Yritysten haasteet palvelumuotoilun käytössä: osallisuus muutosjohtamisen työkaluna
Hagelberg, Tom (2014)
Hagelberg, Tom
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405261203
Tiivistelmä
Tässä pro gradussa tutkitaan Lapin yliopiston palvelumuotoiluprojekteihin osallistuneiden yritysten kohtaamia haasteita palvelumuotoilun käytössä. Aineistosta löytyneet ongelmakohdat ja niistä syntyneet kehitysehdotukset ovat kontekstista huolimatta yleistettävissä muihinkin suomalaisiin PK-yrityksiin. Työssä halutaan selvittää ongelmakohtia, joita yritykset ovat kohdanneet osallistuessaan projekteihin. Työn keskeisinä teemoina toistuvat muutosjohtaminen, osallisuuden eri tasot sekä muutoksen fasilitointi muotoiluvetoisesti.
Tulokset ovat nousseet esiin aineistosta, joka on kerätty teemahaastattelemalla SINCO PLUS -hankkeeseen osallistuneita yrityksiä. Vuonna 2013 tehdyn teemahaastattelun aineisto on käsitelty tapaustutkimuksen avulla. Aineiston analysointiin on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysistä kertyneitä teemoja tuodaan keskusteluun muun aineiston kanssa. Kirjallinen aineisto on laaja-alaista, esimerkiksi muutosjohtamista käsittelevässä luvussa pyritään tarkastelemaan muutosjohtamista, muutosjohtajuutta ja muutosvastarintaa muotoilun näkökulman kautta.
Koska johtaminen on parhaimmillaan yhdessä tekemistä, pyritään käyttäjäkeskeisyyden määrittelyn avulla ensin asettamaan käyttäjien osallisuudelle eri tasoja. käyttäjäkeskeisyyden arvioinnissa työ pyrkii laajentamaan käyttäjä-termin määrittelyä. Käyttäjäkeskeinen suunnittelutapa käsittää kaikki tietyn palvelun sidosryhmät. Käyttäjäkeskeinen suunnittelutapa ei näe käyttäjää pelkästään tuotteen tai palvelun loppukäyttäjänä, vaan se sisältää loppukäyttäjän lisäksi esimerkiksi niin sanotut backstage-toimijat eli palvelun tuottavan puolen eri toimijat. Yhdessä tekemisen kautta nousee esiin eri tekijöitä, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisesti yrityksen sekä sen henkilöstön toimintaan.
Tulokset ovat nousseet esiin aineistosta, joka on kerätty teemahaastattelemalla SINCO PLUS -hankkeeseen osallistuneita yrityksiä. Vuonna 2013 tehdyn teemahaastattelun aineisto on käsitelty tapaustutkimuksen avulla. Aineiston analysointiin on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysistä kertyneitä teemoja tuodaan keskusteluun muun aineiston kanssa. Kirjallinen aineisto on laaja-alaista, esimerkiksi muutosjohtamista käsittelevässä luvussa pyritään tarkastelemaan muutosjohtamista, muutosjohtajuutta ja muutosvastarintaa muotoilun näkökulman kautta.
Koska johtaminen on parhaimmillaan yhdessä tekemistä, pyritään käyttäjäkeskeisyyden määrittelyn avulla ensin asettamaan käyttäjien osallisuudelle eri tasoja. käyttäjäkeskeisyyden arvioinnissa työ pyrkii laajentamaan käyttäjä-termin määrittelyä. Käyttäjäkeskeinen suunnittelutapa käsittää kaikki tietyn palvelun sidosryhmät. Käyttäjäkeskeinen suunnittelutapa ei näe käyttäjää pelkästään tuotteen tai palvelun loppukäyttäjänä, vaan se sisältää loppukäyttäjän lisäksi esimerkiksi niin sanotut backstage-toimijat eli palvelun tuottavan puolen eri toimijat. Yhdessä tekemisen kautta nousee esiin eri tekijöitä, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisesti yrityksen sekä sen henkilöstön toimintaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]