Brändi ja rekrytointi digitaalisessa maailmassa – Sosiaalinen media HR – työkaluna
Vilmilä, Merja (2011)
Vilmilä, Merja
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112021224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112021224
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa työnantajamielikuvan muokkaajana ja rekrytointityökaluna, sekä sosiaalisessa mediassa toimimisen kannalta keskeisiä edellytyksiä ja vaatimuksia organisaatioille.
Sosiaalinen media on tämän hetken näkyvimpiä ilmiöitä yhteiskunnassamme. Työpaikoille se on tullut työntekijöiden tuomana, ollen täten myös eräs muutoksen aiheuttaja työelämässä. Sosiaalista mediaa on tutkittu verrattain vähän. Vaikka sen nähdään tuovan paljon hyötyjä, nähtävissä on myös suuria kulttuurimuutoksia mm. organisaatioviestinnässä ja markkinoinnissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa työnantajamielikuvan rakentumista, brändiä, ja niihin vaikuttavia seikkoja, ja lisäksi tarkastella niitä vaatimuksia ja edellytyksiä joita sosiaalinen media tuo mukanaan erityisesti rekrytointikysymyksiin. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla kirjallisuudessa esiintyneitä havaintoja sosiaaliseen mediaan ja työnantajamielikuvaan liittyen, sekä haastattelututkimuksella esimerkkiorganisaatiossa.
Haastattelututkimuksen tutkimusjoukko muodostui kohdeorganisaation henkilöstöhallinnon ja liiketoiminnan asiantuntijoista (n=14), joita haastateltiin sekä puhelimitse että sähköpostikyselyllä vastaajan valinnan mukaan keväällä 2011.
Saatu aineisto analysoitiin laadullisen tutkimustavan periaattein käyttämällä erityisesti sisällönanalyysimenetelmää. Tutkielman rakennekaavana käytettiin IMRD -kaavaa.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalinen media koetaan hyödylliseksi ja monilta osin käyttökelpoiseksi työkaluksi rekrytoinnissa, joskaan se ei sovellu kaikentyyppisiin rekrytointeihin. Erityisesti nuorten työntekijöiden rekrytointikanava sosiaalinen media nähtiin erittäin tärkeänä, samoin kuin rekrytoitaessa eri paikkakunnille. Työnantajamielikuvan kannalta sosiaalisessa mediassa näkyminen nähtiin lähes välttämättömänä, mutta toisaalta mukanaolo nähtiin myös pakkona, ja epäiltiin oman organisaation kykyä menestyä kyseisillä foorumeilla.
Sosiaalinen media on tämän hetken näkyvimpiä ilmiöitä yhteiskunnassamme. Työpaikoille se on tullut työntekijöiden tuomana, ollen täten myös eräs muutoksen aiheuttaja työelämässä. Sosiaalista mediaa on tutkittu verrattain vähän. Vaikka sen nähdään tuovan paljon hyötyjä, nähtävissä on myös suuria kulttuurimuutoksia mm. organisaatioviestinnässä ja markkinoinnissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa työnantajamielikuvan rakentumista, brändiä, ja niihin vaikuttavia seikkoja, ja lisäksi tarkastella niitä vaatimuksia ja edellytyksiä joita sosiaalinen media tuo mukanaan erityisesti rekrytointikysymyksiin. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla kirjallisuudessa esiintyneitä havaintoja sosiaaliseen mediaan ja työnantajamielikuvaan liittyen, sekä haastattelututkimuksella esimerkkiorganisaatiossa.
Haastattelututkimuksen tutkimusjoukko muodostui kohdeorganisaation henkilöstöhallinnon ja liiketoiminnan asiantuntijoista (n=14), joita haastateltiin sekä puhelimitse että sähköpostikyselyllä vastaajan valinnan mukaan keväällä 2011.
Saatu aineisto analysoitiin laadullisen tutkimustavan periaattein käyttämällä erityisesti sisällönanalyysimenetelmää. Tutkielman rakennekaavana käytettiin IMRD -kaavaa.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalinen media koetaan hyödylliseksi ja monilta osin käyttökelpoiseksi työkaluksi rekrytoinnissa, joskaan se ei sovellu kaikentyyppisiin rekrytointeihin. Erityisesti nuorten työntekijöiden rekrytointikanava sosiaalinen media nähtiin erittäin tärkeänä, samoin kuin rekrytoitaessa eri paikkakunnille. Työnantajamielikuvan kannalta sosiaalisessa mediassa näkyminen nähtiin lähes välttämättömänä, mutta toisaalta mukanaolo nähtiin myös pakkona, ja epäiltiin oman organisaation kykyä menestyä kyseisillä foorumeilla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]