Merkitysten muotoilu ruotsalainen kansankoti ja Carl Larsson Ikean muotoilun vaikuttajina
Ullner, Maria (2013)
There are no files associated with this item.
Ullner, Maria
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310046493
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310046493
Tiivistelmä
Tutkielmassa pohditaan arvojen ja merkitysten visualisoitumisen prosessia muotoilun kentällä Carl Larssonin luoman ruotsalaisen kansankoti-idyllin ja Ingvar Kampradin luoman Ikea-idyllin välisen suhteen kautta. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka muotoilija voi hyödyntää ja huomioida visuaalisen kulttuurin viestinnän keinoja ja lainalaisuuksia työssään. Muotoilulla ymmärretään tässä yhteydessä visuaalinen viestintä laajasti eli tuotemuotoilun lisäksi esimerkiksi mainonnan ja brändin muotoilu.
Arvojen ja merkitysten välittymistä visuaalisessa kulttuurissa tutkitaan kuva-analyysin menetelmin ikonologisen tulkinnan kautta, jolloin keskiöön nousevat erityisesti kuvien aatehistorialliset taustat. Tutkielman aineisto osoittaa että visuaalinen kulttuuri, tässä tapauksessa kuvataide, mainonta ja tuotteet voidaan valjastaa esimerkiksi poliittisten ideologioiden käyttöön, ja kulttuurisesti yhtenäisten symbolien kautta niillä voidaan pyrkiä luomaan haluttuja merkityksiä. Oleellista kommunikaatioprosessissa on se kulttuurinen konteksti, jota vasten merkitykset muodostuvat.
Muotoilu osana visuaalista kulttuuria viestii käyttäjille arvoja ja merkityksiä. Muotoilu voi ja sen tulee hyödyntää kulttuurihistoriallista tietoa osallistuessaan käyttäjille merkityksellisten tuotteiden suunnitteluun. Merkityksellinen ja tärkeä tuote syntyy tuotteen fyysisten ominaisuuksien lisäksi henkisistä ominaisuuksista, jotka rakentuvat siinä kontekstissa jossa tuotetta tulkitaan. Inhimilliseen kulttuuriin suunniteltavien tuotteiden on siten sisällettävä inhimillisiä ominaisuuksia jotka huomioivat käyttäjille merkitykselliset elämän alueet.
Arvojen ja merkitysten välittymistä visuaalisessa kulttuurissa tutkitaan kuva-analyysin menetelmin ikonologisen tulkinnan kautta, jolloin keskiöön nousevat erityisesti kuvien aatehistorialliset taustat. Tutkielman aineisto osoittaa että visuaalinen kulttuuri, tässä tapauksessa kuvataide, mainonta ja tuotteet voidaan valjastaa esimerkiksi poliittisten ideologioiden käyttöön, ja kulttuurisesti yhtenäisten symbolien kautta niillä voidaan pyrkiä luomaan haluttuja merkityksiä. Oleellista kommunikaatioprosessissa on se kulttuurinen konteksti, jota vasten merkitykset muodostuvat.
Muotoilu osana visuaalista kulttuuria viestii käyttäjille arvoja ja merkityksiä. Muotoilu voi ja sen tulee hyödyntää kulttuurihistoriallista tietoa osallistuessaan käyttäjille merkityksellisten tuotteiden suunnitteluun. Merkityksellinen ja tärkeä tuote syntyy tuotteen fyysisten ominaisuuksien lisäksi henkisistä ominaisuuksista, jotka rakentuvat siinä kontekstissa jossa tuotetta tulkitaan. Inhimilliseen kulttuuriin suunniteltavien tuotteiden on siten sisällettävä inhimillisiä ominaisuuksia jotka huomioivat käyttäjille merkitykselliset elämän alueet.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]