Laadunhallinnan kehittämisen haasteet organisaatiomuutoksen aikana
Hakkarainen, Sanna (2010)
There are no files associated with this item.
Hakkarainen, Sanna
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tehtävä on selvittää millaisia haasteita laadunhallinnan kehittämisessä esiintyy organisaatiomuutosten aikana ja millä johtamisen keinoilla laadunhallintaan voidaan vaikuttaa. Laatu on tänä päivänä kilpailu- ja imagollinen tekijä useassa organisaatiossa ja viime vuosina laadunvarmistusjärjestelmistä on tullut arkipäivää myös yliopistoissa. Tässä tutkimuksessa keskitytään hallinnollisten prosessien laatuun ja rajataan ulkopuolelle tutkimukseen ja opetukseen liittyvät laadun kehittämistoimet.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla Lapin yliopiston laatutyöhön osallistuneita esimiehiä. Tutkimuksen viitekehys rakentuu laadun ja muutoksen teemojen ympärille, joista on nostettu esiin erityisesti laadunhallinnan kehittäminen ja muutoksen johtaminen. Nämä teemat on pyritty yhdistämään toisiinsa tarkastelemalla laatuun liittyviä kehittämistoimia organisaation muutostilanteessa. Lapin yliopisto sopii tähän tutkimuskehikkoon hyvin reilu vuosi sitten hyväksytyn laadunvarmistusjärjestelmän osalta sekä meneillään olevien rakenteellisten organisaatiomuutosten vuoksi.
Tutkimustuloksista selviää muun muassa että, laadun koetaan yliopistolla olevan prosessien ja ohjeiden mukaan toimimista. Laatu koettiin käsitteenä hankalasti määriteltäväksi ja monet laatuun liittyvät käsitteet vaativat tarkentamista. Laadun kehittäminen nähtiin normaalina työn kehittämisenä eikä varsinaisena laadun kehittämisenä. Korkeakoulujen auditointineuvosto käyttää käsitteistössään laadunvarmistusjärjestelmää ja tämä pitäisi nivouttaa myös yliopiston jokapäiväiseen puheeseen ja tekemiseen, ettei se jäisi irralliseksi kokonaisuudeksi. Muutokset itsessään eivät aiheuta haasteita laadun kehittämiselle, vaan ongelmat nousevat pikemminkin resurssien kohdentamisesta: työn määrästä ja ajan puutteesta. Muutokset vaikuttavat epäsuorasti laadun kehittämiseen, mutta samalla epäsuorasti myös kaikkeen muuhun työhön.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla Lapin yliopiston laatutyöhön osallistuneita esimiehiä. Tutkimuksen viitekehys rakentuu laadun ja muutoksen teemojen ympärille, joista on nostettu esiin erityisesti laadunhallinnan kehittäminen ja muutoksen johtaminen. Nämä teemat on pyritty yhdistämään toisiinsa tarkastelemalla laatuun liittyviä kehittämistoimia organisaation muutostilanteessa. Lapin yliopisto sopii tähän tutkimuskehikkoon hyvin reilu vuosi sitten hyväksytyn laadunvarmistusjärjestelmän osalta sekä meneillään olevien rakenteellisten organisaatiomuutosten vuoksi.
Tutkimustuloksista selviää muun muassa että, laadun koetaan yliopistolla olevan prosessien ja ohjeiden mukaan toimimista. Laatu koettiin käsitteenä hankalasti määriteltäväksi ja monet laatuun liittyvät käsitteet vaativat tarkentamista. Laadun kehittäminen nähtiin normaalina työn kehittämisenä eikä varsinaisena laadun kehittämisenä. Korkeakoulujen auditointineuvosto käyttää käsitteistössään laadunvarmistusjärjestelmää ja tämä pitäisi nivouttaa myös yliopiston jokapäiväiseen puheeseen ja tekemiseen, ettei se jäisi irralliseksi kokonaisuudeksi. Muutokset itsessään eivät aiheuta haasteita laadun kehittämiselle, vaan ongelmat nousevat pikemminkin resurssien kohdentamisesta: työn määrästä ja ajan puutteesta. Muutokset vaikuttavat epäsuorasti laadun kehittämiseen, mutta samalla epäsuorasti myös kaikkeen muuhun työhön.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]