Esteetön palvelupiste kuulovammaisille
Lahdenperä, Laura (2014)
Lahdenperä, Laura
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410091435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410091435
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin esteettömyyttä palvelupisteissä ja miten muotoilun
keinoin sitä voidaan parantaa. Kohderyhmänä ovat kuulovammaiset. Työ on laadullinen
tapaustutkimus ja tutkielman aiherajaus tuli Kuuloliitto ry:ltä. Aineisto on kerätty
ryhmähaastattelun ja osallistavan suunnittelun menetelmin. Teoreettisena
viitekehyksenä toimii universaali suunnittelu ja esteettömyys.
Vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, joista ensimmäisessä selvitän miten muotoilun
keinoja voidaan hyödyntää palvelupisteen suunnittelussa käyttäjälähtöisemmäksi ja
esteettömämmäksi. Toinen kysymys liittyy osallistavaan suunnitteluun ja tutkin miten
muotoilija hyödyntää osallistavan suunnitteluprosessin tietoa suunnitellessaan
kuulovammaisten palvelupistettä. Etsin ratkaisuja, joilla asiointi tulevaisuuden
palvelupisteissä olisi luontevampaa ja helpompaa kuulovammaisia ajatellen. Aineiston
tulokset visualisoin kuvalliseen muotoon. Tärkeää tutkielman kannalta on, että
esteettömät ratkaisut ovat pitkäkantoisia, sillä hyvä ympäristö palvelee kaikkia sen
käyttäjiä.
Palvelupisteen konseptoinnissa hyödynsin palvelumuotoilua, osallistavaa suunnittelua ja
empaattista muotoilua, joiden avulla sain laajemman ymmärryksen käyttäjistä.
Osallistavan suunnitteluprosessi inspiroi, antoi visuaalista tietoa ja sain syvemmän
katsauksen keskustelujen kautta kohderyhmän ajatuksiin. In my Pro gradu thesis I made a research based on accessibility in customer service
points and how it can be improved by design methods. The target audience in this
research is people with hearing impairments. The pro gradu thesis is made in
collaboration with The Finnish Federation of Hard of Hearing (FFHOH). The research
is a qualitative case study. The data were collected in a group interview and Co-Design
workshop. The theoretical framework is based on Universal Design and accessibility.
I have to two research questions; the first is how design methods can be used in
designing service points more accessible and user-friendly. The other one is related to
Co-Design, and how the designer is using the information from the Co-Design process
when designing service points, especially for people with hearing impairment. I am
looking for solutions for the future service points, how they could be more user-friendly
and accessible for people with hearing impairments. It is also important to keep in mind
that accessible solutions are not only for those with disabilities. An accessible
environment is serving all the users, making it better for everyone. This was also one
key point of the research.
As a result, I designed a service path, were I was using service design, Co-Design and
Empathic Design methods. The process of Co-Design was inspiring, gave visual
information and deeper knowledge on participants, through the discussion during the
workshop.
keinoin sitä voidaan parantaa. Kohderyhmänä ovat kuulovammaiset. Työ on laadullinen
tapaustutkimus ja tutkielman aiherajaus tuli Kuuloliitto ry:ltä. Aineisto on kerätty
ryhmähaastattelun ja osallistavan suunnittelun menetelmin. Teoreettisena
viitekehyksenä toimii universaali suunnittelu ja esteettömyys.
Vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, joista ensimmäisessä selvitän miten muotoilun
keinoja voidaan hyödyntää palvelupisteen suunnittelussa käyttäjälähtöisemmäksi ja
esteettömämmäksi. Toinen kysymys liittyy osallistavaan suunnitteluun ja tutkin miten
muotoilija hyödyntää osallistavan suunnitteluprosessin tietoa suunnitellessaan
kuulovammaisten palvelupistettä. Etsin ratkaisuja, joilla asiointi tulevaisuuden
palvelupisteissä olisi luontevampaa ja helpompaa kuulovammaisia ajatellen. Aineiston
tulokset visualisoin kuvalliseen muotoon. Tärkeää tutkielman kannalta on, että
esteettömät ratkaisut ovat pitkäkantoisia, sillä hyvä ympäristö palvelee kaikkia sen
käyttäjiä.
Palvelupisteen konseptoinnissa hyödynsin palvelumuotoilua, osallistavaa suunnittelua ja
empaattista muotoilua, joiden avulla sain laajemman ymmärryksen käyttäjistä.
Osallistavan suunnitteluprosessi inspiroi, antoi visuaalista tietoa ja sain syvemmän
katsauksen keskustelujen kautta kohderyhmän ajatuksiin.
points and how it can be improved by design methods. The target audience in this
research is people with hearing impairments. The pro gradu thesis is made in
collaboration with The Finnish Federation of Hard of Hearing (FFHOH). The research
is a qualitative case study. The data were collected in a group interview and Co-Design
workshop. The theoretical framework is based on Universal Design and accessibility.
I have to two research questions; the first is how design methods can be used in
designing service points more accessible and user-friendly. The other one is related to
Co-Design, and how the designer is using the information from the Co-Design process
when designing service points, especially for people with hearing impairment. I am
looking for solutions for the future service points, how they could be more user-friendly
and accessible for people with hearing impairments. It is also important to keep in mind
that accessible solutions are not only for those with disabilities. An accessible
environment is serving all the users, making it better for everyone. This was also one
key point of the research.
As a result, I designed a service path, were I was using service design, Co-Design and
Empathic Design methods. The process of Co-Design was inspiring, gave visual
information and deeper knowledge on participants, through the discussion during the
workshop.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]