Edelläkävijäkäyttäjämetodin soveltaminen ohjelmisto- ja konsultointiyrityksen tuote- ja palvelukehitykseen : CASE IMS Business Solutions Oy
Keloneva, Pekka (2012)
There are no files associated with this item.
Keloneva, Pekka
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu -tutkimus on kuvaus edelläkävijäkäyttäjämetodin [lead user method] soveltamisesta IMS Business Solutions Oy:n uusien tuotteiden ja palveluiden innovointiin. Tutkimuskohteena on PK-yritys, jonka päätuotteena on toimintajärjestelmä ja siihen liittyvät koulutus- ja konsultointipalvelut.
Tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta ja keskeisin aineiston keräysmuoto on teemahaastattelut. Tutkimuksen tavoitteena on sekä selvittää yrityksen asiakkaiden kehittämiä innovaatioita ja välittää niitä yrityksen edustajille että tutkia edelläkävijäkäyttäjämetodin soveltumista ohjelmisto- ja konsultointiyrityksen tuote- ja palvelukehitykseen.
Tutkimuksessa sovelletaan edelläkävijäkäyttäjämetodia kolmen ensimmäisen vaiheen osalta. Neljännen vaiheen työpajaa ei tutkimuksen puitteissa järjestetty, koska yhtä rajattu aihetta työpajalle ei löytynyt. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen työntekijöitä sekä asiakkaita (n=11). Haastatteluiden aineisto litteroitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään tutkimuksen luvussa viisi.
Tutkimuksen painopiste on yrityksen lisäarvopalveluiden innovoinnissa, mutta tutkimuksessa nousi esille myös kommentteja liittyen kokonaisvaltaisesti yrityksen kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että haastatteluissa keskityttiin pääosin olemassa olevan järjestelmän ja olevien palveluiden kehittämiseen. Metodi soveltui ohjelmisto- ja konsultointiyrityksen tuote- ja palvelukehitykseen. Sen avulla löydettiin pääosin asteittaisia innovaatioita.
Tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta ja keskeisin aineiston keräysmuoto on teemahaastattelut. Tutkimuksen tavoitteena on sekä selvittää yrityksen asiakkaiden kehittämiä innovaatioita ja välittää niitä yrityksen edustajille että tutkia edelläkävijäkäyttäjämetodin soveltumista ohjelmisto- ja konsultointiyrityksen tuote- ja palvelukehitykseen.
Tutkimuksessa sovelletaan edelläkävijäkäyttäjämetodia kolmen ensimmäisen vaiheen osalta. Neljännen vaiheen työpajaa ei tutkimuksen puitteissa järjestetty, koska yhtä rajattu aihetta työpajalle ei löytynyt. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen työntekijöitä sekä asiakkaita (n=11). Haastatteluiden aineisto litteroitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään tutkimuksen luvussa viisi.
Tutkimuksen painopiste on yrityksen lisäarvopalveluiden innovoinnissa, mutta tutkimuksessa nousi esille myös kommentteja liittyen kokonaisvaltaisesti yrityksen kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että haastatteluissa keskityttiin pääosin olemassa olevan järjestelmän ja olevien palveluiden kehittämiseen. Metodi soveltui ohjelmisto- ja konsultointiyrityksen tuote- ja palvelukehitykseen. Sen avulla löydettiin pääosin asteittaisia innovaatioita.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]