Tyylit ja trendit muodissa ; trendiennusteiden toteutuminen Suomessa vuosina 2000 ja 2010
Heinonen, Annukka (2012)
Heinonen, Annukka
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211301273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211301273
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkin käsitteitä muoti, tyylit ja trendit.
Tutkimukseni oleellisiksi kysymyksiksi nousevat, mitä tyyli-sanalla tarkoitetaan,
miten se liittyy käsitteisiin muoti ja trendi sekä millainen on näiden käsitteiden
välinen suhde. Tutkimuksessa määrittelen erilaisia muoti-ilmiöitä, tarkastelen
tyylien syntyä ja selvitän, mitkä seikat vaikuttavat niiden muovautumiseen. Lisäksi
olennaista on muodin ja ajan suhde sekä tyylien ja trendien elinkaari.
Tutkimuksessani käsittelen tyylien merkityksiä yksilölle, osana yhteiskuntaa ja sen
normeja. Selvitän myös, miten muoti levittäytyy yksilöiden keskuudessa ja mikä on
muodin ja pukeutumisen merkitys osana viestintää.
Tutkimukseni on laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa käytän apuna
induktiivista päättelyn logiikkaa. Tavoitteenani on tutkittavan kohteen tulkinta,
ymmärtäminen ja merkityksenanto. Tavoitteisiini pääsen hyödyntämällä lisäksi
hermeneuttista metodia. Tutkimuksessani analysoin runsaasti kuvia, jolloin
hyödynnän semioottista kuva-analyysiä sekä Marilyn DeLongin esteettisen
havainnoinnin avuksi kehittämää metodia.
Tutkimuksessani selvitän, millaisia trendiennusteita trenditoimisto Promostyl on
antanut tutkittaville vuosille 2000 ja 2010. Havaintojeni pohjalta teen
johtopäätöksiä muodin ja tyylien monimuotoisuudesta osana postmodernia
kulttuuria ja syvennyn tutkimuksessani siihen, miten tutkimusvuosille annetut
yleismaailmalliset trendiennusteet toistuvat naistenlehti Gloriassa. Selvitän, miten
ja mitä vallitsevia trendejä se esittelee numeroissaan ja millaisia tyylejä niistä
muodostuu muotikuviin. Tekemieni havaintojen ja päätelmien pohjalta koostan
kymmenen trenditaulua, josta kustakin poimin yhden kuvan syvemmin
analysoitavaksi. Tutkimukseni osoittaa, kuinka tutkimusvuosien trendiennusteista
ja muotikuvista ilmentyy postmodernille kulttuurille tyypillinen yksilöllisyyden
korostuminen, alkuperästään irrotettujen elementtien yhteen sulautuminen ja
uusien merkitysten syntyminen. In this Masters Thesis I am researching the concepts of fashion, style and trends.
The meaning of style and it`s relation with fashion and trends is one of the most
relevant questions in this work. Different phenomena in fashion, fashions relation
with time and how styles are born and developed (the fashion cycle) are clarified in
this research. It is also relevant to study what do fashion and styles mean for an
individual and how is it used as a part of communication. I am also studying, how
fashion is extended among the consumers and finding out how fashion appears in
the society and in its norms.
Qualitative perspective and the inductive logic of thinking are used in this study.
My goals are to interpret and understand the sense of styles and the fashion in the
years 2000 and 2010. I explore the trend reports given for this period of time by
the Promostyl – trend agency and find out how these styles are manifested in
women`s magazine Gloria. Semiotic viewpoint and Marilyn DeLong`s method that
is created for the assistance of aesthetic observation are used in this work when
analyzing the pictures.
Studying the trend reports and fashion pictures gave me a lot of information about
the elements of fashion and styles. Based on these observations I have composed
ten different collages using the pictures that indicate the most common trends
seen in the magazine. One picture of each collage is chosen for closer observation
and analyze.
