Miehet hameissa ; vaatekuvien maskuliinisuuden representaatioita
Zaitsev, Darja (2012)
Zaitsev, Darja
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206111164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206111164
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aihe kumpuaa omasta kiinnostuksestani miestenvaatteita ja
sukupuolentutkimusta kohtaan. Sukupuolentutkimusta tehdään usein ruumiillisuuden,
visuaalisen kulttuurin ja mediatutkimuksen lähtökohdista, mutta maskuliinisuutta on
tutkittu vaatetuksen näkökulmasta vain vähän. Tutkimukseni pääongelmana selvitän,
kuinka vaatteet representoivat erilaisia maskuliinisuuksia. Alaongelmanani tarkastelen
miestenvaatteiden maskuliinisuutta tuottavia tekijöitä.
Tutkimukseni edustaa konstruktionistis-semioottisesti suuntautunutta
vaatetuskulttuurin tutkimusta, joka paikantuu feministiseen tutkimukseen ja kriittiseen
miestutkimukseen. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu feministisen
tutkimuksen, kriittisen miestutkimuksen, sosiaalisen konstruktionismin ja semiotiikan
teorioista. Käsitykset vallasta, performatiivisuudesta ja representaatiosta ovat myös
olennaisia.
Maskuliinisuus on yksi tutkimukseni olennaisimpia käsitteitä. Tarkastelen sitä
sosiaalisesti, paikallisesti ja historiallisesti tuotettuna ja problemaattisena sukupuolen
rakenteena, jolla on performatiivisia ja representatiivisia ulottuvuuksia. Vaatetuksen
avulla tuotetaan erilaisia maskuliinisuuksia.
Tutkimukseni empiirisessä osiossa analysoin erilaisia mainoskuvia, blogikuvia ja
lookbook-kuvia Roland Barthesin semioottisen koodiston avulla. Tutkimukseni kannalta
tärkein koodi on seeminen koodi, jonka avulla analysoin kuvien pienimpiä
yksityiskohtia ja niiden konnotaatioita.
Tutkimukseni osoittaa, kuinka eri tavoin maskuliinisuuksia performoidaan ja
representoidaan vaatteiden avulla. Olen koonnut vaatteiden maskuliinisuuksista
hierarkkisen listauksen, jonka ääripäinä ovat hegemoninen maskuliinisuus ja alistettu
maskuliinisuus. Lopuksi pohdin tutkimukseni luotettavuutta ja jatkotutkimusaiheita The topic of my master thesis rises from my interest in men’s clothing and gender
studies. There are several papers about body, visual culture and media but rarely
masculinity is examined from the perspective of clothes. The main research problem is
to examine how clothes represent different kinds of masculinities. As a minor problem I
study the factor that produce masculinity in men’s clothing.
This study represents a constructionist-semiotically oriented research of clothing
culture. It is placed in feministic studies. The theoretical framework consist of
feministic studies, men’s studies, social constructionism, and semiotics theories. The
perceptions of power, performativity, and representation are also essential.
Masculinity is one of the most fundamental concepts in my study. It is considered
socially, historically and locally produced and problematic structure of gender, and has
performative and representational dimensions. Clothing represents different kinds of
masculinities.
In the empirical section of my study, I analyze a variety of advertising images,
blog images and lookbook images by using Roland Barthes’ semiotic code system. The
main code is semic code, which allows me to examine the smallest details and their
connotations.
My study shows that there are several ways of performing and representing
masculinities via clothes. I have made a hierarchical list of masculine clothing in which
hegemonic masculinity represents the other end and the subordinated masculinity the
other. Finally I focus on the reliability of my study and on further research topics.
sukupuolentutkimusta kohtaan. Sukupuolentutkimusta tehdään usein ruumiillisuuden,
visuaalisen kulttuurin ja mediatutkimuksen lähtökohdista, mutta maskuliinisuutta on
tutkittu vaatetuksen näkökulmasta vain vähän. Tutkimukseni pääongelmana selvitän,
kuinka vaatteet representoivat erilaisia maskuliinisuuksia. Alaongelmanani tarkastelen
miestenvaatteiden maskuliinisuutta tuottavia tekijöitä.
Tutkimukseni edustaa konstruktionistis-semioottisesti suuntautunutta
vaatetuskulttuurin tutkimusta, joka paikantuu feministiseen tutkimukseen ja kriittiseen
miestutkimukseen. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu feministisen
tutkimuksen, kriittisen miestutkimuksen, sosiaalisen konstruktionismin ja semiotiikan
teorioista. Käsitykset vallasta, performatiivisuudesta ja representaatiosta ovat myös
olennaisia.
Maskuliinisuus on yksi tutkimukseni olennaisimpia käsitteitä. Tarkastelen sitä
sosiaalisesti, paikallisesti ja historiallisesti tuotettuna ja problemaattisena sukupuolen
rakenteena, jolla on performatiivisia ja representatiivisia ulottuvuuksia. Vaatetuksen
avulla tuotetaan erilaisia maskuliinisuuksia.
Tutkimukseni empiirisessä osiossa analysoin erilaisia mainoskuvia, blogikuvia ja
lookbook-kuvia Roland Barthesin semioottisen koodiston avulla. Tutkimukseni kannalta
tärkein koodi on seeminen koodi, jonka avulla analysoin kuvien pienimpiä
yksityiskohtia ja niiden konnotaatioita.
Tutkimukseni osoittaa, kuinka eri tavoin maskuliinisuuksia performoidaan ja
representoidaan vaatteiden avulla. Olen koonnut vaatteiden maskuliinisuuksista
hierarkkisen listauksen, jonka ääripäinä ovat hegemoninen maskuliinisuus ja alistettu
maskuliinisuus. Lopuksi pohdin tutkimukseni luotettavuutta ja jatkotutkimusaiheita
studies. There are several papers about body, visual culture and media but rarely
masculinity is examined from the perspective of clothes. The main research problem is
to examine how clothes represent different kinds of masculinities. As a minor problem I
study the factor that produce masculinity in men’s clothing.
This study represents a constructionist-semiotically oriented research of clothing
culture. It is placed in feministic studies. The theoretical framework consist of
feministic studies, men’s studies, social constructionism, and semiotics theories. The
perceptions of power, performativity, and representation are also essential.
Masculinity is one of the most fundamental concepts in my study. It is considered
socially, historically and locally produced and problematic structure of gender, and has
performative and representational dimensions. Clothing represents different kinds of
masculinities.
In the empirical section of my study, I analyze a variety of advertising images,
blog images and lookbook images by using Roland Barthes’ semiotic code system. The
main code is semic code, which allows me to examine the smallest details and their
connotations.
My study shows that there are several ways of performing and representing
masculinities via clothes. I have made a hierarchical list of masculine clothing in which
hegemonic masculinity represents the other end and the subordinated masculinity the
other. Finally I focus on the reliability of my study and on further research topics.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4594]