Elämyksellinen aistimaisema ; asiakkaiden kokemuksia Marimekon Marikulman myymälästä 2012
Tornberg, Miili (2012)
There are no files associated with this item.
Tornberg, Miili
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Käsittelen tutkimuksessa Marimekon Helsingin Marikulman myymälän aistimaisemaa asiakkaiden kokemana. Aistimaisemasta puhuttaessa havainnoidaan tilakokemusta moniaistisesta näkökulmasta ja tilakokemuksessa kiinnitetään erityistä huomiota elämyksellisyyteen. Aistimaiseman tutkimisen taustana tarkastellaan Marimekon palvelukonseptia ja elämäntyyliä palvelumuotoilun lähtökohdista sekä elämyksellistä myymälämaisemaa ja muuttuneita tottumuksia kulutuskäyttäytymisessä. Virkistysshoppailu ja elämyksellisyyden kasvava merkitys luovat omat vaatimuksensa myymälätiloille ja myymäläsisustamiseen.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla asiakkaita Marikulman myymälässä sekä perehtymällä palvelumuotoilun teoriaan, Marimekon historiaan ja myymäläympäristöjen elämyksellisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Marikulman myymälä koetaan ilmapiiriltään helposti lähestyttävänä, houkuttelevana sekä iloa ja inspiraatiota henkivänä ostospaikkana. Marikulmassa koetussa myymäläkokemuksessa korostuu värien ja kuosien välittämä nostalgia, joka on tärkeä monelle suomalaiselle. Myymälän aistimaisemassa miellyttävällä palvelukokemuksella on tärkeä merkitys. This research focuses on how customers experience a store environment and sensory landscape of Marimekko flagship store in Helsinki. I am interested in the store atmosphere in the retail environment and how different senses affects to that experience. I also observe how service design and its tools have being used in Marimekko lifestyle concept and this certain Marikulma store. This research centers also chancing consumption behavior in shopping and designing store interiors.
I have interviewed customers in Marikulma store and studied theories of service design, history of Marimekko and experiences of shopping. The result of this thesis shows that customers experience Marikulma store as easy to approach and attractive. Marikulma store gives customers joy and inspiration when shopping there. Bright colours, old patterns and certain nostalgia are important for many Marimekko customers and many Finnish people. In the stores sensory landscape a pleasant service experience plays an important role.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla asiakkaita Marikulman myymälässä sekä perehtymällä palvelumuotoilun teoriaan, Marimekon historiaan ja myymäläympäristöjen elämyksellisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Marikulman myymälä koetaan ilmapiiriltään helposti lähestyttävänä, houkuttelevana sekä iloa ja inspiraatiota henkivänä ostospaikkana. Marikulmassa koetussa myymäläkokemuksessa korostuu värien ja kuosien välittämä nostalgia, joka on tärkeä monelle suomalaiselle. Myymälän aistimaisemassa miellyttävällä palvelukokemuksella on tärkeä merkitys.
I have interviewed customers in Marikulma store and studied theories of service design, history of Marimekko and experiences of shopping. The result of this thesis shows that customers experience Marikulma store as easy to approach and attractive. Marikulma store gives customers joy and inspiration when shopping there. Bright colours, old patterns and certain nostalgia are important for many Marimekko customers and many Finnish people. In the stores sensory landscape a pleasant service experience plays an important role.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]