Retriittikokemuksen merkitys työssä jaksamiselle
Kilpinen, Tanja (2012)
Kilpinen, Tanja
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201209261217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201209261217
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään retriittikokemuksen merkitystä ihmiselle työssä jaksamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tavoitteena tuoda esiin prosessinomainen kuvaus retriittikokemuksesta, joka sisältää elämäntilanteen merkityksen retriittiin ohjautumisessa, retriittikokemuksen retriitissä sekä kokemuksen merkityksen työssä retriitin päättymisen jälkeen.
Tutkimus on fenomenologinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä henkilöä, jotka ovat osallistuneet evankelis-luterilaisen kirkon hiljaisuuden retriittiin. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen Amadeo Giorgin fenomenologista psykologian metodia, jonka perusta on Edmund Husserlin filosofiassa. Tutkimukseen on sovellettu myös Juha Perttulan metodia, joka on kehittänyt Giorgin metodia eksistentiaaliseen suuntaan. Tutkimuksen taustalla on Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys.
Tutkimustuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta retriitillä olevan merkitystä sekä työlle että työssä jaksamiselle. Ihminen kokee retriitissä irtioton työstä. Retriitissä pohditaan työongelmia ja löydetään niihin toimivia ratkaisuja. Työpaikan ongelmia ihminen pystyy retriitissä tarkastelemaan erilaisesta perspektiivistä kuin arjessa. Työpaikan ongelmat asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin. Retriitissä ihmiselle tulee luottamus tulevaisuuteen ja varmuus siihen, että asiat järjestyvät. Ihminen kokee tulevansa hoidetuksi ja hän haluaa osallistua retriittiin säännöllisesti.
Retriitissä keskitytään kristinuskoon ja hoidetaan suhdetta Jumalaan, joka on myös motiivi retriittiin osallistumiselle. Usko antaa ihmiselle voimaa ja tukea elämään. Retriitin päättymisen jälkeen ihminen kokee olevansa töissä kestävämpi kohtaamaan työpaikan ongelmat. Retriitissä opittuja asioita hyödynnetään myös työssä, opettaja luokkatyöskentelyssä ja esimies vuorovaikutustilanteissa. Retriittikokemus on ihmiselle kokonaisvaltainen hyvinvointikokemus, joka sisältää fyysisen ja henkisen ulottuvuuden. The study examines what meaning the religious retreat is to human. Study aims to highlight the process-like description of the retreat experience. What kind of events in life leads people to participate in retreat? What people experiences during the retreat and what is the meaning of the experience afterwards?
Research is phenomenological and the information is gathered from interviews with five people who have participated in the Evangelical Lutheran Church of silence retreat. The data was analyzed using Amadeo Giorgi’s phenomenological method in psychology based on Edmund Husserl’s philosophy. Research is also applied Juha Perttula’s method. He has developed Giorgi’s method more existential direction. The study is based on Lauri Rauhala’s a holistic view of conception of man.
Results of this study can be said that the retreat has meaning to work and in coping with work. Person experiences break away from work and finds workable solutions at problems in the workplace, because he is able to view them in a different perspective than in everyday life. Workplace problems settle into the right perspective. People learn new skills in retreat, which they can use in their work, teacher in the classroom and manager in interactive situations with their subordinates.
Retreat experience is for humans holistic. Experience of well-being is both physically and mentally. Speechlessness is an essential part of the retreat. In retreat is also an opportunity to discuss with the Retreat Counselor. Person feels that he is taken care of and he wants to participate in retreats again. He feels confidence of the future. In retreat a person examines their own feelings and thoughts.
An essential part of retreat is religion and spirituality. Person wants to focus on religion and he wants to treat relationship with God. Religion is also a motive for participation in the retreat. Faith gives a person the strength and support to life. After the retreat person feels that he is stronger in mentally to cope the problems at the workplace. He does not have to work alone, because God is with him.
Tutkimus on fenomenologinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä henkilöä, jotka ovat osallistuneet evankelis-luterilaisen kirkon hiljaisuuden retriittiin. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen Amadeo Giorgin fenomenologista psykologian metodia, jonka perusta on Edmund Husserlin filosofiassa. Tutkimukseen on sovellettu myös Juha Perttulan metodia, joka on kehittänyt Giorgin metodia eksistentiaaliseen suuntaan. Tutkimuksen taustalla on Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys.
Tutkimustuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta retriitillä olevan merkitystä sekä työlle että työssä jaksamiselle. Ihminen kokee retriitissä irtioton työstä. Retriitissä pohditaan työongelmia ja löydetään niihin toimivia ratkaisuja. Työpaikan ongelmia ihminen pystyy retriitissä tarkastelemaan erilaisesta perspektiivistä kuin arjessa. Työpaikan ongelmat asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin. Retriitissä ihmiselle tulee luottamus tulevaisuuteen ja varmuus siihen, että asiat järjestyvät. Ihminen kokee tulevansa hoidetuksi ja hän haluaa osallistua retriittiin säännöllisesti.
Retriitissä keskitytään kristinuskoon ja hoidetaan suhdetta Jumalaan, joka on myös motiivi retriittiin osallistumiselle. Usko antaa ihmiselle voimaa ja tukea elämään. Retriitin päättymisen jälkeen ihminen kokee olevansa töissä kestävämpi kohtaamaan työpaikan ongelmat. Retriitissä opittuja asioita hyödynnetään myös työssä, opettaja luokkatyöskentelyssä ja esimies vuorovaikutustilanteissa. Retriittikokemus on ihmiselle kokonaisvaltainen hyvinvointikokemus, joka sisältää fyysisen ja henkisen ulottuvuuden.
Research is phenomenological and the information is gathered from interviews with five people who have participated in the Evangelical Lutheran Church of silence retreat. The data was analyzed using Amadeo Giorgi’s phenomenological method in psychology based on Edmund Husserl’s philosophy. Research is also applied Juha Perttula’s method. He has developed Giorgi’s method more existential direction. The study is based on Lauri Rauhala’s a holistic view of conception of man.
Results of this study can be said that the retreat has meaning to work and in coping with work. Person experiences break away from work and finds workable solutions at problems in the workplace, because he is able to view them in a different perspective than in everyday life. Workplace problems settle into the right perspective. People learn new skills in retreat, which they can use in their work, teacher in the classroom and manager in interactive situations with their subordinates.
Retreat experience is for humans holistic. Experience of well-being is both physically and mentally. Speechlessness is an essential part of the retreat. In retreat is also an opportunity to discuss with the Retreat Counselor. Person feels that he is taken care of and he wants to participate in retreats again. He feels confidence of the future. In retreat a person examines their own feelings and thoughts.
An essential part of retreat is religion and spirituality. Person wants to focus on religion and he wants to treat relationship with God. Religion is also a motive for participation in the retreat. Faith gives a person the strength and support to life. After the retreat person feels that he is stronger in mentally to cope the problems at the workplace. He does not have to work alone, because God is with him.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]