Mielikuvia rakentamassa ; näkökulmia elämysten tuotteistamiseen Taigakoru Oy:ssö
Korhonen, Mari (2012)
There are no files associated with this item.
Korhonen, Mari
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, joka käsittelee yrityskuvan kehittämistä ja
elämyssuunnittelua muotoilun näkökulmasta. Tavoitteena on tarkastella, kuinka
elämyksellisyys ilmenee kohdeyrityksen yrityskuvassa ja kuinka tunne-elämysten syntyä
voidaan edistää brändin ja asiakkaan kohtaamisissa.
Asiakkaiden mielikuviin ja ostopäätöksiin vaikuttaneita elementtejä olen jäsentänyt
aineistolähtöisen analyysin ja teemoittelun avulla. Aineistona tutkielmassa ovat Taigakoru
Oy:n teettämät asiakaskyselyt, kommentoinnit yrityksestä sosiaalisessa mediassa ja
yrityksen johdon haastattelu sekä yritysraportit. Mielikuva- ja ostopäätöstekijöiden
ymmärtämiseksi laajemmassa kontekstissa tutkimus tarkastelee elämystalouden tutkijoiden
B. Joseph Pinen II ja James H. Gilmoren (1999) teorioita elämystuotteiden olemuksesta ja
tulevaisuudentutkija Rolf Jensenin (1999) unelmayhteiskuntateorian nousevia
tunnevetoisia markkinoita. Tulevaisuuden kuluttajat etsivät vahvoja ja uskottavia
elämyksiä.
Tutkielman aineiston analyysi jakautuu neljään osaan, joista kolme ensimmäistä päälukua
koostuu tapausyrityksen tärkeimmistä asiakasmielikuviin vaikuttaneista elementeistä ja
yrityskuvan elämyksellisyyden teemoista. Näkökulmat kohdistuvat tapausyrityksen
yrityskuvan aitouden kokemuksiin, tarinallisuuteen ja yksilöllisyyden merkityksiin. Nämä
teemat yhdistyvät vuoropuhelussa elämysteorioiden kanssa kunkin luvun lopussa oleviin
johtopäätösiin ja pohdintaan.
Tutkielman neljäs osa kohdentuu yksittäiseen konseptitason palvelukuvaukseen, jossa
hyödynnetään aineistoanalyysin tuloksia. Tehtävänä on elämysten tuotteistaminen
palvelukonseptissa palvelumuotoilun keinoin.
Yrityskuvan tarkastelu elämyksellisyyden näkökulmasta palvelee palvelumuotoilun
käyttäjäkeskeistä filosofiaa, jossa käyttäjien tunne-elämykset ovat pääosassa toimivuuden
rinnalla. Yrityskuvan elämyksellisyys on tärkeä kilpailuetu etenkin tulevaisuuden
markkinoille suunnatuissa elämyspalvelukonsepteissa.
elämyssuunnittelua muotoilun näkökulmasta. Tavoitteena on tarkastella, kuinka
elämyksellisyys ilmenee kohdeyrityksen yrityskuvassa ja kuinka tunne-elämysten syntyä
voidaan edistää brändin ja asiakkaan kohtaamisissa.
Asiakkaiden mielikuviin ja ostopäätöksiin vaikuttaneita elementtejä olen jäsentänyt
aineistolähtöisen analyysin ja teemoittelun avulla. Aineistona tutkielmassa ovat Taigakoru
Oy:n teettämät asiakaskyselyt, kommentoinnit yrityksestä sosiaalisessa mediassa ja
yrityksen johdon haastattelu sekä yritysraportit. Mielikuva- ja ostopäätöstekijöiden
ymmärtämiseksi laajemmassa kontekstissa tutkimus tarkastelee elämystalouden tutkijoiden
B. Joseph Pinen II ja James H. Gilmoren (1999) teorioita elämystuotteiden olemuksesta ja
tulevaisuudentutkija Rolf Jensenin (1999) unelmayhteiskuntateorian nousevia
tunnevetoisia markkinoita. Tulevaisuuden kuluttajat etsivät vahvoja ja uskottavia
elämyksiä.
Tutkielman aineiston analyysi jakautuu neljään osaan, joista kolme ensimmäistä päälukua
koostuu tapausyrityksen tärkeimmistä asiakasmielikuviin vaikuttaneista elementeistä ja
yrityskuvan elämyksellisyyden teemoista. Näkökulmat kohdistuvat tapausyrityksen
yrityskuvan aitouden kokemuksiin, tarinallisuuteen ja yksilöllisyyden merkityksiin. Nämä
teemat yhdistyvät vuoropuhelussa elämysteorioiden kanssa kunkin luvun lopussa oleviin
johtopäätösiin ja pohdintaan.
Tutkielman neljäs osa kohdentuu yksittäiseen konseptitason palvelukuvaukseen, jossa
hyödynnetään aineistoanalyysin tuloksia. Tehtävänä on elämysten tuotteistaminen
palvelukonseptissa palvelumuotoilun keinoin.
Yrityskuvan tarkastelu elämyksellisyyden näkökulmasta palvelee palvelumuotoilun
käyttäjäkeskeistä filosofiaa, jossa käyttäjien tunne-elämykset ovat pääosassa toimivuuden
rinnalla. Yrityskuvan elämyksellisyys on tärkeä kilpailuetu etenkin tulevaisuuden
markkinoille suunnatuissa elämyspalvelukonsepteissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]