Muotoiluajattelu seurailijan kilpailuroolissa
Tuisku, Heikki (2011)
There are no files associated with this item.
Tuisku, Heikki
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen konepajayrityksen, Sampo-Rosenlew Oy:n tuotekehityskäytäntöjä muotoiluajattelun (eng. design thinking) näkökulmasta. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka avulla pyritään selvittämään, millaista muotoiluajattelu on kyseissä yrityksessä ja miten se heijastuu tuotekehitykseen. Pyrkimyksenä on tunnistaa myös ajatteluun vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää, miksi tuotekehityskäytännöt ovat muovautuneet nykyisenlaisiksi.
Pyrin avaamaan yrityksen muotoiluajattelua analysoimalla uutta toimintatapaa, jolla vuoden 2010
muotoiluprojektit toteutettiin. Keskeisenä erona aiempaan muotoilun hyödyntämiseen on muotoilijan jatkuva läsnäolo ja tiivis yhteistyö muun tuotekehityksen kanssa. Toisena tavoitteenani on selvittää, miten projekteihin osallistuneet henkilöt kokivat uuden toimintatavan suhteessa aiempaan ja miten se on mahdollisesti vaikuttanut yrityksen tuotekehityskäytäntöihin.
Tutkimusaineistona toimivat projektien tiimoilta järjestetyt ryhmäkeskustelut sekä liitteenä oleva
projektiraportti SR 1046, joita käsittelen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset jakaantuvat kolmeen erilliseen lukuun. Muotoiluajattelun tunnistaminen yrityksessä liittyy
tavoitteeseeni ymmärtää yrityksen muotoiluajattelua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Yhdessä tehty
muotoiluprojekti kuvaa otsikkonsa mukaisen toimintatavan, joka ilmentää yrityksen
muotoiluajattelua tuotekehityksen tasolla vuonna 2010. Yhdessä tehdyn muotoiluprojektin
vaikutukset avaa edellä mainitun toimintatavan koettuja vaikutuksia yrityksessä.
Kilpailuroolilla on suuri vaikutus yrityksen muotoiluajatteluun. Seurailijan roolissa
muotoiluajatteluun vaikuttavat edelläkävijäyritykset, käyttäjät ja markkinoilta tulevat ostosignaalit.
Kilpailurooli vaikuttaa suoraan myös tuotekehityksen resursseihin ja muotoilun hyödyntämiseen.
Muotoilua hyödynnetään pääasiassa tuotesuunnitteluvaiheessa ja radikaalit innovaatiot ovat
harvinaisempia konseptisuunnittelun vähäisyydestä johtuen.
Yhdessä tehdyn muotoiluprojektin keskeisiä ominaisuuksia ovat tiivis moniammatillinen
vuorovaikutus tuotekehityksen avainhenkilöiden kesken sekä muotoilijan läsnäolo projektin alusta
loppuun. Muotoilijan tiiviillä läsnäololla koetaan olevan runsaasti positiivisia vaikutuksia.
Positiiviset vaikutukset liittyvät viestintään, muotoilijan roolin ja merkityksen ymmärtämiseen sekä
tehokkuuteen. Projektien onnistuessa toimintatapa myös nostaa muotoilijan arvostusta
yrityksessä.
Pyrin avaamaan yrityksen muotoiluajattelua analysoimalla uutta toimintatapaa, jolla vuoden 2010
muotoiluprojektit toteutettiin. Keskeisenä erona aiempaan muotoilun hyödyntämiseen on muotoilijan jatkuva läsnäolo ja tiivis yhteistyö muun tuotekehityksen kanssa. Toisena tavoitteenani on selvittää, miten projekteihin osallistuneet henkilöt kokivat uuden toimintatavan suhteessa aiempaan ja miten se on mahdollisesti vaikuttanut yrityksen tuotekehityskäytäntöihin.
Tutkimusaineistona toimivat projektien tiimoilta järjestetyt ryhmäkeskustelut sekä liitteenä oleva
projektiraportti SR 1046, joita käsittelen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset jakaantuvat kolmeen erilliseen lukuun. Muotoiluajattelun tunnistaminen yrityksessä liittyy
tavoitteeseeni ymmärtää yrityksen muotoiluajattelua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Yhdessä tehty
muotoiluprojekti kuvaa otsikkonsa mukaisen toimintatavan, joka ilmentää yrityksen
muotoiluajattelua tuotekehityksen tasolla vuonna 2010. Yhdessä tehdyn muotoiluprojektin
vaikutukset avaa edellä mainitun toimintatavan koettuja vaikutuksia yrityksessä.
Kilpailuroolilla on suuri vaikutus yrityksen muotoiluajatteluun. Seurailijan roolissa
muotoiluajatteluun vaikuttavat edelläkävijäyritykset, käyttäjät ja markkinoilta tulevat ostosignaalit.
Kilpailurooli vaikuttaa suoraan myös tuotekehityksen resursseihin ja muotoilun hyödyntämiseen.
Muotoilua hyödynnetään pääasiassa tuotesuunnitteluvaiheessa ja radikaalit innovaatiot ovat
harvinaisempia konseptisuunnittelun vähäisyydestä johtuen.
Yhdessä tehdyn muotoiluprojektin keskeisiä ominaisuuksia ovat tiivis moniammatillinen
vuorovaikutus tuotekehityksen avainhenkilöiden kesken sekä muotoilijan läsnäolo projektin alusta
loppuun. Muotoilijan tiiviillä läsnäololla koetaan olevan runsaasti positiivisia vaikutuksia.
Positiiviset vaikutukset liittyvät viestintään, muotoilijan roolin ja merkityksen ymmärtämiseen sekä
tehokkuuteen. Projektien onnistuessa toimintatapa myös nostaa muotoilijan arvostusta
yrityksessä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]