Kunnallisen tietohallinnon ohjauksen toimivuus tietohallintojohtajien kokemuksia
Pasanen, Harri (2012)
Pasanen, Harri
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302081013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302081013
Tiivistelmä
Kuntien tuottavuuden ja niiden palveluiden laadukkuuden kehittämisessä paljon on laskettu tietojärjestelmien varaan, mutta vähänlaisesti tutkimusta on kohdistettu niistä vastaavaan tietohallintotoimintoon juuri kuntien kontekstissa. Monenlaiset uudet etenkin valtiotaustaiset ohjausaloitteet koskevat kuitenkin kunnissa tietohallintoa. Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään ohjauksen ja tietohallinnon teorioita ja näiden pohjalta huomio kohdistetaan kuntien tietohallintoihin ja niiden ohjaukseen.
Tutkielman yhteydessä on toteutettu haastattelututkimus kuntien tietohallintoihin. Tästä muodostuneen aineiston ja aiempien asiaa koskevien julkaisujen puitteissa tehdään havaintoja kunnallisen tietohallinnon ohjauksen toimivuudesta. Päähuomio kohdistuu kuntaorganisaation ulkoiseen ohjaukseen, mutta tutkielman edetessä myös kuntien sisäinen tietohallinnon ohjaus nousee merkittäväksi tarkastelunäkökulmaksi.
Kuntien tietohallinnon käytännön järjestäminen sekä tietohallinnon asema kuntaorganisaatiossa osoittautuu vaihtelevaksi ja kuntakoottain voidaan hahmottaa erilaisuuksia. Tietohallintojen kannalta kuntien ulkoinen ohjaus näyttäytyy vähempimerkityksisenä kuin kuntien sisäiset tietohallintoa koskettavat ohjaussuhteet. Havaitaan, että kuntien tietohallintojohtajat hankkivat ohjaukseen verrattavissa olevaa tietoa muun muassa vaihtelevista kirjallisista lähteistä sekä kollegoilta. Tutkielman tuloksissa esitetään kehittämistavoitteiksi kunnallisen tietohallinnon ohjaukselle vahvempi ohjauksen keskittäminen, konkreettisemmat ohjaussisällöt sekä suurempi velvoittavuus.
Ohjausvälineistä tieto-ohjauksella ei ole kunnolla saavutettu haluttuja vaikutuksia, ja se koetaan ongelmallisena myös kunnissa. Sääntelyohjausta ja taloudellista ohjausta on myös, mutta niiden rooli juuri kunnallisen tietohallinnon ohjauksessa on suppea. Ohjaaville toimijoille suositellaan rohkeutta ajaa hyvin valmisteltua ja perusteltua ohjausta kunnalliselle tietohallintokentälle. Kuntia kehotetaan vahvistamaan tietohallintojensa asemaa organisaation toiminnan kokonaisuuden kehittäjinä sekä toimimaan aktiivisesti ohjauksen ja yhteistyön tarjoamien mahdollisuuksien toteuttamiseksi.
Tutkielman yhteydessä on toteutettu haastattelututkimus kuntien tietohallintoihin. Tästä muodostuneen aineiston ja aiempien asiaa koskevien julkaisujen puitteissa tehdään havaintoja kunnallisen tietohallinnon ohjauksen toimivuudesta. Päähuomio kohdistuu kuntaorganisaation ulkoiseen ohjaukseen, mutta tutkielman edetessä myös kuntien sisäinen tietohallinnon ohjaus nousee merkittäväksi tarkastelunäkökulmaksi.
Kuntien tietohallinnon käytännön järjestäminen sekä tietohallinnon asema kuntaorganisaatiossa osoittautuu vaihtelevaksi ja kuntakoottain voidaan hahmottaa erilaisuuksia. Tietohallintojen kannalta kuntien ulkoinen ohjaus näyttäytyy vähempimerkityksisenä kuin kuntien sisäiset tietohallintoa koskettavat ohjaussuhteet. Havaitaan, että kuntien tietohallintojohtajat hankkivat ohjaukseen verrattavissa olevaa tietoa muun muassa vaihtelevista kirjallisista lähteistä sekä kollegoilta. Tutkielman tuloksissa esitetään kehittämistavoitteiksi kunnallisen tietohallinnon ohjaukselle vahvempi ohjauksen keskittäminen, konkreettisemmat ohjaussisällöt sekä suurempi velvoittavuus.
Ohjausvälineistä tieto-ohjauksella ei ole kunnolla saavutettu haluttuja vaikutuksia, ja se koetaan ongelmallisena myös kunnissa. Sääntelyohjausta ja taloudellista ohjausta on myös, mutta niiden rooli juuri kunnallisen tietohallinnon ohjauksessa on suppea. Ohjaaville toimijoille suositellaan rohkeutta ajaa hyvin valmisteltua ja perusteltua ohjausta kunnalliselle tietohallintokentälle. Kuntia kehotetaan vahvistamaan tietohallintojensa asemaa organisaation toiminnan kokonaisuuden kehittäjinä sekä toimimaan aktiivisesti ohjauksen ja yhteistyön tarjoamien mahdollisuuksien toteuttamiseksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]