Tiedon jakamisen johtaminen : yksilön tiedon jakamisen motivaatio johtamisen tukena - tutkimus Lapin keskussairaalassa
Kainulainen, Satu (2013)
Kainulainen, Satu
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309301282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309301282
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään kuinka esimiehet mahdollistavat yksilöiden tiedon jakamista ja mikä motivoi yksilöä tiedon jakamiseen työyhteisössä? Tutkimuksen viitekehys rakentuu yksilöistä tiedon jakajina, esimiehistä tiedon jakamisen johtajina sekä sairaalaorganisaatiosta tiedon jakamisen ja johtamisen paikkana. Tutkimus sisältää laadullisen teemahaastattelututkimuksen. Se toteutettiin vuonna 2011 Lapin keskussairaalan esimiehille (n=8) (lähiesimiehet ja ylin johto). Tutkimustuloksissa vertaan yksilön motivaatioon liittyviä tekijöitä ja ongelmatekijöitä Maslow`n tarveteoriaan sekä Herzbergin motivaatiohygienia teoriaan. Tiedon jakamisen johtamisen onnistumista tarkastelen tiedonjohtamisen teorian ja tietoperustaisen tiedonsiirron näkemyksen kautta. Tutkimustulokset koostuvat: esimiehen tiedon jakamisen keinoista - sähköinen vai kasvokkain tapahtuva keskusteluyhteys, yksilöstä tiedon jakamisen tukena sekä tiedon jakamiseen liittyvistä kehittämisehdotuksista Lapin keskussairaalalle.
Yksilön motivaatiotekijät tiedon jakamiseen painottuivat Maslow`n tarvehierarkian ylempään päähän ja ongelmakohdat alempaan päähän. Tietoperustaista näkemystä tukevia toimintoja Lapin keskussairaalassa olivat yhteen osa-alueeseen keskittyvät tiimit ja vapaamuotoiset keskustelufoorumit. Sääntöjen ja normien jakaminen työnsuunnittelun välineenä esimiehen ja alaisen välillä on tietoperustaisen näkemyksen mukaista alaisten henkilökohtaista ohjausta, tiedon siirtämistä sekä työskentelyn mahdollistamista. Sähköisten ”keskustelufoorumeiden” kehitys tukisi sähköisen keskustelun syntymistä nykyisen ylhäältäpäin tiedottamisen sijaan. Esimiehet sovelsivat oivaltavan tiedon johtamista työhönsä luomalla keskustelutilaisuuksia alaisille, kuten olemalla läsnä, tavoitettavissa ja jakamalla tietoa kahvitunnilla.
Tietoperustaisen tiedonsiirron näkemyksen mukaista parantamista tarvittaisiin useille johtamiseen liittyville osa-alueille kasvokkaisessa ja sähköisessä tiedon jakamisessa. Parantamista kaipaavat kokoukset, palaverit ja keskustelutilaisuudet sekä esimiesinfot. Tiedon jakamisen tulisi olla dialogisempaa, ei pelkästään ylhäältä alas tiedon tuomista. Esimiesinfoissa välitetty tieto ei siirry tietoperustaisen näkemyksen mukaisesti työntekijöiden käyttöön. Sähköposti ja Intranet eivät toimi keskusteluareenoina sairaalaorganisaation tiedonvälityksessä vaan yksipuolisena johtajan tai hallinnon tiedonvälityskanavana. Tieto ei aina löydy sähköpostista ja Intranetistä helposti.
Yksilön motivaatiotekijät tiedon jakamiseen painottuivat Maslow`n tarvehierarkian ylempään päähän ja ongelmakohdat alempaan päähän. Tietoperustaista näkemystä tukevia toimintoja Lapin keskussairaalassa olivat yhteen osa-alueeseen keskittyvät tiimit ja vapaamuotoiset keskustelufoorumit. Sääntöjen ja normien jakaminen työnsuunnittelun välineenä esimiehen ja alaisen välillä on tietoperustaisen näkemyksen mukaista alaisten henkilökohtaista ohjausta, tiedon siirtämistä sekä työskentelyn mahdollistamista. Sähköisten ”keskustelufoorumeiden” kehitys tukisi sähköisen keskustelun syntymistä nykyisen ylhäältäpäin tiedottamisen sijaan. Esimiehet sovelsivat oivaltavan tiedon johtamista työhönsä luomalla keskustelutilaisuuksia alaisille, kuten olemalla läsnä, tavoitettavissa ja jakamalla tietoa kahvitunnilla.
Tietoperustaisen tiedonsiirron näkemyksen mukaista parantamista tarvittaisiin useille johtamiseen liittyville osa-alueille kasvokkaisessa ja sähköisessä tiedon jakamisessa. Parantamista kaipaavat kokoukset, palaverit ja keskustelutilaisuudet sekä esimiesinfot. Tiedon jakamisen tulisi olla dialogisempaa, ei pelkästään ylhäältä alas tiedon tuomista. Esimiesinfoissa välitetty tieto ei siirry tietoperustaisen näkemyksen mukaisesti työntekijöiden käyttöön. Sähköposti ja Intranet eivät toimi keskusteluareenoina sairaalaorganisaation tiedonvälityksessä vaan yksipuolisena johtajan tai hallinnon tiedonvälityskanavana. Tieto ei aina löydy sähköpostista ja Intranetistä helposti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]