Miten ITE-taiteesta tuli ilmiö?: kuin suihku tunkkaisille kyynisille aivoille
Hautamäki, Johanna (2014)
Hautamäki, Johanna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406181298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406181298
Tiivistelmä
Kulttuuriosaamisen merkitys yhteiskunnallisesti on kasvamassa, se aletaan nähdä luovuuden voimavarana, myös taloudessa henkisen pääoman osuus varallisuudesta kasvaa. Tarkastelen tässä tutkielmassa kulttuurisen suuntauksen ilmiöksi kasvamista, kuinka se on noussut suuren yleisön tietoisuuteen, kuinka ITE-taiteesta tuli ilmiö.
Lähestyn aihetta tapaustutkimuksen kautta, aineisto ja tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Tutkimuskysymykseni on kuinka ITE-taiteesta tuli ilmiö? Vastaan tähän kahden alatutkimuskysymyksen avulla minkälainen ITE-taide on ilmiönä ja onko ITE-taide itsessään ollut heikko signaali jostain nyt meneillään olevasta megatrendistä. Käytän monimenetelmällistä tutkimusstrategiaa, eli triangulaatiota. Alatutkimuskysymysten vastaukset ja menetelmät täydentävät toisiaan. Kuvaamalla sitä millainen ITE-taide on ilmiönä, määrittelen sitä millaista heikkoa signaalia se on välittänyt. Tämän pohjalta tarkastelen mistä meneillään olevasta megatrendistä se on viestinyt. Kuvaan ITE-taidetta ilmiönä määrittelemällä sen keskeisiä teemoja ja kuvaamalla niiden kautta sen brändiä. Kuvaamani heikon signaalin perustella analysoin megatrendiaineistoista vastaavuutta nyt meneillään oleviin suuntauksiin.
ITE-taiteen arvot ja keskeiset teemat ovat viestineet sosiaalisten ja henkisten tarpeiden korostumisen megatrendistä. ITE-taiteesta on kasvanut ilmiö tietoisen kehittämistyön, portinvartija teoriaan verrattavan prosessin tuloksena, sille on löytynyt yhtymäkohtia taidemaailmaa laajemmassa ajankohtaisessa yhteiskunnallisessa kehityksessä ja yksilötasolla siihen voidaan samaistua ja löytää identiteetin rakentamisen malleja.
Lähestyn aihetta tapaustutkimuksen kautta, aineisto ja tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Tutkimuskysymykseni on kuinka ITE-taiteesta tuli ilmiö? Vastaan tähän kahden alatutkimuskysymyksen avulla minkälainen ITE-taide on ilmiönä ja onko ITE-taide itsessään ollut heikko signaali jostain nyt meneillään olevasta megatrendistä. Käytän monimenetelmällistä tutkimusstrategiaa, eli triangulaatiota. Alatutkimuskysymysten vastaukset ja menetelmät täydentävät toisiaan. Kuvaamalla sitä millainen ITE-taide on ilmiönä, määrittelen sitä millaista heikkoa signaalia se on välittänyt. Tämän pohjalta tarkastelen mistä meneillään olevasta megatrendistä se on viestinyt. Kuvaan ITE-taidetta ilmiönä määrittelemällä sen keskeisiä teemoja ja kuvaamalla niiden kautta sen brändiä. Kuvaamani heikon signaalin perustella analysoin megatrendiaineistoista vastaavuutta nyt meneillään oleviin suuntauksiin.
ITE-taiteen arvot ja keskeiset teemat ovat viestineet sosiaalisten ja henkisten tarpeiden korostumisen megatrendistä. ITE-taiteesta on kasvanut ilmiö tietoisen kehittämistyön, portinvartija teoriaan verrattavan prosessin tuloksena, sille on löytynyt yhtymäkohtia taidemaailmaa laajemmassa ajankohtaisessa yhteiskunnallisessa kehityksessä ja yksilötasolla siihen voidaan samaistua ja löytää identiteetin rakentamisen malleja.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]