Alueellisten etäopetusverkostojen johtamisen strategia ja verkostojen toimintamalli
Niskanen, Jyrki (2009)
Niskanen, Jyrki
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011251017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011251017
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisella johtamisen strategialla voidaan alueellisia etäopetusverkostoja johtaa ja minkälainen on verkostomaisen organisaation toimintamalli. Tutkimustehtävää lähestyttiin selvittämällä, minkälaisia 2.asteen koulutuksen alueellisia etäopetusverkostoja on toteutettu Suomessa 2000 -luvulla ja miten niitä on organisoitu ja johdettu. Etäopetusverkosto voidaan rinnastaa verkostomaiseen virtuaaliorganisaation toimintaan, jossa sovelletaan informaatioteknologian suomia mahdollisuuksia ja toimintatapoja organisaation strategiseen johtamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui etäopetusverkostojen syntymisen taustalla olevasta julkishallinnon opetuksen ja oppimisympäristöjen kehittämisen strategioista ja toimenpideohjelmista sekä julkishallinnon rahoituksella muodostettujen alueellisten etäopetusverkostohankkeiden raporteista. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä olivat organisaatioiden johtamisen strategiat sekä virtuaaliorganisaatioiden ja koulutuksen johtamisen teoriat.
Tutkimus toteutettiin edellä esitetyn teoreettisen aineiston pohjalta syventävällä kvalitatiivisella eli laadullisena tapaustutkimuksella, joka toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Tutkimuksessa koottiin tutkimusaineistoa etäopetusverkostojen koordinaattoreita ja vastuuhenkilöitä haastattelemalla. Tutkimushaastattelut toteutettiin etäyhteydellä, informaatioteknologiaa hyödyntämällä. Tutkimusaineisto jaettiin sisällön analyysin perusteella teemahaastattelussa muodostettuihin pääteemoihin ja niistä edelleen pienempiin alakategorioihin. Aineisto analysoitiin ja muodostettiin tutkimuksen keskeisimmistä asioista johdettuja, yhteneviä päätelmiä tutkimustuloksiin.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että etäopetusverkoston johtamisen edellytyksenä on verkoston toimintatarkoituksen ja toiminnan linjaus sitouttamalla yksittäiset organisaatiot verkoston toimintaan yhteistyösopimuksilla. Lisäksi verkostomaisessa organisaatiossa tulee olla yksi hallinnosta ja johtamisesta vastaava pääorganisaatio ja toimintaa ylläpitävä vastuuhenkilö tai koordinaattori. Tutkimuksen johtopäätöksiin on tehty vertailua vastaavanlaisiin tutkimuksiin (Numminen&Stenvall 2006, Koramo 2007, Rimmanen&Siekkinen 2007), jotka ovat samassa linjassa myös tämän tutkimuksen tuloksena muodostetun ”verkostomaisen organisaation toimintamallin” kanssa. Johtamisen strategiassa ja toimintamallissa tulee huomioida koko verkosto-organisaation toimijoiden sitouttaminen verkoston toimintaa sekä rakentaa luottamus ja osaamista jakava avoin ilmapiiri, joka tukee verkoston toimintatarkoitusta.
Tutkimus toteutettiin edellä esitetyn teoreettisen aineiston pohjalta syventävällä kvalitatiivisella eli laadullisena tapaustutkimuksella, joka toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Tutkimuksessa koottiin tutkimusaineistoa etäopetusverkostojen koordinaattoreita ja vastuuhenkilöitä haastattelemalla. Tutkimushaastattelut toteutettiin etäyhteydellä, informaatioteknologiaa hyödyntämällä. Tutkimusaineisto jaettiin sisällön analyysin perusteella teemahaastattelussa muodostettuihin pääteemoihin ja niistä edelleen pienempiin alakategorioihin. Aineisto analysoitiin ja muodostettiin tutkimuksen keskeisimmistä asioista johdettuja, yhteneviä päätelmiä tutkimustuloksiin.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että etäopetusverkoston johtamisen edellytyksenä on verkoston toimintatarkoituksen ja toiminnan linjaus sitouttamalla yksittäiset organisaatiot verkoston toimintaan yhteistyösopimuksilla. Lisäksi verkostomaisessa organisaatiossa tulee olla yksi hallinnosta ja johtamisesta vastaava pääorganisaatio ja toimintaa ylläpitävä vastuuhenkilö tai koordinaattori. Tutkimuksen johtopäätöksiin on tehty vertailua vastaavanlaisiin tutkimuksiin (Numminen&Stenvall 2006, Koramo 2007, Rimmanen&Siekkinen 2007), jotka ovat samassa linjassa myös tämän tutkimuksen tuloksena muodostetun ”verkostomaisen organisaation toimintamallin” kanssa. Johtamisen strategiassa ja toimintamallissa tulee huomioida koko verkosto-organisaation toimijoiden sitouttaminen verkoston toimintaa sekä rakentaa luottamus ja osaamista jakava avoin ilmapiiri, joka tukee verkoston toimintatarkoitusta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]