Vaatteita ja kuvataidetta - vaatesuunnittelijat taiteen tekijöinä?
Hokkanen, Kati (2013)
Hokkanen, Kati
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309061253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309061253
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee vaatetuksen näkökulmasta erilaisia vaatetta ja kuvataidetta yhdistäviä käsitteitä, kuten mm. taidevaate, muotitaide, tekstiilitaide ja vaatetaide. Pohdinnan kohteena on, miten kuvataide ilmenee vaatteissa, ja minkälaisia vaatteita voidaan määritellä taiteeksi, sekä mitkä asiat tähän vaikuttavat.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty hermeneutiikan teoriaa lähestymistapana, sekä kuva-analyysiä tutkimusmenetelmänä. Tutkimuksessa esitellään kolme vaatesuunnittelijaa; Sonia Delaunay, Yves Saint Laurent ja Issey Miyake, sekä heidän tuotantoaan. Tuotannosta nostetaan esiin heidän keskeisiä teoksiaan, ja pohditaan niiden suhdetta taiteeseen. Kultakin kolmelta vaatesuunnittelijalta on valittu kolme kuvaa heidän suunnittelemistaan asuista. Näitä kuvia asuineen analysoidaan kuva-analyysin avulla, jossa jokaista kuvaa pyritään tarkastelemaan kuudesta erilaisesta näkökulmasta. Kuuteen näkökulmaan sisältyvät teos- ja muotokeskeisen näkökulman ohella mm. tekijäkeskeinen, symbolinen, intertekstuaalinen, pragmatistinen ja katsojakeskeinen näkökulma. Kuvien lisäksi aineistona on käytetty alan kirjallisuutta, näyttelyjulkaisuja ja internetaineistoja, jotka käsittelevät sekä valittuja suunnittelijoita, että vaatetuksen ja kuvataiteen yhtymäkohtia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaate voi saada sitä vahvemman merkityksen taideobjektina, mitä enemmän sihen liittyy merkityksiä; kuten ele, asenne, tulkinta, kannanotto ja viittaukset - fyysisen olemuksensa ohella. Käytettävyys on kontekstin rinnalla keskeinen tekijä pohdittaessa vaatteen taideolemusta. Vaate voi myös olla esitysmedium taiteelle ja taide niin ollen esiintyä vaatteissa niin taustalla ideatasolla, vaatteen pinnassa, muodossa kuin toteutustavassakin. Kuva-analyysien tuloksista käy myös ilmi, että tarkasteltavan vaatteen taideluonnetta lisää yleinen taiteen, vaatetusalan ja niiden historioiden tuntemus.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty hermeneutiikan teoriaa lähestymistapana, sekä kuva-analyysiä tutkimusmenetelmänä. Tutkimuksessa esitellään kolme vaatesuunnittelijaa; Sonia Delaunay, Yves Saint Laurent ja Issey Miyake, sekä heidän tuotantoaan. Tuotannosta nostetaan esiin heidän keskeisiä teoksiaan, ja pohditaan niiden suhdetta taiteeseen. Kultakin kolmelta vaatesuunnittelijalta on valittu kolme kuvaa heidän suunnittelemistaan asuista. Näitä kuvia asuineen analysoidaan kuva-analyysin avulla, jossa jokaista kuvaa pyritään tarkastelemaan kuudesta erilaisesta näkökulmasta. Kuuteen näkökulmaan sisältyvät teos- ja muotokeskeisen näkökulman ohella mm. tekijäkeskeinen, symbolinen, intertekstuaalinen, pragmatistinen ja katsojakeskeinen näkökulma. Kuvien lisäksi aineistona on käytetty alan kirjallisuutta, näyttelyjulkaisuja ja internetaineistoja, jotka käsittelevät sekä valittuja suunnittelijoita, että vaatetuksen ja kuvataiteen yhtymäkohtia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaate voi saada sitä vahvemman merkityksen taideobjektina, mitä enemmän sihen liittyy merkityksiä; kuten ele, asenne, tulkinta, kannanotto ja viittaukset - fyysisen olemuksensa ohella. Käytettävyys on kontekstin rinnalla keskeinen tekijä pohdittaessa vaatteen taideolemusta. Vaate voi myös olla esitysmedium taiteelle ja taide niin ollen esiintyä vaatteissa niin taustalla ideatasolla, vaatteen pinnassa, muodossa kuin toteutustavassakin. Kuva-analyysien tuloksista käy myös ilmi, että tarkasteltavan vaatteen taideluonnetta lisää yleinen taiteen, vaatetusalan ja niiden historioiden tuntemus.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]