After these observations, the conclusions of the diversity of fashion elements as a
part of the postmodern society are confirmed. The trend collages show how the
forecasted global trends are repeated in fashion in the pages of Gloria. They
present the typical features of the postmodern culture such as the idea of
individuality, the diffusion, combining and the birth of new meanings for aesthetic
cultural elements.
Tutkimukseni oleellisiksi kysymyksiksi nousevat, mitä tyyli-sanalla tarkoitetaan,
miten se liittyy käsitteisiin muoti ja trendi sekä millainen on näiden käsitteiden
välinen suhde. Tutkimuksessa määrittelen erilaisia muoti-ilmiöitä, tarkastelen
tyylien syntyä ja selvitän, mitkä seikat vaikuttavat niiden muovautumiseen. Lisäksi
olennaista on muodin ja ajan suhde sekä tyylien ja trendien elinkaari.
Tutkimuksessani käsittelen tyylien merkityksiä yksilölle, osana yhteiskuntaa ja sen
normeja. Selvitän myös, miten muoti levittäytyy yksilöiden keskuudessa ja mikä on
muodin ja pukeutumisen merkitys osana viestintää.
Tutkimukseni on laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa käytän apuna
induktiivista päättelyn logiikkaa. Tavoitteenani on tutkittavan kohteen tulkinta,
ymmärtäminen ja merkityksenanto. Tavoitteisiini pääsen hyödyntämällä lisäksi
hermeneuttista metodia. Tutkimuksessani analysoin runsaasti kuvia, jolloin
hyödynnän semioottista kuva-analyysiä sekä Marilyn DeLongin esteettisen
havainnoinnin avuksi kehittämää metodia.
Tutkimuksessani selvitän, millaisia trendiennusteita trenditoimisto Promostyl on
antanut tutkittaville vuosille 2000 ja 2010. Havaintojeni pohjalta teen
johtopäätöksiä muodin ja tyylien monimuotoisuudesta osana postmodernia
kulttuuria ja syvennyn tutkimuksessani siihen, miten tutkimusvuosille annetut
yleismaailmalliset trendiennusteet toistuvat naistenlehti Gloriassa. Selvitän, miten
ja mitä vallitsevia trendejä se esittelee numeroissaan ja millaisia tyylejä niistä
muodostuu muotikuviin. Tekemieni havaintojen ja päätelmien pohjalta koostan
kymmenen trenditaulua, josta kustakin poimin yhden kuvan syvemmin
analysoitavaksi. Tutkimukseni osoittaa, kuinka tutkimusvuosien trendiennusteista
ja muotikuvista ilmentyy postmodernille kulttuurille tyypillinen yksilöllisyyden
korostuminen, alkuperästään irrotettujen elementtien yhteen sulautuminen ja
uusien merkitysten syntyminen.
The meaning of style and it`s relation with fashion and trends is one of the most
relevant questions in this work. Different phenomena in fashion, fashions relation
with time and how styles are born and developed (the fashion cycle) are clarified in
this research. It is also relevant to study what do fashion and styles mean for an
individual and how is it used as a part of communication. I am also studying, how
fashion is extended among the consumers and finding out how fashion appears in
the society and in its norms.
Qualitative perspective and the inductive logic of thinking are used in this study.
My goals are to interpret and understand the sense of styles and the fashion in the
years 2000 and 2010. I explore the trend reports given for this period of time by
the Promostyl – trend agency and find out how these styles are manifested in
women`s magazine Gloria. Semiotic viewpoint and Marilyn DeLong`s method that
is created for the assistance of aesthetic observation are used in this work when
analyzing the pictures.
Studying the trend reports and fashion pictures gave me a lot of information about
the elements of fashion and styles. Based on these observations I have composed
ten different collages using the pictures that indicate the most common trends
seen in the magazine. One picture of each collage is chosen for closer observation
and analyze.
After these observations, the conclusions of the diversity of fashion elements as a
part of the postmodern society are confirmed. The trend collages show how the
forecasted global trends are repeated in fashion in the pages of Gloria. They
present the typical features of the postmodern culture such as the idea of
individuality, the diffusion, combining and the birth of new meanings for aesthetic
cultural elements.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]