Mitä korusi kertoo. Miten teollinen muotoilu voi vastata käyttäjien sosiokulttuurisiin vaatimuksiin?
Sipovaara, Kaisa (2014)
Sipovaara, Kaisa
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121369
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee käyttäjän ja korun välistä suhdetta ja sitä, millaisia viestejä käyttäjä antaa itsestään tekemiensä tuotevalintojen perusteella. Keskeisenä tutkielmassa on korujen ja niiden käytön asema ihmisen arjessa ja sosiokulttuurisessa kontekstissa. Käsittelen myös korun tuomia merkityksiä käyttäjälle ja sitä, miten nämä merkitykset tulisi huomioida suunnittelussa.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta. Aineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia käyttäen, joka auttoi pilkkomaan aineiston edelleen pienempiin osiin eli teemoihin. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aineistosta nostetuista teemoista, joista tärkeimpiä ovat korun konkreettinen käyttö ja arjen käyttökonteksti sekä korun tuoma viesti ja sen merkitys käyttäjälle.
Tutkimusongelmaani rajatakseni laadin työlleni kaksi tutkimuskysymystä: ”Miten teollinen muotoilu voi vastata käyttäjien sosiokulttuurisiin vaatimuksiin?” ja ”Miten sosiokulttuurinen konteksti huomioidaan korumuotoilussa?” Tutkimusaineistoni pohjalta rakensin tutkielman tulokseksi viitekehyksen, joka vastaa tutkimuskysymyksiini sekä kokoaa havaintoja, joita tulisi ottaa huomioon muotoiltaessa merkityksellisiä tuotteita. Korujen tärkeiksi muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä on tutkimusaineistoni pohjalta psykologiset ja emotionaaliset merkitykset sekä sosiaaliset ja kulttuuriset merkitykset.
Käyttäjän koruihin liittyvät ihmissuhteet ja tunnesiteet ovat tärkeässä roolissa tuotteen merkitysten muodostumiselle. Kun keskitymme materiaalisen muotoilun rinnalla myös tuotteen immateriaalisten ominaisuuksien suunnitteluun, on mahdollista, että voimme rakentaa tuotteelle vahvemmat lähtökohdat ja kauaskantoisemman tulevaisuuden. My thesis is about the relationship between a user and jewelry. It also deals with the messages that user gives about himself by all the products he selects. At the center of the thesis is the role of the jewelry and its use in everyday life and in socio-cultural context. This thesis also deals with the meanings that jewelry brings to the user and how these meanings should be considered in the design. The thesis is a qualitative case study, which is consisted of two group interviews. The data were analyzed using qualitative content analysis which helped to break down the material further into smaller theme parts. The theoretical framework consists of the material that is lifted from the themes. Important themes were tangible piece of jewelry for everyday use and the context of its use, as well as the message a piece of jewelry brought and the relevance of this message to the user.
To mark out my research problem, I made two research questions: "How can industrial design respond to users' socio-cultural demands?" and "How is socio-cultural context taken into consideration in jewelry design?" From the research material I built my thesis results in frame of reference which corresponds to my research questions and compiles findings that should be taken into account when designing relevant products. So that jewelry would become important to the user are the psychological and emotional meanings as well as the social and cultural meanings in a key role referring to my research material.
Meaningful relationships and emotional ties related to jewelry play an important role in the formation of the meanings of the product. When we focus on material design along with the immaterial properties of the product it is possible that we can build a stronger starting point to the product and make the future more far-reaching.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta. Aineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia käyttäen, joka auttoi pilkkomaan aineiston edelleen pienempiin osiin eli teemoihin. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aineistosta nostetuista teemoista, joista tärkeimpiä ovat korun konkreettinen käyttö ja arjen käyttökonteksti sekä korun tuoma viesti ja sen merkitys käyttäjälle.
Tutkimusongelmaani rajatakseni laadin työlleni kaksi tutkimuskysymystä: ”Miten teollinen muotoilu voi vastata käyttäjien sosiokulttuurisiin vaatimuksiin?” ja ”Miten sosiokulttuurinen konteksti huomioidaan korumuotoilussa?” Tutkimusaineistoni pohjalta rakensin tutkielman tulokseksi viitekehyksen, joka vastaa tutkimuskysymyksiini sekä kokoaa havaintoja, joita tulisi ottaa huomioon muotoiltaessa merkityksellisiä tuotteita. Korujen tärkeiksi muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä on tutkimusaineistoni pohjalta psykologiset ja emotionaaliset merkitykset sekä sosiaaliset ja kulttuuriset merkitykset.
Käyttäjän koruihin liittyvät ihmissuhteet ja tunnesiteet ovat tärkeässä roolissa tuotteen merkitysten muodostumiselle. Kun keskitymme materiaalisen muotoilun rinnalla myös tuotteen immateriaalisten ominaisuuksien suunnitteluun, on mahdollista, että voimme rakentaa tuotteelle vahvemmat lähtökohdat ja kauaskantoisemman tulevaisuuden.
To mark out my research problem, I made two research questions: "How can industrial design respond to users' socio-cultural demands?" and "How is socio-cultural context taken into consideration in jewelry design?" From the research material I built my thesis results in frame of reference which corresponds to my research questions and compiles findings that should be taken into account when designing relevant products. So that jewelry would become important to the user are the psychological and emotional meanings as well as the social and cultural meanings in a key role referring to my research material.
Meaningful relationships and emotional ties related to jewelry play an important role in the formation of the meanings of the product. When we focus on material design along with the immaterial properties of the product it is possible that we can build a stronger starting point to the product and make the future more far-reaching.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]