Muotoilun kotouttaminen mikroyritykseen: case hyötykasviseinän konseptointi
Ollikainen, Heidi (2014)
Ollikainen, Heidi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406051235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406051235
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani koostuu teoreettisesta ja produktiivisesta osasta. Teoreettisessa osassa tarkastelen muotoilun kotouttamista mikroyritykseen konseptoinnin keinoin. Tutkielman viitekehys rakentuu muotoilun ymmärrettävyydestä sekä muotoilutoiminnasta, joiden kautta lähestyn tutkimaani aihepiiriä. Tutkielmani tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat muotoilun kotouttamiseen mikroyrityksen liiketoimintaan. Tutkimustehtävään etsin vastausta seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1. Mitkä tekijät vaikuttavat muotoilun ymmärrettävyyteen? 2. Millainen muotoilutoiminta tukee mikroyrityksen liiketoiminnan kehittämistä?
Tavoitteenani on ymmärtää tutkittavaa ilmiötä ja saada tietämystä, miten muotoilu voidaan jouhevasti integroida yrityksen liiketoimintaan, välttämällä yleisimmät kompastuskivet, joita muotoilun ja muotoiluun tottumattomat yrityksen yhteistyössä saattaa ilmetä. Tutkielmani tarkoitus ei ole tuottaa yleispäteviä malleja muotoilun kotouttamiseen, vaan antaa apua muille muotoilijoille, jotka kamppailevat vastaavan aihepiirin kanssa.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoni muodostuu produktiivisen muotoiluosan projektidokumenteista, jotka syntyivät Fresh Effect Oy:lle tekemäni konseptisuunnitteluprojektin aikana. Aineistonkeruu tapahtui konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Aineiston analysoin laadullisen sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella muotoilun kotouttaminen rakentuu kahdesta eri osaalueesta: muotoilun ymmärtämisestä sekä muotoilutoiminnasta. Nämä puolestaan muodostuvat useista eri tekijöistä, kuten muotoilun terminologian, käsitteiden ja muotoiluprosessin ymmärtämisestä sekä muotoiluprosessin onnistuneesta läpiviennistä. Muotoilun ymmärtämisen ja muotoilutoiminnan lisäksi muotoilun kotouttamiseen vaikuttaa muotoilutoiminnan harjoittaja sekä muotoilutoiminnan ostaja.
Tavoitteenani on ymmärtää tutkittavaa ilmiötä ja saada tietämystä, miten muotoilu voidaan jouhevasti integroida yrityksen liiketoimintaan, välttämällä yleisimmät kompastuskivet, joita muotoilun ja muotoiluun tottumattomat yrityksen yhteistyössä saattaa ilmetä. Tutkielmani tarkoitus ei ole tuottaa yleispäteviä malleja muotoilun kotouttamiseen, vaan antaa apua muille muotoilijoille, jotka kamppailevat vastaavan aihepiirin kanssa.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoni muodostuu produktiivisen muotoiluosan projektidokumenteista, jotka syntyivät Fresh Effect Oy:lle tekemäni konseptisuunnitteluprojektin aikana. Aineistonkeruu tapahtui konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Aineiston analysoin laadullisen sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella muotoilun kotouttaminen rakentuu kahdesta eri osaalueesta: muotoilun ymmärtämisestä sekä muotoilutoiminnasta. Nämä puolestaan muodostuvat useista eri tekijöistä, kuten muotoilun terminologian, käsitteiden ja muotoiluprosessin ymmärtämisestä sekä muotoiluprosessin onnistuneesta läpiviennistä. Muotoilun ymmärtämisen ja muotoilutoiminnan lisäksi muotoilun kotouttamiseen vaikuttaa muotoilutoiminnan harjoittaja sekä muotoilutoiminnan ostaja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]