Laatu vaatteessa: vaatteen laatukäsite kuluttajan näkökulmasta
Björk, Heini (2014)
Björk, Heini
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261204
Tiivistelmä
Pro gradu-työssäni tutkin millaisista tekijöistä laadukas vaate koostuu suomalaisen naiskuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen teoria perustuu David Garvinin (1988) sekä Paul Lillrankin (1998) esittämiin asiakaslaadun näkökulmiin, joiden mukaan laadun käsite voi saada asiakkaasta riippuen erilaisia sisältöjä sekä David Garvinin (1988) tarjoamiin tuotteen laadun osatekijöihin. Koska laatu voi olla kaikkea sitä, mitä asiakkaat sanovat sen olevan, on vaatteen suunnittelijan oleellista selvittää millaisia ominaisuuksia suurin osa suomalaisista naiskuluttajista liittää laadukkaaseen vaatteeseen.
Koska Lillrankin (1998) mukaan laatumielikuva tuotteesta riippuu odotusten ja toteutuman vertailusta, selvitän tutkimuksessani käyttökokemuksen lisäksi millaisiin fyysisiin ja mielikuvallisiin tekijöihin kuluttajat turvautuvat arvioidessaan vaatteen laatua ennen ostopäätöstä.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselylomaketutkimuksena, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan ostohetkellä syntyvä mielikuva vaatteen laadusta perustuu markkinoinnin 4P-malliin, eli itse tuotteeseen, sen jakelukanavaan, hintaan ja markkinointiviestintään. Laadun kokemisen kannalta tärkeimmäksi vaatteen laatua määrittäväksi tekijäksi muodostui sen kestävyys. Muita tärkeitä tekijöitä vaatteen laadukkuuden kokemisen taustalla ovat vaatteen käytettävyys, valmistuksen laatu, esteettisyys ja terveyslaatu.
Koska Lillrankin (1998) mukaan laatumielikuva tuotteesta riippuu odotusten ja toteutuman vertailusta, selvitän tutkimuksessani käyttökokemuksen lisäksi millaisiin fyysisiin ja mielikuvallisiin tekijöihin kuluttajat turvautuvat arvioidessaan vaatteen laatua ennen ostopäätöstä.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselylomaketutkimuksena, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan ostohetkellä syntyvä mielikuva vaatteen laadusta perustuu markkinoinnin 4P-malliin, eli itse tuotteeseen, sen jakelukanavaan, hintaan ja markkinointiviestintään. Laadun kokemisen kannalta tärkeimmäksi vaatteen laatua määrittäväksi tekijäksi muodostui sen kestävyys. Muita tärkeitä tekijöitä vaatteen laadukkuuden kokemisen taustalla ovat vaatteen käytettävyys, valmistuksen laatu, esteettisyys ja terveyslaatu.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]