Sähköisen liiketoiminnan ja verkkokaupan kehittyminen: uusien mahdollisuuksien hyödyntäminen sisustusalan suunnittelijan työssä.
Wahlsten, Sara-Maaret (2014)
Wahlsten, Sara-Maaret
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411271504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411271504
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to research the development of web‐based trading and ecommerce and how that affects to interior design field designers work now and in the
future.
This study researches what the role of interior field designers is in today’s design business
and what the situation of the branch is in the e-‐commerce field. The primary data of this
thesis consists of three different interior designers/companies professional
semi‐structured theme interviews and an internet questionnaire targeted to interior design
field customers. The designer interviews were implemented in a two-step periods in so called informative interviews. The first step was the SWOT- analysis by the designers themselves. The second part was the conclusive semi‐structured theme interview. I analysed my research data by dividing it into the four themes as following: designer job
description, marketing, resources and customer service. Tutkielma käsittelee sähköisen liiketoiminnan ja verkkokaupan kehittymistä ja sen vaikutusta sisustusalan suunnittelijan työtapoihin. Tutkielmassa tarkastellaan sitä,
millainen rooli sisustussuunnittelupalvelulla on sisustusalan yrityksissä nyt ja tule‐
vaisuudessa sekä miten se on kehittynyt ja kehittymässä sähköisen liiketoiminnan
laajenemisen myötä.
Tutkimuksen primaariaineisto muodostuu kolmelle sisustusalan suunnittelijalle/yri‐
tykselle laadituista suunnittelijahaastatteluista sekä sisustusalan kuluttajille suunna‐
tusta verkkokyselystä.Suunnittelijahaastattelut toteutettiin kahdessa vaiheessa niin sanottuna informoituna haastatteluna. Ensimmäinen vaihe piti sisällään suunnitteli‐
joiden omatoimisen SWOT‐lomakkeen täydentämisen ja toinen vaihe oli puolistruk‐
turoitu teemahaastattelu. Analysoin tutkimusaineistoni teemoittelun avulla jakaen sen neljään osioon: suunnittelijatyönkuvaan, markkinointiin, resursseihin sekä asia‐
kaspalveluun.
future.
This study researches what the role of interior field designers is in today’s design business
and what the situation of the branch is in the e-‐commerce field. The primary data of this
thesis consists of three different interior designers/companies professional
semi‐structured theme interviews and an internet questionnaire targeted to interior design
field customers. The designer interviews were implemented in a two-step periods in so called informative interviews. The first step was the SWOT- analysis by the designers themselves. The second part was the conclusive semi‐structured theme interview. I analysed my research data by dividing it into the four themes as following: designer job
description, marketing, resources and customer service.
millainen rooli sisustussuunnittelupalvelulla on sisustusalan yrityksissä nyt ja tule‐
vaisuudessa sekä miten se on kehittynyt ja kehittymässä sähköisen liiketoiminnan
laajenemisen myötä.
Tutkimuksen primaariaineisto muodostuu kolmelle sisustusalan suunnittelijalle/yri‐
tykselle laadituista suunnittelijahaastatteluista sekä sisustusalan kuluttajille suunna‐
tusta verkkokyselystä.Suunnittelijahaastattelut toteutettiin kahdessa vaiheessa niin sanottuna informoituna haastatteluna. Ensimmäinen vaihe piti sisällään suunnitteli‐
joiden omatoimisen SWOT‐lomakkeen täydentämisen ja toinen vaihe oli puolistruk‐
turoitu teemahaastattelu. Analysoin tutkimusaineistoni teemoittelun avulla jakaen sen neljään osioon: suunnittelijatyönkuvaan, markkinointiin, resursseihin sekä asia‐
kaspalveluun.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]