Lifestyle-yrityksen DNA: vaatemallisto lifestyle-ajattelun pohjana
Norvanto, Krista Pirita (2013)
Norvanto, Krista Pirita
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311271341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311271341
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitän, kuinka vaatemalliston pohjalta voidaan kehittää yrityksen omaa lifestyle-ajattelua. Kartoitan, kuinka lifestyle-ajattelu ilmenee design-yrityksen toiminnassa, tuotteissa sekä palveluissa. Tutkimuskohteiksi valitsin kansainväliset muotitalot Ralph Laurenin ja Versacen, koska niillä on kattavaa lifestyle-ajattelua ja laajat home fashion -mallistot. Tutkimusmenetelminä käytetään laadullista tutkimusta ja kuva-analyysia, joiden avulla tarkastellaan yrityksen muoti- ja home fashion –tuotteita ja niiden välistä jatkumoa.
Tutkimuksessa esitellään tapoja, kuinka suunnittelija voi laajentaa suunnitteluaan vaatetusmuodista lifestyle-ajatteluun ja home fashion -mallistoihin. Tuloksien pohjalta voidaan määritellä muoti- ja design-yrityksen DNA:ta ja kehittää sen lifestyle-ajattelua. Tärkein huomio lifestyle-ajattelun luomisessa on kohderyhmäasiakkaan merkitys. Suunnittelijan oma lifestyle-ajattelu määrittää vahvasti hänen tuotteidensa kohderyhmäasiakkaan. Kohderyhmäasiakkaan tarkalla määrittelyllä saadaan sidosteisuus lifestyle- ja home fashion -mallistojen välille.
Liiketoimintasuunnitelma- sekä muotialan erityispiirteet –osioissa pohditaan kaupallisuuden ja luovuuden yhdistämistä sekä sen merkitystä menestyvässä liiketoiminnassa. Tutkimukseni lopussa on taiteellinen osuus, jossa esitellään oman Hidden Star –mallistoni suunnittelun vaiheet. Samalla pohditaan oman lifestyle-ajattelun rakentumista ja kuinka se näkyy suunnittelussa. Tutkimukseni tarkoituksena on antaa näkökulmia, ohjeita ja esimerkkejä siitä, mitä aloittavan muotialan yrittäjän tulisi huomioida sekä kuinka omaa suunnitteluaan voi kehittää kohti lifestyle-ajattelua.
Tutkimuksessa esitellään tapoja, kuinka suunnittelija voi laajentaa suunnitteluaan vaatetusmuodista lifestyle-ajatteluun ja home fashion -mallistoihin. Tuloksien pohjalta voidaan määritellä muoti- ja design-yrityksen DNA:ta ja kehittää sen lifestyle-ajattelua. Tärkein huomio lifestyle-ajattelun luomisessa on kohderyhmäasiakkaan merkitys. Suunnittelijan oma lifestyle-ajattelu määrittää vahvasti hänen tuotteidensa kohderyhmäasiakkaan. Kohderyhmäasiakkaan tarkalla määrittelyllä saadaan sidosteisuus lifestyle- ja home fashion -mallistojen välille.
Liiketoimintasuunnitelma- sekä muotialan erityispiirteet –osioissa pohditaan kaupallisuuden ja luovuuden yhdistämistä sekä sen merkitystä menestyvässä liiketoiminnassa. Tutkimukseni lopussa on taiteellinen osuus, jossa esitellään oman Hidden Star –mallistoni suunnittelun vaiheet. Samalla pohditaan oman lifestyle-ajattelun rakentumista ja kuinka se näkyy suunnittelussa. Tutkimukseni tarkoituksena on antaa näkökulmia, ohjeita ja esimerkkejä siitä, mitä aloittavan muotialan yrittäjän tulisi huomioida sekä kuinka omaa suunnitteluaan voi kehittää kohti lifestyle-ajattelua.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]