Kansainvälisten projektitiimien virheistä oppiminen
Pirttinen, Marja (2014)
Pirttinen, Marja
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Tiivistelmä
Kansainvälisten projektitiimien virheistä oppiminen nähdään tekijänä, jonka avulla organisaatiot pystyvät hyödyntämään aikaisemmista projekteista opittua tietoa ja selviytymään alati kiihtyvän liiketoiminnan vaatimuksista. Projektit tuottavat käynnissä ollessaan valtavasti tietoa. Sen vuoksi kokemusperäistä tietoa ja toimivia käytäntöjä tulee dokumentoida, jotta ne saadaan pysymään organisaatiossa ja niitä voidaan mahdollisesti hyödyntää tulevissa projekteissa. Työn aineisto kerättiin laadullisin menetelmin haastattelemalla ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Virheistä oppimisen nähdään tuovan uutta näkökulmaa ja vastavuoroisuutta menestyksestä oppimisen rinnalle. Avoimella ympäristöllä ja toimivalla kokemusperäisellä dokumentoinnilla projektien aikana voitaisiin oppia tulevia projekteja ajatellen sellaisia asioita, jotka vievät itse projektin ajanhallinnalta paljon resursseja.
Kansainvälisten projektien suunnitteluvaiheen tärkeys tukee väittämää, että tehokas oppiminen edellyttää virheiden tunnistamista ja analysoimista sekä opittujen uusien toimintatapojen viemistä käytäntöön ja muutettujen toimintatapojen testausta. Avoimuus ja ilmapiirin, jossa virheet nähdään oppimisen mahdollistajina, edistää virheiden havaitsemista ja vaikuttaa myös innovaatioiden syntyyn. Kansainvälisissä projekteissa työskentelytapojen erilaisuuden hallinta ja siitä puhuminen on haastavaa. Tämä vuoksi erityisesti projektipäällikön tulee olla valveutunut johtaja joka uskaltaa nostaa esiin epäkohtia ja pitää aikatauluista kiinni. Työskentelytapojen osalta roolien näkyväksi tekeminen, vastuiden, vastuualueiden läpikäyminen ja tutustuminen muihin projektihenkilöstöön luo hyvät puitteet hyvälle projektityöskentelylle ja virheiden tunnistamiselle. Edellä mainittujen asioiden määrittely kansainvälisten projektien suunnitteluvaiheessa yhdessä viestinnän ja projektin teknisen läpiviennin kanssa nähdään tärkeänä projektin onnistumisen kannalta. Virheistä oppimisen kriittinen reflektio eli kriittinen tarkastelu yhdessä projektin läpiviennin kanssa tulisi olla osa projektityötä ja osa projektien suunnittelua.
Virheistä oppimisen nähdään tuovan uutta näkökulmaa ja vastavuoroisuutta menestyksestä oppimisen rinnalle. Avoimella ympäristöllä ja toimivalla kokemusperäisellä dokumentoinnilla projektien aikana voitaisiin oppia tulevia projekteja ajatellen sellaisia asioita, jotka vievät itse projektin ajanhallinnalta paljon resursseja.
Kansainvälisten projektien suunnitteluvaiheen tärkeys tukee väittämää, että tehokas oppiminen edellyttää virheiden tunnistamista ja analysoimista sekä opittujen uusien toimintatapojen viemistä käytäntöön ja muutettujen toimintatapojen testausta. Avoimuus ja ilmapiirin, jossa virheet nähdään oppimisen mahdollistajina, edistää virheiden havaitsemista ja vaikuttaa myös innovaatioiden syntyyn. Kansainvälisissä projekteissa työskentelytapojen erilaisuuden hallinta ja siitä puhuminen on haastavaa. Tämä vuoksi erityisesti projektipäällikön tulee olla valveutunut johtaja joka uskaltaa nostaa esiin epäkohtia ja pitää aikatauluista kiinni. Työskentelytapojen osalta roolien näkyväksi tekeminen, vastuiden, vastuualueiden läpikäyminen ja tutustuminen muihin projektihenkilöstöön luo hyvät puitteet hyvälle projektityöskentelylle ja virheiden tunnistamiselle. Edellä mainittujen asioiden määrittely kansainvälisten projektien suunnitteluvaiheessa yhdessä viestinnän ja projektin teknisen läpiviennin kanssa nähdään tärkeänä projektin onnistumisen kannalta. Virheistä oppimisen kriittinen reflektio eli kriittinen tarkastelu yhdessä projektin läpiviennin kanssa tulisi olla osa projektityötä ja osa projektien suunnittelua.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]