Kosketusnäytöllisen asiakaspääteohjelman käytettävyys ja muotoilu kuntosalikontekstiin ; tapaustutkimus Smart Card kioskista
Ronkainen, Mikko (2012)
There are no files associated with this item.
Ronkainen, Mikko
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan, miten muotoillaan kosketusnäytöllä ohjattavan asiakaspääteohjelman graafinen käyttöliittymä kuntosalikontekstiin käytettävyyden näkökulmasta, mitä tarkoittaa tietokoneohjelman käytettävyys ja miten kosketusnäyttö tietokoneohjelman ohjauslaitteena ja kuntosali kontekstina vaikuttavat ohjelman käytettävyyteen ja graafisen käyttöliittymän muotoiluun. Ilmiötä on tarkasteltu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tapaustutkimuksen keinoin. Empiirisessä tapaustutkimuksessa on tarkasteltu kuntosalilla käytettävää Smart Card Kiosk – asiakaspääteohjelman konseptiversiota, joka on kehitetty työn taiteellisena produktiona. Aineistoa on hankittu käytettävyystesteillä, kyselyllä sekä avoimella haastattelulla, ja aineistolle on tehty sisällönanalyysiä. Kirjallisuuskatsauksella ja empiirisellä tutkimuksella on saatu toisiaan tukevia vastauksia.
Kun suunnitellaan tuotetta käytettävyyden näkökulmasta, tulee olla ymmärrys sen moniulotteisesta luonteesta. Nykyisin tulee lisäksi tunnistaa muitakin kuin vain hyötyyn perustuvia syitä käyttää tuotetta, koska käyttäjäkokemuksella on tuotteen käytössä kasvava merkitys. Tutkielman perusteella tietokoneohjelman käyttöliittymä on suunniteltava tiettyyn kontekstiin, koska se määrittää, millaisissa tilanteissa ja millaisiin tehtäviin käyttäjä tarvitsee ohjelmaa. Kun käyttöliittymän suunnittelussa voidaan monilta osin hyödyntää erilaisia teorioita ja oppaita, vaatii erityisesti tuotteen käyttökontekstin ja käyttäjien määrittely kehitystyön pohjaksi selvityksiä, joissa voidaan hyödyntää käyttäjälähtöisiä menetelmiä. Tiedoilla voidaan määrittää ohjelmassa tarvitttavat toiminnot ja niiden tietosisältö. Myös tietokoneen ohjainlaite tulee valita sen mukaan, millaisia tehtäviä sen parissa hoidetaan. Kiosk -tyyppiseen ohjelmaan, jossa on melko rajallisesti toimintoja, ja jota käytetään nopeasti asiakaspäätteellä lähinnä tietojen tarkasteluun, on kosketusnäyttö paras vaihtoehto ohjainlaitteeksi. Sen käyttäminen on luontevaa ja tehokasta myös kokemattomille käyttäjille, kun käyttöliittymän muotoilussa on huomioitu kosketusnäytöllä ohjaamisen erityispiirteet. Myös kosketusnäytön tekniset ominaisuudet määrittävät, kuinka sujuvaa sen käyttö on.
Kiosk –ohjelma osana Smart Card –järjestelmää on hyvä esimerkki ohjelmistotekniikan hyödyntämisestä kuntosalikontekstissa. Sen tehtävänä on muun muassa ohjata ja opastaa, mitata kuntoilun laatua ja toimia vuorovaikutuksen välineenä kuntoilijan ja ohjaajan välillä. Tutkimuksen perusteella Kioskin käyttöliittymä on osoittautunut käytettävyydeltään melko onnistuneeksi, koska sen tarkastelu ei osoittanut merkittäviä käytettävyysongelmia, ja testikäyttäjät pitivät ohjelman käyttämistä helppona ja toimivana. Muotoilulla ja visuaalisella suunnittelulla on tärkeä rooli käyttöliittymän kehittämisessä. Oikeaoppisella suunnittelulla luodaan toimiva, käyttäjiä hyvin palveleva ja miellyttävä ohjelmistotuote, jolla voidaan tukea kuntoilua ja saada siitä ohjatumpaa, hallitumpaa ja turvallisempaa.
Kun suunnitellaan tuotetta käytettävyyden näkökulmasta, tulee olla ymmärrys sen moniulotteisesta luonteesta. Nykyisin tulee lisäksi tunnistaa muitakin kuin vain hyötyyn perustuvia syitä käyttää tuotetta, koska käyttäjäkokemuksella on tuotteen käytössä kasvava merkitys. Tutkielman perusteella tietokoneohjelman käyttöliittymä on suunniteltava tiettyyn kontekstiin, koska se määrittää, millaisissa tilanteissa ja millaisiin tehtäviin käyttäjä tarvitsee ohjelmaa. Kun käyttöliittymän suunnittelussa voidaan monilta osin hyödyntää erilaisia teorioita ja oppaita, vaatii erityisesti tuotteen käyttökontekstin ja käyttäjien määrittely kehitystyön pohjaksi selvityksiä, joissa voidaan hyödyntää käyttäjälähtöisiä menetelmiä. Tiedoilla voidaan määrittää ohjelmassa tarvitttavat toiminnot ja niiden tietosisältö. Myös tietokoneen ohjainlaite tulee valita sen mukaan, millaisia tehtäviä sen parissa hoidetaan. Kiosk -tyyppiseen ohjelmaan, jossa on melko rajallisesti toimintoja, ja jota käytetään nopeasti asiakaspäätteellä lähinnä tietojen tarkasteluun, on kosketusnäyttö paras vaihtoehto ohjainlaitteeksi. Sen käyttäminen on luontevaa ja tehokasta myös kokemattomille käyttäjille, kun käyttöliittymän muotoilussa on huomioitu kosketusnäytöllä ohjaamisen erityispiirteet. Myös kosketusnäytön tekniset ominaisuudet määrittävät, kuinka sujuvaa sen käyttö on.
Kiosk –ohjelma osana Smart Card –järjestelmää on hyvä esimerkki ohjelmistotekniikan hyödyntämisestä kuntosalikontekstissa. Sen tehtävänä on muun muassa ohjata ja opastaa, mitata kuntoilun laatua ja toimia vuorovaikutuksen välineenä kuntoilijan ja ohjaajan välillä. Tutkimuksen perusteella Kioskin käyttöliittymä on osoittautunut käytettävyydeltään melko onnistuneeksi, koska sen tarkastelu ei osoittanut merkittäviä käytettävyysongelmia, ja testikäyttäjät pitivät ohjelman käyttämistä helppona ja toimivana. Muotoilulla ja visuaalisella suunnittelulla on tärkeä rooli käyttöliittymän kehittämisessä. Oikeaoppisella suunnittelulla luodaan toimiva, käyttäjiä hyvin palveleva ja miellyttävä ohjelmistotuote, jolla voidaan tukea kuntoilua ja saada siitä ohjatumpaa, hallitumpaa ja turvallisempaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]