Käyttäjä ilmiönä muotoilussa: Case: tuotekonseptointi kansainvälisille markkinoille
Peltola, Silja (2013)
There are no files associated with this item.
Peltola, Silja
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani koostuu teoreettisesta ja produktiivisesta osasta. Teoreettisessa osassa tarkastellaan kriittisesti käyttäjälähtöistä ajattelua yrityksen käytännöllisen toimintaympäristön ja resurssien näkökulmasta. Aihetta käsitellään viitekehyksessä, joka muodostuu käyttäjälähtöisyyden ymmärtämisen, muotoiluprosessin ja muotoilijan roolin sekä muotoiluongelman kautta. Teollisen muotoilun kentälle tutkimuksen pyrkimyksenä on luoda uusia näkökulmia muotoilijan toiminnan tueksi sekä avata käyttäjätiedon olemusta hyödynnettäväksi suunnittelutyössä.
Toteutunut muotoiluprojekti muodostaa tässä case-aineiston, jota käsitellään holistisesta, kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Tutkimusaineistoa on analysoitu sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Muotoiluprojektissa käsiteltiin yrityksen strategiasta nousevaa käyttäjälähtöisyyttä tuotesemantiikan ja kuva-analyysien avulla. Tuotesemantiikan avulla kartoitettiin uuden kulttuurialueen markkinoita sekä kilpaili-joiden tuotteiden ominaisuuksia. Muotoiluprojektiin vaikuttivat konseptointityön kannalta tärkeät, kansainvälisen markkina-alueen käyttäjät, jolloin suurimmaksi haasteeksi nousi käyttäjän määritteleminen, hyödyllisen käyttäjätiedon löytäminen sekä tiedon analysoiminen hyödynnettävään muotoon. Ympäristö nähdään tutki-muksessa kulttuurisena kenttänä, mihin voidaan kytkeä arvioitavia ja mitattavia ominaisuuksia. Kansainvälisyys itsessään ei ole tutkimuksessa keskeisessä asemassa, mutta se nousee aihealueena tutkittavasta käyttäjäympäristöstä.
Tutkimuksessa ilmenee, että käyttäjä näyttäytyy muotoiluprosessissa monitasoisena ilmiönä. Tuloksissa monitasoisuutta kuvataan neljän eri näkökulman kautta: käyttäjälähtöinen, tuotelähtöinen, merkityslähtöinen ja prosessilähtöinen. Jaottelu pohjautuu muotoiluprosessista löytyneisiin käyttäjätiedon käsittelyn vaiheisiin. Jaottelun avulla toteutetut ratkaisut muodostuvat selkeämmäksi kokonaisuudeksi ja tällä perustellaan myös muotoilijan roolin vaikutusta prosessissa. Jaotteluun ovat olleet vaikuttamassa muotoiluprosessi, muotoilijan rooli projektissa, päätöksente-koprosessi ja tuotteen tekninen luonne. Esitetyt näkökulmat eivät ole olleet kaikki yhtä vahvasti läsnä muotoiluprojektissa eivätkä ne eivät sulje pois toisiaan, mutta vaikuttivat olennaisesti tuotteen muotoiluun, käyttäjätiedon keräämisen menetelmiin ja lopullisen konseptituotteen muotokielen valintaan.
Toteutunut muotoiluprojekti muodostaa tässä case-aineiston, jota käsitellään holistisesta, kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Tutkimusaineistoa on analysoitu sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Muotoiluprojektissa käsiteltiin yrityksen strategiasta nousevaa käyttäjälähtöisyyttä tuotesemantiikan ja kuva-analyysien avulla. Tuotesemantiikan avulla kartoitettiin uuden kulttuurialueen markkinoita sekä kilpaili-joiden tuotteiden ominaisuuksia. Muotoiluprojektiin vaikuttivat konseptointityön kannalta tärkeät, kansainvälisen markkina-alueen käyttäjät, jolloin suurimmaksi haasteeksi nousi käyttäjän määritteleminen, hyödyllisen käyttäjätiedon löytäminen sekä tiedon analysoiminen hyödynnettävään muotoon. Ympäristö nähdään tutki-muksessa kulttuurisena kenttänä, mihin voidaan kytkeä arvioitavia ja mitattavia ominaisuuksia. Kansainvälisyys itsessään ei ole tutkimuksessa keskeisessä asemassa, mutta se nousee aihealueena tutkittavasta käyttäjäympäristöstä.
Tutkimuksessa ilmenee, että käyttäjä näyttäytyy muotoiluprosessissa monitasoisena ilmiönä. Tuloksissa monitasoisuutta kuvataan neljän eri näkökulman kautta: käyttäjälähtöinen, tuotelähtöinen, merkityslähtöinen ja prosessilähtöinen. Jaottelu pohjautuu muotoiluprosessista löytyneisiin käyttäjätiedon käsittelyn vaiheisiin. Jaottelun avulla toteutetut ratkaisut muodostuvat selkeämmäksi kokonaisuudeksi ja tällä perustellaan myös muotoilijan roolin vaikutusta prosessissa. Jaotteluun ovat olleet vaikuttamassa muotoiluprosessi, muotoilijan rooli projektissa, päätöksente-koprosessi ja tuotteen tekninen luonne. Esitetyt näkökulmat eivät ole olleet kaikki yhtä vahvasti läsnä muotoiluprojektissa eivätkä ne eivät sulje pois toisiaan, mutta vaikuttivat olennaisesti tuotteen muotoiluun, käyttäjätiedon keräämisen menetelmiin ja lopullisen konseptituotteen muotokielen valintaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]