Operatiivisen johdon tulkinta strategiasta ja sen jalkauttamisesta : case Mantsinen Group LTD OY
Hujanen, Jani (2012)
Hujanen, Jani
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205071105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205071105
Tiivistelmä
Strategian ajatellaan olevan organisaatiota ohjaava asiakirja, joka pannaan täytäntöön jalkauttamisen kautta, mutta tällainen perinteinen strategiamalli saa paljon kritiikkiä. Strategia ei yleensä toteudu suunnitellulla tavalla ja dominantti strategiapuhe ei huomioi tarpeeksi ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaa tiedon ja strategian muokkaantumista. Yleisen tason strategia on altis muutoksille ja vaikea hahmottaa yksinkertaiseksi toimenpideohjelmaksi. Tutkimukseni lähtökohta on perinteisen strategiamallin toimivuus nykyään ottaen huomioon sosiaalisten rakenteiden vaikutuksen ja kompleksisuuden sekä vuorovaikutuksen tuomat arvaamattomat tekijät.
Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään operatiivisen johdon tulkintaa strategiasta ja sen merkityksestä päivittäisessä työnkuvassa. Tämän lisäksi tutkielmassa teen jalkauttamisen perusteet, joilla strategia voidaan viedä käytäntöön. Ilmiötä olen selvittänyt tutkimalla strategista ajattelua Mantsinen Group Ltd Oy:n johtohenkilöstön keskuudessa. Tutkielma perehtyy strategian laatimiseen ja jalkauttamiseen kilpailuetua lisäävien oppien kautta ja tuo ilmi myös konkreettisia kehitysideoita. Tutkimus on puolistrukturoidulla teemahaastattelulla (n=12) toteutettu laadullinen tutkimus. Kohteena ovat Mantsisen johtohenkilöstön kerrotut strategianäkemykset, joita olen analysoinut tehdäkseni niiden pohjalta mallin strategian jalkauttamiseen. Haastattelut litteroitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään luvussa 5.
Tekemässäni tapaustutkimuksessa (case study research) tutkitaan yrityksen johtoa ja pyritään saamaan systemaattinen ja totuudenmukainen kuva strategian tulkinnasta ja kokemisesta. Työn metodologinen viitekehys perustuu aineiston teemoitteluun ja osallistuvaan havainnointiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kilpailuetua ja strategiakoulukuntia korostavista organisaatioteorioista sekä niitä kritisoivasta kompleksisuusajattelusta.
Tutkielmassa havaittiin, että perinteisiä strategisen johtamisen malleja voidaan yhä käyttää strategian suunnittelussa, mutta varsinkin jalkauttamisvaiheessa on tärkeä panostaa ihmisten välisen vuorovaikutuksen huomioimiseen sekä strategian liikkumavaran havainnollistamiseen operatiiviselle johdolle. Strategian voidaan katsoa olevan kerronnallinen viitekehys, jonka perusteella johto voi tehdä päätöksiä ja henkilöstö saada lisää merkitystä tehdylle työlle. Lopulta strategian konkretisoituminen on mitattavissa, jotta voidaan tietää onko se onnistunut. Strategic Management is a part of organizational research. When planning the strategy, the tendency is to view it as a task to create a long term. The nature of strategy in dominant discourse is more of a document, which guides the organization when implemented properly. Traditional way of understanding strategy has been criticized, because strategies rarely happen as planned and the dominant discourse over strategy often fails to emphasize interpersonal transaction and emergent issues rising from conflicts in organization.
The goal of this study is to help understanding the idea of strategy by operational management. I have researched this theme by interpreting strategic thinking amongst operational management in Mantsinen Group Ltd Oy. The theoretical framework is focused on strategy schools and organizational theories about competitive advantage. I apply theory of complexity to underline the importance of interaction between members of organization in strategy process.
Research type is case study and theme interviews are the main method for data collection. Company’s operational management was interviewed (n=12). Interviews were transcripted and themed; results are shown in chapter 5. The Methodological framework for this study is content theming and contextual inquiry.
As a result of the study it can be shown that the grounding theories of strategic management can still be used, but in the implementation, interaction and social complexity among people must be taken as a part of the strategy plan. Strategy should be seen as a symbolic framework for operational management to be able to do decisions based on common agreement in the organization. Therefore management must know the possibilities to extend the strategy frame.
Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään operatiivisen johdon tulkintaa strategiasta ja sen merkityksestä päivittäisessä työnkuvassa. Tämän lisäksi tutkielmassa teen jalkauttamisen perusteet, joilla strategia voidaan viedä käytäntöön. Ilmiötä olen selvittänyt tutkimalla strategista ajattelua Mantsinen Group Ltd Oy:n johtohenkilöstön keskuudessa. Tutkielma perehtyy strategian laatimiseen ja jalkauttamiseen kilpailuetua lisäävien oppien kautta ja tuo ilmi myös konkreettisia kehitysideoita. Tutkimus on puolistrukturoidulla teemahaastattelulla (n=12) toteutettu laadullinen tutkimus. Kohteena ovat Mantsisen johtohenkilöstön kerrotut strategianäkemykset, joita olen analysoinut tehdäkseni niiden pohjalta mallin strategian jalkauttamiseen. Haastattelut litteroitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään luvussa 5.
Tekemässäni tapaustutkimuksessa (case study research) tutkitaan yrityksen johtoa ja pyritään saamaan systemaattinen ja totuudenmukainen kuva strategian tulkinnasta ja kokemisesta. Työn metodologinen viitekehys perustuu aineiston teemoitteluun ja osallistuvaan havainnointiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kilpailuetua ja strategiakoulukuntia korostavista organisaatioteorioista sekä niitä kritisoivasta kompleksisuusajattelusta.
Tutkielmassa havaittiin, että perinteisiä strategisen johtamisen malleja voidaan yhä käyttää strategian suunnittelussa, mutta varsinkin jalkauttamisvaiheessa on tärkeä panostaa ihmisten välisen vuorovaikutuksen huomioimiseen sekä strategian liikkumavaran havainnollistamiseen operatiiviselle johdolle. Strategian voidaan katsoa olevan kerronnallinen viitekehys, jonka perusteella johto voi tehdä päätöksiä ja henkilöstö saada lisää merkitystä tehdylle työlle. Lopulta strategian konkretisoituminen on mitattavissa, jotta voidaan tietää onko se onnistunut.
The goal of this study is to help understanding the idea of strategy by operational management. I have researched this theme by interpreting strategic thinking amongst operational management in Mantsinen Group Ltd Oy. The theoretical framework is focused on strategy schools and organizational theories about competitive advantage. I apply theory of complexity to underline the importance of interaction between members of organization in strategy process.
Research type is case study and theme interviews are the main method for data collection. Company’s operational management was interviewed (n=12). Interviews were transcripted and themed; results are shown in chapter 5. The Methodological framework for this study is content theming and contextual inquiry.
As a result of the study it can be shown that the grounding theories of strategic management can still be used, but in the implementation, interaction and social complexity among people must be taken as a part of the strategy plan. Strategy should be seen as a symbolic framework for operational management to be able to do decisions based on common agreement in the organization. Therefore management must know the possibilities to extend the strategy frame.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]