Muutos muotoilun avustamana: suunnittelijan intentiosta käyttäjän tulkintaan
Kortelainen, Outi (2013)
There are no files associated with this item.
Kortelainen, Outi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee muotoilun avulla tapahtuvaa ideologista arvomuutosta käyttäjissä ja
tarkastelee muotoilun vaikuttavuutta suhteessa ympäristövastuulliseen käyttäytymiseen.
Tutkimukseni perustuu lähtöoletukselle, jossa muotoilu nähdään arvosidonnaisena toimintana,
ja näin ollen se myös välittää käyttäjille tiettyjä arvoja. Muotoilija itse on työssään
jatkuvasti arvokysymysten ja -päätösten äärellä ja vaikuttaa niiden ilmentymiseen,
painotukseen ja siirtymiseen. Tutkimusintressiä kannattelee ajatus myös siitä, että kulutustapoja
ja –tottumuksia säätelee käyttäjän oma rakentunut arvomaailma, jota hän toteuttaa
valintoja tehdessään. Tutkimuksen tavoitteena on siten tarkastella muotoilun
vaikutusta käyttäjien ideologisten asenteiden muokkautumisessa, ja ymmärtää miten
heidän arvomaailmassa tapahtuva muutos mahdollisesti heijastuu kulutuskäyttäytymisessä.
Tutkimus on aineistolähtöinen, jonka muodostaa tiimityönä toteutettu Tulevaisuusskenaariot
suunnitteluajureina kolmannen sektorin sisällöntuotannossa – muotoiluprojekti
ympäristöjärjestö Dodo ry:lle. Projektin tulosten kautta tarkastelen muotoilua sosiaalisena
ja ohjaavana kokemuksena. Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmetodia
ja aineiston analysoimisessa teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällön erittelyssä ja havainnoinnissa
käytetään tukena semiotiikan menettelytapoja.
Havaitun aineiston pohjalta nousi esiin sellaisia teemoja, joiden avulla voidaan perustella
arvonaktivoinnin hyödyllisyyttä suunnitteluprosessissa sekä ymmärtää miten käyttäjän
mahdollista arvokäsityksen muutosta voi tukea muotoilullisin keinoin. Aineistosta
on löydettävissä yhteys suunnittelijan roolin keskeisyyden ja ympäristövastuullisuuden
tukemisen välillä. This study concerns the change in user´s ideological value sets guided by design and
examines the effectiveness of design in relation to environmentally responsible
behaviour. The research is based on an assumption where design is seen as an action
bound to values, and therefore it must also convey certain values to the users. The
designer her/himself is constantly confronted with value-issues and –decisions and may
influence their expression, emphasis and transition. This study supports the idea that the
user´s consumption patterns and habits are regulated by their own adopted values,
which in turn implement the choices they make. The aim is to examine the effects of
design and how it is modifying the ideological attitudes of the target group. The study
also tries to understand how the changes in user´s personal set of values are reflected
into the consumer behaviour.
The thesis is data-driven which consists of the design project called Future Scenarios as
Design Drivers in the Content Production of the Third Sector. The project was result of
teamwork in co-operation with Dodo ry, an environmental organization. The presence
of design is observed as a social and guiding experience through the analysed results.
The study is based
on
qualitative research methods and the data is interpreted through
theory-content analysis. The observation and specification is also supported by the
procedures of semiotics.
The study raises certain themes from observed data to justify the usefulness of the value
activation in design process and to understand how design can support the potential value
change of users. The centrality of the designers role in supporting environmental
responsible actions can be seen from the data
tarkastelee muotoilun vaikuttavuutta suhteessa ympäristövastuulliseen käyttäytymiseen.
Tutkimukseni perustuu lähtöoletukselle, jossa muotoilu nähdään arvosidonnaisena toimintana,
ja näin ollen se myös välittää käyttäjille tiettyjä arvoja. Muotoilija itse on työssään
jatkuvasti arvokysymysten ja -päätösten äärellä ja vaikuttaa niiden ilmentymiseen,
painotukseen ja siirtymiseen. Tutkimusintressiä kannattelee ajatus myös siitä, että kulutustapoja
ja –tottumuksia säätelee käyttäjän oma rakentunut arvomaailma, jota hän toteuttaa
valintoja tehdessään. Tutkimuksen tavoitteena on siten tarkastella muotoilun
vaikutusta käyttäjien ideologisten asenteiden muokkautumisessa, ja ymmärtää miten
heidän arvomaailmassa tapahtuva muutos mahdollisesti heijastuu kulutuskäyttäytymisessä.
Tutkimus on aineistolähtöinen, jonka muodostaa tiimityönä toteutettu Tulevaisuusskenaariot
suunnitteluajureina kolmannen sektorin sisällöntuotannossa – muotoiluprojekti
ympäristöjärjestö Dodo ry:lle. Projektin tulosten kautta tarkastelen muotoilua sosiaalisena
ja ohjaavana kokemuksena. Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmetodia
ja aineiston analysoimisessa teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällön erittelyssä ja havainnoinnissa
käytetään tukena semiotiikan menettelytapoja.
Havaitun aineiston pohjalta nousi esiin sellaisia teemoja, joiden avulla voidaan perustella
arvonaktivoinnin hyödyllisyyttä suunnitteluprosessissa sekä ymmärtää miten käyttäjän
mahdollista arvokäsityksen muutosta voi tukea muotoilullisin keinoin. Aineistosta
on löydettävissä yhteys suunnittelijan roolin keskeisyyden ja ympäristövastuullisuuden
tukemisen välillä.
examines the effectiveness of design in relation to environmentally responsible
behaviour. The research is based on an assumption where design is seen as an action
bound to values, and therefore it must also convey certain values to the users. The
designer her/himself is constantly confronted with value-issues and –decisions and may
influence their expression, emphasis and transition. This study supports the idea that the
user´s consumption patterns and habits are regulated by their own adopted values,
which in turn implement the choices they make. The aim is to examine the effects of
design and how it is modifying the ideological attitudes of the target group. The study
also tries to understand how the changes in user´s personal set of values are reflected
into the consumer behaviour.
The thesis is data-driven which consists of the design project called Future Scenarios as
Design Drivers in the Content Production of the Third Sector. The project was result of
teamwork in co-operation with Dodo ry, an environmental organization. The presence
of design is observed as a social and guiding experience through the analysed results.
The study is based
on
qualitative research methods and the data is interpreted through
theory-content analysis. The observation and specification is also supported by the
procedures of semiotics.
The study raises certain themes from observed data to justify the usefulness of the value
activation in design process and to understand how design can support the potential value
change of users. The centrality of the designers role in supporting environmental
responsible actions can be seen from the data
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]