Päiväkotien henkilökunnan kokemuksia sähköisistä paiväkotipalveluista : case Oulun kaupunki
Lehtimäki, Maria (2014)
Lehtimäki, Maria
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406241334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406241334
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olivat lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien näkemykset päivähoitotyön sähköistymisestä. Tutkimuksen teoreettisessa osassa selvitettiin sähköisten palveluiden tuomaa muutosta työhön hyvinvointipalveluissa työn muutoksen ja sähköisen hallinnon näkökulmasta. Empiirisessä osassa tutkittiin sähköisistä palveluista aiheutuvaa päivähoitotyön muutosta Oulun kaupungin päiväkodeissa. Tutkimushaastatteluihin osallistui kuusi päiväkodin työntekijää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja sekä niiden analysoinnissa aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että Oulun kaupungissa päivähoitotyön sähköistyminen on lähtenyt aluksi suhteellisen hitaasti liikkeelle ja sitten nopealla aikataululla erilaisia ohjelmia ja uusia työmenetelmiä on tullut paljon lisää. Koulutus on ollut informanttien mielestä pääosin pintapuolista ja sitä on ollut liian vähän. Käytännön työhön sähköisyys on informanttien mielestä tuonut sekä helpotusta että lisää tehtäviä. Kun laitteet toimivat hyvin, työ sujuu ja aikaa riittää tarpeeksi läsnäoloon lapsiryhmässä. Haastatteluissa työntekijät toivat selkeästi esille sen, että Omaoulu -sivustoa ja Daisy -palvelua tulisi kehittää edelleen, jotta niiden toimintavarmuus paranisi. Omaoulua tulisi lähinnä yksinkertaistaa ja sen tietoturvallisuutta edelleen parantaa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että parempaan laatuun ja vaikuttavuuteen päästäisiin päivähoitotyössä sähköisten työmenetelmien avulla, mikäli henkilöstön koulutukseen panostettaisiin enemmän. Henkilökunnan on osattava käyttää laitteita hyvin, jotta he voivat ohjata tarvittaessa myös vanhempia niiden käytössä. Erityisen tärkeää olisi, että työntekijät saisivat riittävästi informaatiota ja heidän mielipiteitään uusien työmenetelmien toimivuudesta kuunneltaisiin. Arviointia ja toimivuutta voisi kartoittaa entistä laajemmin. Järjestelmien ja ohjelmien kehittäjillä tulisi olla parempi kuva päivähoitotyön käytännöistä. Perehtymällä arjen rutiineihin ja havainnoimalla päivittäistä toimintaa saataisiin tarkempaa tietoa siitä, miten uudet toimintatavat on omaksuttu ja miten ne toimivat käytännön työssä. Tärkeää olisi myös ottaa käyttäjät, eli päiväkotien henkilökunta, mukaan jo kehitystyön alkuvaiheessa. Ideat uusista sähköisistä työmenetelmistä ja tarve työnkehittämiseen tulisi lähteä toiminnan sisältä, päivähoitotyötä tekeviltä henkilöiltä.
Tutkimus osoitti, että Oulun kaupungissa päivähoitotyön sähköistyminen on lähtenyt aluksi suhteellisen hitaasti liikkeelle ja sitten nopealla aikataululla erilaisia ohjelmia ja uusia työmenetelmiä on tullut paljon lisää. Koulutus on ollut informanttien mielestä pääosin pintapuolista ja sitä on ollut liian vähän. Käytännön työhön sähköisyys on informanttien mielestä tuonut sekä helpotusta että lisää tehtäviä. Kun laitteet toimivat hyvin, työ sujuu ja aikaa riittää tarpeeksi läsnäoloon lapsiryhmässä. Haastatteluissa työntekijät toivat selkeästi esille sen, että Omaoulu -sivustoa ja Daisy -palvelua tulisi kehittää edelleen, jotta niiden toimintavarmuus paranisi. Omaoulua tulisi lähinnä yksinkertaistaa ja sen tietoturvallisuutta edelleen parantaa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että parempaan laatuun ja vaikuttavuuteen päästäisiin päivähoitotyössä sähköisten työmenetelmien avulla, mikäli henkilöstön koulutukseen panostettaisiin enemmän. Henkilökunnan on osattava käyttää laitteita hyvin, jotta he voivat ohjata tarvittaessa myös vanhempia niiden käytössä. Erityisen tärkeää olisi, että työntekijät saisivat riittävästi informaatiota ja heidän mielipiteitään uusien työmenetelmien toimivuudesta kuunneltaisiin. Arviointia ja toimivuutta voisi kartoittaa entistä laajemmin. Järjestelmien ja ohjelmien kehittäjillä tulisi olla parempi kuva päivähoitotyön käytännöistä. Perehtymällä arjen rutiineihin ja havainnoimalla päivittäistä toimintaa saataisiin tarkempaa tietoa siitä, miten uudet toimintatavat on omaksuttu ja miten ne toimivat käytännön työssä. Tärkeää olisi myös ottaa käyttäjät, eli päiväkotien henkilökunta, mukaan jo kehitystyön alkuvaiheessa. Ideat uusista sähköisistä työmenetelmistä ja tarve työnkehittämiseen tulisi lähteä toiminnan sisältä, päivähoitotyötä tekeviltä henkilöiltä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]