Tietohallinnon strategisen aseman kehittäminen kunnissa
Juutinen, Sanna (2014)
Juutinen, Sanna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410171453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410171453
Tiivistelmä
Kuntien säästöpaineet ja modernisaatiokehitys ovat olleet vaikuttavia tekijöitä, miksi tietohallinto ja sähköinen hallinto ovat nousseet tärkeiksi kehittämiskohteiksi kuntaorganisaatioissa. Tietohallinnon avulla voidaan vaikuttaa kuntien tehokkaampaan toimintaan ja näin ollen saavuttaa taloudellisia säästöjä. Samalla tietohallinnon keinoin voidaan tuoda helpotusta kunnan työnteki-jöiden arkeen, tuottaa uusia ja laadukkaampia palveluita kuntalaisille sekä kehittää yhteistyötä ulkoisten sidosryhmien kanssa. Jotta tietohallinnon ja ict-ratkaisujen avulla voidaan edellä mai-nittuja tavoitteita saavuttaa, tulee tietohallinnon strategista asemaa kehittää. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää miten tietohallinnon strategista asemaa voidaan tulkita ja miten sitä voidaan kehittää kuntaorganisaatiossa. Strategisen aseman tarkastelun pohjustamiseksi työssä arvioidaan myös tietohallinnon vaikuttavuutta kunnan toimintaan sekä sen muutosroolia.
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla Oulun kaupungin tietohallintotoimi-joita sekä strategisen kehittämistyön edustajia. Analysointi on tehty sisällönanalyysin keinoin niin teoriaohjaavasti kuin teorialähtöisesti.
Tietohallinnon strateginen kehittäminen muodostuu tutkimuksen perusteella tietohallinnon potentiaalin ymmärtämisestä ja toimintakulttuurin muutoksesta, henkilöstön tukemisesta, toiminta- ja tietohallintostrategioiden yhteensovittamisesta, tietohallinnon laaja-alaisesta hyödyntämisestä sekä mittaroinnin kehittämisestä. Olennaista näiden toimintojen onnistumisessa on tietohallinnon profiilin nostaminen, toimivat verkostot ja aktiivinen vuoropuhelu eri toimijoiden kanssa. Tietohallinnon laajamittainen hyödyntäminen on selkeä muutos kuntaorganisaatioissa, sen vuoksi tietohallinnolta odotetaan myös muutososaamista. Tutkimuksen perusteella tietohallinnolle voidaan luokitella viisi muutosroolia, jotka ovat johtamis-, uudistaja-, kehittäjä- ja kouluttaja-, asiantuntija- sekä teknologiarooli.
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla Oulun kaupungin tietohallintotoimi-joita sekä strategisen kehittämistyön edustajia. Analysointi on tehty sisällönanalyysin keinoin niin teoriaohjaavasti kuin teorialähtöisesti.
Tietohallinnon strateginen kehittäminen muodostuu tutkimuksen perusteella tietohallinnon potentiaalin ymmärtämisestä ja toimintakulttuurin muutoksesta, henkilöstön tukemisesta, toiminta- ja tietohallintostrategioiden yhteensovittamisesta, tietohallinnon laaja-alaisesta hyödyntämisestä sekä mittaroinnin kehittämisestä. Olennaista näiden toimintojen onnistumisessa on tietohallinnon profiilin nostaminen, toimivat verkostot ja aktiivinen vuoropuhelu eri toimijoiden kanssa. Tietohallinnon laajamittainen hyödyntäminen on selkeä muutos kuntaorganisaatioissa, sen vuoksi tietohallinnolta odotetaan myös muutososaamista. Tutkimuksen perusteella tietohallinnolle voidaan luokitella viisi muutosroolia, jotka ovat johtamis-, uudistaja-, kehittäjä- ja kouluttaja-, asiantuntija- sekä teknologiarooli.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]