Lumilautailuvaatefirmojen kasvun ja menestyksen tekijät ; oman firman suunnittelu
Heikkinen, Marja (2012)
There are no files associated with this item.
Heikkinen, Marja
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassani suunnittelin liiketoimintasuunnitelman ekologiselle
lumilautavaatetusfirmalle. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus.
Kahden lumilautailuvaatefirman, Burtonin ja Volcomin, historiaan perehtymällä etsin
firmojen menestystekijöitä, joita voin hyödyntää oman yrityksen suunnittelussa. Aineistoni
koostuu eri menetelmillä tehdyistä haastatteluista. Syvähaastattelin kahta
ammattilumilautailijaa ja tein teemahaastattelun kymmenelle lumilautailun harrastajalle.
Marjo Kuusista, suomalaisen vaatetusfirma KaksiTvån omistajaa, haastattelemalla sain
tärkeää tietoa yrityksen alkutaipaleesta ja sen tuomista haasteista. Haastattelujen pohjalta
kokosin tietoa lumilautailuvaatteisiin kohdistuvista vaatimuksista, yritysbrändistä,
mallistosuunnittelusta, sekä markkinointikeinoista ja kanavista.
Tutkimukseni vahvistaa, että vapaa-ajan vaatteita valmistavan yrityksen perustaminen ja
kasvattaminen on suuri ja aikaa vievä urakka. Kysyntää uudelle lumilautailuvaatefirmalle on
kuitenkin riittävästi ja hyvällä, toimivalla ja kohderyhmälle mieleisellä mallistolla, sekä
oikealla markkinoinnilla uusi brändi on mahdollista saada menestymään. Tämä edellyttää, että
firmalla on vahva ideologia ja ajatusmaailma, joiden takana se seisoo. In this Pro Gradu thesis I have designed fulfilled a business plan for ecological snowboard
clothing company. This study is a qualitative case study.
By studying the history of two snowboarding clothing companies, Burton and Volcom, I was
looking for the key factors to success that I can use as an advantage when making my
company’s business plan. The study material consists of various methods of interviews. I did
an informal interview for two professional snowboarders and theme interview for ten
snowboarder enthusiasts. By interviewing Marjo Kuusinen, the founder of the Finnish
clothing company KaksiTvå, I found a lot of important information about the beginning of the
company’s inception and the challenges it faced. The interviews gathered information about
the requirements for the snowboarding clothes, the brand image, designing the collection and
marketing methods and channels.
This study shows that launching a casual clothing company and its expanding is timeconsuming.
However there is adequately demand for a new snowboard clothing company that
offers good, functional and satisfying collection for its target group. With the right marketing
strategy it is possible to achieve high performance. This requires the company has a strong
ideology and mentality
lumilautavaatetusfirmalle. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus.
Kahden lumilautailuvaatefirman, Burtonin ja Volcomin, historiaan perehtymällä etsin
firmojen menestystekijöitä, joita voin hyödyntää oman yrityksen suunnittelussa. Aineistoni
koostuu eri menetelmillä tehdyistä haastatteluista. Syvähaastattelin kahta
ammattilumilautailijaa ja tein teemahaastattelun kymmenelle lumilautailun harrastajalle.
Marjo Kuusista, suomalaisen vaatetusfirma KaksiTvån omistajaa, haastattelemalla sain
tärkeää tietoa yrityksen alkutaipaleesta ja sen tuomista haasteista. Haastattelujen pohjalta
kokosin tietoa lumilautailuvaatteisiin kohdistuvista vaatimuksista, yritysbrändistä,
mallistosuunnittelusta, sekä markkinointikeinoista ja kanavista.
Tutkimukseni vahvistaa, että vapaa-ajan vaatteita valmistavan yrityksen perustaminen ja
kasvattaminen on suuri ja aikaa vievä urakka. Kysyntää uudelle lumilautailuvaatefirmalle on
kuitenkin riittävästi ja hyvällä, toimivalla ja kohderyhmälle mieleisellä mallistolla, sekä
oikealla markkinoinnilla uusi brändi on mahdollista saada menestymään. Tämä edellyttää, että
firmalla on vahva ideologia ja ajatusmaailma, joiden takana se seisoo.
clothing company. This study is a qualitative case study.
By studying the history of two snowboarding clothing companies, Burton and Volcom, I was
looking for the key factors to success that I can use as an advantage when making my
company’s business plan. The study material consists of various methods of interviews. I did
an informal interview for two professional snowboarders and theme interview for ten
snowboarder enthusiasts. By interviewing Marjo Kuusinen, the founder of the Finnish
clothing company KaksiTvå, I found a lot of important information about the beginning of the
company’s inception and the challenges it faced. The interviews gathered information about
the requirements for the snowboarding clothes, the brand image, designing the collection and
marketing methods and channels.
This study shows that launching a casual clothing company and its expanding is timeconsuming.
However there is adequately demand for a new snowboard clothing company that
offers good, functional and satisfying collection for its target group. With the right marketing
strategy it is possible to achieve high performance. This requires the company has a strong
ideology and mentality
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]