Tekstiilejä, tunnelmia ja tehokeinoja. Sisustustekstiilien visuaalinen markkinointi
Heikkilä, Marianne (2014)
Heikkilä, Marianne
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121371
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan sisustustekstiilien visuaalista markkinointia tekstiilisuunnit-telijan näkökulmasta. Tutkin kolmen eri yrityksen kuvamateriaalia kevään 2013 mallis-toista ja selvitän niiden avulla miten sisustustekstiilit tulisi kuvata, jotta ne olisivat tar-peeksi informatiivisia kuluttajalle. Tämän lisäksi tutkin, miten yritysten identiteetti nä-kyy visuaalisessa markkinoinnissa.
Tutkielma koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa analysoin mallistojen kuvia sekä tulkitsen mielikuvaa, mitä kuvat yrityksestä välittävät. Tutkimuksen toisessa vaiheessa vertailen analysoimaani mielikuvaa yrityksien identiteettiin, jota varten haastattelin yrityksien edustajia.
Primaariaineisto muodostuu yrityksen kevään 2013 visuaalisesta markkinointimateri-aalista sekä yrityksien edustajien haastatteluista. Tarkastelen markkinointimateriaalia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Täydennän aineistoa edustajien puolistruk-turoidulla haastattelulla. Tutkielman tulokset koostuvat tehokeinoista, joiden tarkoitus on olla aloittelevan yrittäjän ohjenuora, miten lähteä liikkeelle suunniteltaessa oman yrityksen visuaalista markkinointia. The aim of this thesis was to research visual marketing of interior textiles in textile de-signer’s perspective. I observe product images of spring 2013 collection from three different textile companies. I research how interior textiles should be represented in product images so that they would give enough information to the consumer. I also observe how the companies identity shows itself in their visual marketing.
This thesis consists of two phases. In first phase I analyze pictures of spring 2013 col-lections and construe the image that the pictures convey of the companies. In the sec-ond phase I compare the image that I construed of the companies identity, to the in-terview of representative of the company.
Primary data consist of companies spring 2013 visual marketing material and interview of companies representative. I observe the marketing material using content analysis and use semi-structured interview to complement the data. The conclusions consist of effects which are supposed to be precept to just beginning entrepreuner
Tutkielma koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa analysoin mallistojen kuvia sekä tulkitsen mielikuvaa, mitä kuvat yrityksestä välittävät. Tutkimuksen toisessa vaiheessa vertailen analysoimaani mielikuvaa yrityksien identiteettiin, jota varten haastattelin yrityksien edustajia.
Primaariaineisto muodostuu yrityksen kevään 2013 visuaalisesta markkinointimateri-aalista sekä yrityksien edustajien haastatteluista. Tarkastelen markkinointimateriaalia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Täydennän aineistoa edustajien puolistruk-turoidulla haastattelulla. Tutkielman tulokset koostuvat tehokeinoista, joiden tarkoitus on olla aloittelevan yrittäjän ohjenuora, miten lähteä liikkeelle suunniteltaessa oman yrityksen visuaalista markkinointia.
This thesis consists of two phases. In first phase I analyze pictures of spring 2013 col-lections and construe the image that the pictures convey of the companies. In the sec-ond phase I compare the image that I construed of the companies identity, to the in-terview of representative of the company.
Primary data consist of companies spring 2013 visual marketing material and interview of companies representative. I observe the marketing material using content analysis and use semi-structured interview to complement the data. The conclusions consist of effects which are supposed to be precept to just beginning entrepreuner
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]