Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perehdytysprosessin erityishaasteet kansainvälisessä toimintaympäristössä : case-tutkimus

Kurkikangas, Jenni (2011)

 

There are no files associated with this item.


Kurkikangas, Jenni
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Elämme jatkuvasti globalisoituvassa maailmassa. Organisaatiot kohtaavat väistämättä monikulttuurisuuden hyödyt ja haitat sekä kotimaassaan että ulkomailla. Ihmisten johtaminen muuttuu monikulttuurisessa työyhteisössä haastavammaksi ja haasteet kompleksisemmiksi. Erityisen haasteen tämä asettaa organisaatioiden sopeutumiselle ja henkilöstöprosesseille, joiden toimialue on kotimaan lisäksi ulkomailla. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymykseen miten perehdytysprosessi toteutuu kansainvälisessä toimintaympäristössä? Sekä perehdyttämistä että kansainvälisessä toimintaympäristössä toimimista on tutkittu aiemmin, mutta nimenomaan tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksen asettama näkökulma on tuore.

Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin case eli tapaustutkimuksella. Haastattelun kohteena oli kotimaisen asiantuntijaorganisaation kuusi työntekijää jotka olivat joko toimineet perehdytysprosessin prosessinomistajina, esimiehinä tai kansainvälisessä toimintaympäristössä. Suurimmalla osalla oli kokemusta kaikista edellä mainituista. Tutkimustulokset ovat perehdytysprosessin kehityskohteita ja toimenpide-ehdotuksia. Kaikkia erityishaasteita on kuitenkin mahdotonta tunnistaa ja ennakoida, sillä kansainvälisen henkilöstöjohtamisen toimintaympäristö elää ja muuttuu jatkuvasti. Johtopäätös on, että kansainvälisyyden huomioivan perusteellisen perehdytyksen toteutus on välttämätöntä työntekijöiden sitoutumisen ja työtyytyväisyyden kannalta. Perehdytysprosessi vaatii aika prosessin kaikilta osapuolilta, joten ajankäyttöä ja perehdyttämisestä palkitsemista tulisi kehittää.
 
We live in a increasingly globalized world. Organizations inevitably face the advantages and disadvantages of multiculturalism in their home countries and abroad. Human resource management becomes challenging in a multicultural working environment and the challenges become more complex. An organization has to decide what HRM processes it will enforce domestically and what when operating abroad. The objective of the study was to answer the research question of how orientation process takes place in an international context? Both orientation process and working in an international business environment have been studied previously but the specific perspective of this research is fresh.

This is a case study that consists of 6 semi-structured interviews with employees who have either worked as orientation process owners, as supervisors or in an international environment. The majority of interviewees had experience with all of the above. The study aimed to target the developments and recommendations for action. All of the challenges are impossible to detect because the international human resource management environment is alive and constantly changing. The conclusion is that the understanding of a thorough international orientation process is essential from employee commitment and work satisfaction point of view. Orientation process requires time from all the parties involved in the process, so practical use of time and rewarding for their help given should be developed.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste