Kannettava tietokone koululaisen työkaluna : mobiililaitteiden vaikutus oppimisympäristöjen käytettävyyteen
Autto, Susanna (2012)
There are no files associated with this item.
Autto, Susanna
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten mobiililaitteet vaikuttavat oppimisympäristöjen käytettävyyteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa koulujen nykyisiä tilanteita mobiililaitteiden käytössä ja tutkia, miten mobiililaitteet vaikuttavat oppimiseen, opetukseen ja oppimisympäristöihin. Tutkimus toteutettiin teollisen muotoilijan näkökulmasta ja työn toimeksiantajana toimi Martela Oyj.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksenä oli: miten muotoilun keinoin voidaan vaikuttaa kannettavien tietokoneiden käytettävyyteen kouluympäristöissä? Tätä tutkimuskysymystä ratkaistiin taustatutkimuksen sekä käyttäjätutkimuksen kautta. Taustatutkimuksessa aihealuetta tarkasteltiin viitekehyksen avulla, jossa teoriaosuus jaettiin kolmeen osa-alueeseen: luokkatilaan, oppimiseen ja kannettaviin tietokoneisiin. Tutkimuksessa tehty käyttäjätutkimus toteutettiin viidessä eri peruskoulussa, joissa oppilailla oli käytössään mobiililaitteita. Käyttäjätutkimuksessa haastateltiin opettajia ja rehtoreita, teetettiin kyselyitä oppilaille ja tarkkailtiin mobiililaitteiden käyttötilanteita.
Analysoimalla käyttäjätutkimuksesta ja taustatutkimuksesta saatuja tuloksia, voitiin tutkimuksesta löytää yksi keskeinen ilmiö: oppimisenmuutos. Tämä uusi käsite kuvaa kattavasti oppimisympäristöissä teknologian käytön lisääntymisen myötä tapahtuvaa muutosta. Oppimisenmuutos ilmiö tarkoittaa lyhyesti kehityssuuntausta kohti avoimia, joustavia ja vuorovaikutuksellisia oppimisympäristöjä. Tutkimuksen tuloksena on selvitys siitä, miten kannettavat tietokoneet vaikuttavat oppimisympäristöihin ja niiden käytettävyyteen Suomen peruskouluissa. Selvityksen lisäksi tutkimuksen suunnitteluosuuden tuloksena esitellään esimerkki luokkahuonemallista, jossa mobiililaitteiden ja oppimisympäristön käytettävyys on huomioitu. Tämä suunnitteluosuuden malli perustui tehdyn tutkimuksen tuloksiin ja se toteutettiin Martela Oyj:n kalusteilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen mukaan oppimisympäristöt eivät ole sellaisenaan toimivia kannettavien tietokoneiden käytölle The purpose of this study was to find out how mobile devices influence on learning environments’ usability. One essential goal in this thesis was also to survey current circumstances on mobile devices use in schools and to research how mobile devices influence on learning, teaching and learning environments. This thesis was assigned by Martela Oyj and the study was carried out from industrial designer’s perspective.
The research question in this thesis was: Can laptops and learning environments usability be influenced by using industrial designer’s methods? This research question was solved by using both usability survey and background survey. The subject of this thesis was examined by using framework. In this framework the study’s theoretical part was divided in to three parts: classrooms, learning and laptops. The usability survey was fulfilled in five different primary schools in which mobile devices were used. In the usability survey teachers and principals were interviewed, questionnaires were answered by pupils and the use of mobile devices were observed.
By analysing results from the usability survey and background survey could one central phenomenon be found: change in learning. This new concept represents the change which results from the increasing use of technology in learning environments. This phenomenon, change in learning, means development towards open, flexible and interactive learning environments. As a result of this thesis, a report on how laptops influence on learning environments and their usability in primary schools in Finland, was created. In the artistic part of the thesis a model of a classroom where mobile devices and learning environments usability is taken into account was designed. The classroom model was designed with Martela’s furnitures and products. This designed classroom model was based on the results of the study. As a conclusion: according to the study, learning environments in their present conditions are not functional for the use of mobile devices.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksenä oli: miten muotoilun keinoin voidaan vaikuttaa kannettavien tietokoneiden käytettävyyteen kouluympäristöissä? Tätä tutkimuskysymystä ratkaistiin taustatutkimuksen sekä käyttäjätutkimuksen kautta. Taustatutkimuksessa aihealuetta tarkasteltiin viitekehyksen avulla, jossa teoriaosuus jaettiin kolmeen osa-alueeseen: luokkatilaan, oppimiseen ja kannettaviin tietokoneisiin. Tutkimuksessa tehty käyttäjätutkimus toteutettiin viidessä eri peruskoulussa, joissa oppilailla oli käytössään mobiililaitteita. Käyttäjätutkimuksessa haastateltiin opettajia ja rehtoreita, teetettiin kyselyitä oppilaille ja tarkkailtiin mobiililaitteiden käyttötilanteita.
Analysoimalla käyttäjätutkimuksesta ja taustatutkimuksesta saatuja tuloksia, voitiin tutkimuksesta löytää yksi keskeinen ilmiö: oppimisenmuutos. Tämä uusi käsite kuvaa kattavasti oppimisympäristöissä teknologian käytön lisääntymisen myötä tapahtuvaa muutosta. Oppimisenmuutos ilmiö tarkoittaa lyhyesti kehityssuuntausta kohti avoimia, joustavia ja vuorovaikutuksellisia oppimisympäristöjä. Tutkimuksen tuloksena on selvitys siitä, miten kannettavat tietokoneet vaikuttavat oppimisympäristöihin ja niiden käytettävyyteen Suomen peruskouluissa. Selvityksen lisäksi tutkimuksen suunnitteluosuuden tuloksena esitellään esimerkki luokkahuonemallista, jossa mobiililaitteiden ja oppimisympäristön käytettävyys on huomioitu. Tämä suunnitteluosuuden malli perustui tehdyn tutkimuksen tuloksiin ja se toteutettiin Martela Oyj:n kalusteilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen mukaan oppimisympäristöt eivät ole sellaisenaan toimivia kannettavien tietokoneiden käytölle
The research question in this thesis was: Can laptops and learning environments usability be influenced by using industrial designer’s methods? This research question was solved by using both usability survey and background survey. The subject of this thesis was examined by using framework. In this framework the study’s theoretical part was divided in to three parts: classrooms, learning and laptops. The usability survey was fulfilled in five different primary schools in which mobile devices were used. In the usability survey teachers and principals were interviewed, questionnaires were answered by pupils and the use of mobile devices were observed.
By analysing results from the usability survey and background survey could one central phenomenon be found: change in learning. This new concept represents the change which results from the increasing use of technology in learning environments. This phenomenon, change in learning, means development towards open, flexible and interactive learning environments. As a result of this thesis, a report on how laptops influence on learning environments and their usability in primary schools in Finland, was created. In the artistic part of the thesis a model of a classroom where mobile devices and learning environments usability is taken into account was designed. The classroom model was designed with Martela’s furnitures and products. This designed classroom model was based on the results of the study. As a conclusion: according to the study, learning environments in their present conditions are not functional for the use of mobile devices.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]