research in the form of statistics supports the study. Trough phenomenology I have
studied Italian fashion as a phenomenon trough my own experiences and
observations after living several years in Italy. In the quantitative part of the study I’m
studying the differences between Finland and Italy with the statistics about the
fashion consumption etc. I use a historiographical approach based on the recent
historical events and I use also photos as well as some citations from the famous
philosophers and artists.
The special character and uniqueness of the Italian fashion come across well in my
study. The development of the Italian fashion industry has been remarkable since the
1950’s and many factors have influenced it, like strong textile industry and the
collaboration and financial aid from the United States of America. The influence of the
Italian culture to one’s creativity is undeniable. I also study how it has influenced on
my own designs. Even though Italian fashion is a fairly young concept, we can state
that the rich culture history of Italy works as a great ground for it. Even though the
Italian model is not possible to copy totally to other countries, there are many factors
that we can adapt to the Finnish fashion industry.
nykypäivään. Italian muodin menestys on verrattain nuorta ja se on lähtenyt vauhdilla
liikkeelle vasta1950-luvulla, joka tekee sen tarinasta erityisen kiinnostavan. Mikä tekee
italialaisesta tyylistä ja muodista maailmankuulun? Selvitän italialaisen muodin
erityispiirteitä, tarkastelen asiaa myös vaatetussuunnittelijan näkökulmasta omien Italiassa
vietettyjen vuosien kautta. Tutkin miten Italia on vaikuttanut omaan suunnitteluuni, sekä
onko Italian muodin menestyksekkäässä tarinassa jotain mitä voisimme soveltaa
suomalaisen muodin kehitykseen.
Tutkimuksessani käytän menetelmätriangulaatiota. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen.
Käytän empiiristä havainnointia, jonka perustalta käytän narratiivista lähestymistapaa ja
toisaalta kvantitatiivisia taulukoita tutkimukseni tukena. Fenomenologian kautta olen
tutkinut Italian muotia ilmiönä sekä omien yksilöllisten kokemuksieni ja havaintojeni kautta
italialaista elämäntyyliä asuttuani Italiassa. Kvantitatiivisessa osuudessa tarkastelen Italian
ja Suomen muotikulutusten eroja tilastollisesti. Tutkimuksessani on lähihistoriaan
pohjautuen historiantutkimuksellinen tutkimusote, olen myös käyttänyt apuna paljon
kuvamateriaalia sekä tiettyjä lainauksia eri filosofien kirjoituksista ja taiteilijoiden
elämänkerroista.
Italialaisen muodin erityispiirteet ja ainutlaatuisuus tulevat hyvin esiin tutkimuksessani.
Italian muodin kehitys 1950-luvulta on ollut vauhdikasta ja siihen ovat vaikuttaneet useat
tekijät, kuten vahva tekstiiliteollisuus ja taloudellinen tuki sekä yhteistyö Amerikan kanssa.
Menestys ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan italialaisten pitkäjänteisen työn tulos.
Tutkimuksesta käy ilmi kuinka Italia on vaikuttanut suunnittelutyöhöni, lukemattomien
muiden taiteilijoiden ohella vuosisatojen varrella. Italian ainutlaatuisen kulttuurin
vaikutukset luovuudelle ovat kiistattomat. Vaikka italialainen muoti on suhteellisen nuori
käsite, kuitenkin voidaan todeta että Italian rikas kulttuurihistoria on luonut vahvan pohjan
muodin kehitykselle ja muodin on helppo kehittyä siellä. Italian malli ei ole kopioitavissa
muihin maihin, mutta kuten tutkimuksessani totean, voimme ottaa tiettyjä tekijöitä ja
soveltaa niitä suomalaisen muodin kehitykseen.
success from the 1950’s onwards. The huge success of the Italian fashion in a short
period of time makes it very intriguing. What makes Italian fashion and style world
known? I’m getting at the bottom of the special features of Italian fashion and I will
observe it from a fashion designer’s perspective, trough the years I spent in Italy. I
am researching how Italy has influenced on my designs and if there is something in
the successful story of the Italian fashion history that we can bring to the
development of the Finnish fashion industry.
In the study I use methodological triangulation and it’s based on qualitative approach.
I use empirical observation with the basis of narrative approach. Quantitative
research in the form of statistics supports the study. Trough phenomenology I have
studied Italian fashion as a phenomenon trough my own experiences and
observations after living several years in Italy. In the quantitative part of the study I’m
studying the differences between Finland and Italy with the statistics about the
fashion consumption etc. I use a historiographical approach based on the recent
historical events and I use also photos as well as some citations from the famous
philosophers and artists.
The special character and uniqueness of the Italian fashion come across well in my
study. The development of the Italian fashion industry has been remarkable since the
1950’s and many factors have influenced it, like strong textile industry and the
collaboration and financial aid from the United States of America. The influence of the
Italian culture to one’s creativity is undeniable. I also study how it has influenced on
my own designs. Even though Italian fashion is a fairly young concept, we can state
that the rich culture history of Italy works as a great ground for it. Even though the
Italian model is not possible to copy totally to other countries, there are many factors
that we can adapt to the Finnish fashion industry.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]