Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osallistava konseptisuunnittelu sosiaalisessa mediassa - Muotoilijan rooli crowdsourcing-prosessissa

Pistokoski, Eeva (2014)

 
Avaa tiedosto
Eeva_Pistokoski_pro_gradu.pdf (2.261Mt)
Lataukset: 


Pistokoski, Eeva
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121367
Tiivistelmä
Tutkimuksessani olen tutkinut, miten muotoilija voisi hyödyntää crowdsourcingia (suom.
joukkouttaminen) muotoilun työkaluna. Teoreettinen viitekehykseni on rakentunut
crowdsourcing-käsitteen ja siihen liittyvien ilmiöiden, kuten joukkoälyn ympärille.
Vastaavasti olen teoriosuudessa käsitellyt muotoilijan roolia, johon liittyy esimerkiksi
tuotekehitys ja osallistava suunnittelu.
Kyseessä on autoetnografinen tutkimus, jossa olen tehnyt kenttätutkimuksen sosiaalisen
mediassa. Koska olen itse ollut osana tutkittavaa joukkoa, on kyseessä nimenomaan
autoetnografinen tutkimus. Tutkimukseni aineisto on kerätty toteuttamalla kaksi
crowdsourcing-casea sosiaalisen median aluistoilla. Aineisto on siis muodostunut näiden
casejen datasta, havainnoista sekä kenttäpäiväkirjoista. Analyysimenetelmänä aineistoa
käsiteltäessä on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimusongelmani pohjalta minulle muotoitui kaksi tutkimuskysymystä; Mikä on
muotoilijan rooli crowdsourcing-prosessissa? Miten crowdsourcingia voidaan hyödyntää
konseptisuunnittelussa? Teorian ja aineiston pohjalta olen tullut siihen johtopäätökseen,
että muotoilijan rooli on toimia sosiaalisessa mediassa toteutettavassa crowdsourcingprosessissa
toimia tuotekehityksen ja muotoilun asiantuntijana. Lisäksi olen
johtopäätöksissäni tehnyt ohjeet, jotka tulisi huomioida, kun tehdään osallistavaa
konseptisuunnittelua sosiaalisessa mediassa.
 
In my pro gradu thesis I have researched how designers could use crowdsourcing as a
design tool. The theoretical frame is based on the concept of crowdsourcing and related
phenomenas, such as wisdom of crowd. On the other hand, I have discussed about the
role of the designer, which involves, product development and participatory design.
I have used an autoethnographical method which has been put into practise in social
media platforms. This is an autoethnographical research because I have been one of the
targets observed during the study. The research material was collected through two actual
crowdsourcing cases. The material is crowdsourcing-data, observations, and field notes. I
analysed my research materials by using a content analysis as my method.
Research includes two research questions; What is the role of a designer in
crowdsourcing process? How crowdsourcing can be used in concept design ? Based on
theory and the research material I have come to the conclusion that the role of a
designer is to provide design and product development expertise to the crowdsourcing
process. In addition, I made guidelines that should be considered when concept design
has been practised in social network.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste