Yhteistoiminnallisen johtamisen työkalut asiantuntijaorganisaatiossa : rehtori yhteistoiminnallisuutta kehittämässä
Hellsten, Minna; Kokko, Solja (2010)
There are no files associated with this item.
Hellsten, Minna
Kokko, Solja
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää rehtoreiden näkemys siitä, mitä yhteistoiminnalli-nen johtaminen tarkoittaa ja mitkä tekijät voivat vaikeuttaa sen toteuttamista. Tutkimukses-sa kysytään rehtoreiden näkemystä yhteistoiminnallisesta johtamisesta ja yhteistoiminnal-lisen johtamisen toteuttamista vaikeuttavista asioita eli missä ovat mahdolliset ongel-makohdat. Tutkimus muodostuu asiantuntijuutta ja johtamista sekä yhteistoiminnallista johtamista käsittelevästä teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä osasta.
Tutkimus on laadullinen kokemuksen tutkimus, jossa hyödynnämme fenomenologista me-netelmää. Aineisto kerättiin keväällä 2010 teemahaastattelemalla kahdeksaa rehtoria, jot-ka osallistuivat Oulun kaupungin opetustoimen hankkeeseen ”Kohti yhteisöllistä koulua”. Haastateltavat rehtorit ovat alakoulun, yläkoulun, yhtenäiskoulun ja lukion rehtoreita. Ana-lyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan yhteistoiminnallisen johtamisen työkalut tukevat hyvin asiantuntija-organisaation johtamista. Yhteistoiminnallinen johtaja on vahva johtaja, joka hallitsee eri johtamisteorioita, osaa hyödyntää niitä monipuolisesti arjessa ja omaa hyvät henkilöstöjoh-tamisen taidot. Yhteistoiminnallinen johtaja jakaa johtajuutta, saa asiantuntijat työskente-lemään yhdessä ja luo organisaatioon yhteistyötä tukevat rakenteet sekä hyödyntää moni-puolisesti asiantuntijoiden osaamista. Yhteistoiminnallista johtamista kehitettäessä kaikista haasteellisimpia asioita olivat henkilöstön sitouttaminen, osaamisen hyödyntäminen ja luottamuksen rakentaminen. Pitkäjänteisen yhteistoiminnallisen johtamisen hyödyntämisen myötä näiden haasteiden tulisi poistua. Myös ajan puute ja johtajan uudenlainen rooli koet-tiin haastaviksi.
Tutkimus on laadullinen kokemuksen tutkimus, jossa hyödynnämme fenomenologista me-netelmää. Aineisto kerättiin keväällä 2010 teemahaastattelemalla kahdeksaa rehtoria, jot-ka osallistuivat Oulun kaupungin opetustoimen hankkeeseen ”Kohti yhteisöllistä koulua”. Haastateltavat rehtorit ovat alakoulun, yläkoulun, yhtenäiskoulun ja lukion rehtoreita. Ana-lyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan yhteistoiminnallisen johtamisen työkalut tukevat hyvin asiantuntija-organisaation johtamista. Yhteistoiminnallinen johtaja on vahva johtaja, joka hallitsee eri johtamisteorioita, osaa hyödyntää niitä monipuolisesti arjessa ja omaa hyvät henkilöstöjoh-tamisen taidot. Yhteistoiminnallinen johtaja jakaa johtajuutta, saa asiantuntijat työskente-lemään yhdessä ja luo organisaatioon yhteistyötä tukevat rakenteet sekä hyödyntää moni-puolisesti asiantuntijoiden osaamista. Yhteistoiminnallista johtamista kehitettäessä kaikista haasteellisimpia asioita olivat henkilöstön sitouttaminen, osaamisen hyödyntäminen ja luottamuksen rakentaminen. Pitkäjänteisen yhteistoiminnallisen johtamisen hyödyntämisen myötä näiden haasteiden tulisi poistua. Myös ajan puute ja johtajan uudenlainen rooli koet-tiin haastaviksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4571]