#Fashion #Follow me: 20-35-vuotiaiden naisten trendienseuraamistottumukset
Anundi, Sirpa (2013)
Anundi, Sirpa
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309121258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309121258
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani selvitän 20-35-vuotiaiden naisten pukeutumistrendien seuraamistapoja sekä vaatteiden ostamista. Tutkimus on kvantitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin helmikuussa 2013 internetkyselynä. Aineiston otoskoko on 194. Tarkastelen aineistoa ristiintaulukoinnilla sekä etsimällä korrelaatioita, eli yhteyksiä, eri tekijöiden välillä. Tutkimuksen näkökulmassa huomioin Seppälän kohderyhmän ja kilpailijakentän. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on minkälaista on 20-35 -vuotiaiden suomalaisten naisten vaatetukseen liittyvä kuluttajakäyttäytyminen kun ostetaan vaatteita itselle. Toinen tutkimuskysymykseni on millaista on 20-35-vuotiaiden naisten trendien seuraamistottumukset, eli miten ja kuinka usein trendejä seurataan. Tutkielman ensimmäinen osa keskittyy trendiennustamisen ja pukeutumisen teoriaan. Toinen osa vastaa kysymykseen vaatteiden ostamisesta ja kolmas osuus käsittelee trendien seuraamismahdollisuuksia käytännössä.
Aineiston perusteella vaatteita ostettaessa merkitsevät eniten vaatteen ulkonäkö, istuvuus, laatu ja materiaali sekä kyseisen vaatteen tarve. Useimmiten vaatteita ostetaan fyysisestä myymälästä ja suosikkiliike on jokin ketjumyymälä, jota perustellaan valikoimalla, sijainnilla ja itselle sopivilla tuotteilla. Tämän aineiston perusteella nuorin ikäryhmä, eli 20-24-vuotiaat, on merkittävästi aktiivisin sosiaalisen median käyttäjä trendien seuraamisessa. Perinteisestä mediasta muotia seurataan suhteessa vähän. Eniten kiinnitetään huomiota läheisten ja tuntemattomien pukeutumiseen. Bloggaajien pukeutumisvalinnat kiinnostavat kun ne näkyvät luonnollisena osana bloggaajan elämää. Ulkomaalaisten julkisuuden henkilöiden pukeutuminen kiinnostaa, jos se tulee helposti vastaan jonkin median välityksellä. Ulkomaiset blogit, muotinäytöskuvat, muotilehdet ja tyylisivustot ovat vain pienen ryhmän käytössä. Omat kiinnostukset kohteet, työ ja läheiset ihmiset vaikuttavat niin trendien seuraamiseen kuin vaatteiden ostamiseen.
Aineiston perusteella vaatteita ostettaessa merkitsevät eniten vaatteen ulkonäkö, istuvuus, laatu ja materiaali sekä kyseisen vaatteen tarve. Useimmiten vaatteita ostetaan fyysisestä myymälästä ja suosikkiliike on jokin ketjumyymälä, jota perustellaan valikoimalla, sijainnilla ja itselle sopivilla tuotteilla. Tämän aineiston perusteella nuorin ikäryhmä, eli 20-24-vuotiaat, on merkittävästi aktiivisin sosiaalisen median käyttäjä trendien seuraamisessa. Perinteisestä mediasta muotia seurataan suhteessa vähän. Eniten kiinnitetään huomiota läheisten ja tuntemattomien pukeutumiseen. Bloggaajien pukeutumisvalinnat kiinnostavat kun ne näkyvät luonnollisena osana bloggaajan elämää. Ulkomaalaisten julkisuuden henkilöiden pukeutuminen kiinnostaa, jos se tulee helposti vastaan jonkin median välityksellä. Ulkomaiset blogit, muotinäytöskuvat, muotilehdet ja tyylisivustot ovat vain pienen ryhmän käytössä. Omat kiinnostukset kohteet, työ ja läheiset ihmiset vaikuttavat niin trendien seuraamiseen kuin vaatteiden ostamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]