Alhaalta ylöspäin etenevä työyhteisöviestintä ja alaistaidot työhyvinvoinnissa
Vimpari, Arja (2013)
Vimpari, Arja
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304041070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304041070
Tiivistelmä
Tämän päivän työyhteisöviestintä ei ole enää pelkästään esimiehen ylhäältä alaspäin välittämää viestintää vaan viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä ovat myös jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Samoin työhyvinvointiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota kiireisen työtahdin, työn vaatimusten sekä työurien mahdollisten pidentymisten vuoksi, jolloin työnantajan lisäksi vaaditaan myös työntekijöiltä panostusta työhyvinvointiin. Esimiestaitojen ohella on alettu tutkia alaistaitojen osuutta työyhteisön vuorovaikutuksessa ja hyvinvoinnissa.
Tämän tutkimuksen pääongelmana oli selvittää työyhteisöviestintää alhaalta ylöspäin etenevänä viestintänä. Alaongelmina oli selvittää työhyvinvointia työn hallinnan ja alaistaitojen näkökulmasta sekä kuinka paljon työyhteisöviestinnällä on merkitystä työhyvinvoinnille. Tutkimus on kvantitatiivinen ja kysely toteutettiin standardoitudulla kyselylomakkeella Webropol -ohjelmalla Plus Terveys Oy:n avustavalle henkilöstölle, johon kuuluivat hammashoitajat ja suuhygienistit.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että vaikka viestit kulkivat yleensä hyvin alhaalta ylöspäin esimiehelle, kaikkien mielestä niitä ei kuitenkaan otettu käytännössä huomioon. Työhyvinvoinnissa alaiset kokivat yleensä työn hallinnan onnistuneena ja alaistaidot vahvana sitoutumisena organisaatioon. Työhyvinvointi oli myös riippuvainen onnistuneesta työyhteisöviestinnästä. Tässä tutkimuksessa oli vastaajissa niitäkin, jotka kokivat, etteivät viestit kulkeneet alhaalta ylöspäin tai työhyvinvointi ei toiminut työntekijän työn hallinnan näkökulmasta. Työyhteisössä tulisi kiinnittää huomiota entistä enemmän avoimen vuorovaikutuksellisen keskustelun toimivuuteen. Today’s work communication is no longer just superior´s top down communication. Nowadays communication and interaction in the work community are every employer´s right and duty. More attention is paid to job satisfaction because of busy working pace, requirements of work and because of possibility of lengthening one´s career in the future. In those circumstances not only the employer but also the employees must invest in job satisfaction. In addition to managerial skills, there is increasing interest in studying the effect of employee skills on welfare and communication within a work community. Thesis is “From Bottom Up Onward Work Community Communication and the Organizational Citizenship Behavior in Job Satisfaction
The main problem of this research is to investigate work community communication as bottom up communication. Other problems are to study job satisfaction from the point of view of job control and organizational citizenship behavior and to clarify what kind of impact work community communication has on job satisfaction. The research is quantitative and the survey was carried out as standardized questionnaire using the Webropol –program. Respondents were assisting people of Plus Terveys Oy such as dental nurses and dental hygienists.
On grounds of test results can be said that although messages usually went from bottom to superiors, some had the opinion that those messages didn´t work in practice. In job satisfaction subordinates usually experienced job control as successful and organizational citizenship behavior as very strong commitment to the organization. The job satisfaction is also dependent on successful work community communication. In this research some respondents also had the opinion that the messages didn´t forward bottom to top or that job satisfaction didn´t work from the viewpoint of the employee´s job control. In the work community there should be paid even more attention to the successful open and interactive discussion.
Tämän tutkimuksen pääongelmana oli selvittää työyhteisöviestintää alhaalta ylöspäin etenevänä viestintänä. Alaongelmina oli selvittää työhyvinvointia työn hallinnan ja alaistaitojen näkökulmasta sekä kuinka paljon työyhteisöviestinnällä on merkitystä työhyvinvoinnille. Tutkimus on kvantitatiivinen ja kysely toteutettiin standardoitudulla kyselylomakkeella Webropol -ohjelmalla Plus Terveys Oy:n avustavalle henkilöstölle, johon kuuluivat hammashoitajat ja suuhygienistit.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että vaikka viestit kulkivat yleensä hyvin alhaalta ylöspäin esimiehelle, kaikkien mielestä niitä ei kuitenkaan otettu käytännössä huomioon. Työhyvinvoinnissa alaiset kokivat yleensä työn hallinnan onnistuneena ja alaistaidot vahvana sitoutumisena organisaatioon. Työhyvinvointi oli myös riippuvainen onnistuneesta työyhteisöviestinnästä. Tässä tutkimuksessa oli vastaajissa niitäkin, jotka kokivat, etteivät viestit kulkeneet alhaalta ylöspäin tai työhyvinvointi ei toiminut työntekijän työn hallinnan näkökulmasta. Työyhteisössä tulisi kiinnittää huomiota entistä enemmän avoimen vuorovaikutuksellisen keskustelun toimivuuteen.
The main problem of this research is to investigate work community communication as bottom up communication. Other problems are to study job satisfaction from the point of view of job control and organizational citizenship behavior and to clarify what kind of impact work community communication has on job satisfaction. The research is quantitative and the survey was carried out as standardized questionnaire using the Webropol –program. Respondents were assisting people of Plus Terveys Oy such as dental nurses and dental hygienists.
On grounds of test results can be said that although messages usually went from bottom to superiors, some had the opinion that those messages didn´t work in practice. In job satisfaction subordinates usually experienced job control as successful and organizational citizenship behavior as very strong commitment to the organization. The job satisfaction is also dependent on successful work community communication. In this research some respondents also had the opinion that the messages didn´t forward bottom to top or that job satisfaction didn´t work from the viewpoint of the employee´s job control. In the work community there should be paid even more attention to the successful open and interactive discussion.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]