Positiivinen psykologia osaamisen johtamisen työkaluna
Taivalkoski, Ritva (2012)
Taivalkoski, Ritva
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303151051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303151051
Tiivistelmä
Kuten tuotanto ja markkinointi, myös henkilöstövoimavarojen johtaminen on yksi organisaation johtamisen alue. Osaamisen johtaminen on osa henkilöstövoimavarojen johtamista. Osaamattomuus näkyy työhyvinvoinnissa, asiakkaiden ja sidosryhmien arvioinnissa. Työterveyslaitoksen mukaan työhyvinvointiin satsattu euro tulee takaisin kuusinkertaisena. Osaaminen johtaminen lisää työhyvinvointia ja palautuu tulokseen. Hallinnon näkökulmasta osaamisen johtaminen on yksilön ja tiimien osaamisen hallintaa. SoTe – palveluissa, palveluorganisaatioina, osaamisen hallinta on tärkeää. Väestörakenteen muutos tuo kysymyksen: Miten henkilöstöä ja osaamista, organisaation arvokkaimpia resursseja lisätään, vaalitaan ja kehitetään alati muuttuvissa toimintaympäristöissä? Miten ne saadaan maksimaaliseen käyttöön? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen johtamisen ja positiivisen psykologian sisältöjen avaamisesta, sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista. Positiivinen psykologia on eri asia kuin positiivinen ajattelu. Se perustuu tutkittuun tietoon ihmisen vahvuuksista, myönteisistä kokemuksista ja persoonallisuuden piirteistä sekä niiden antamasta elämänlaadusta. Myönteisyyttä, sitoutumista, merkityksellisiä tavoitteita ja toimivia ihmissuhteita voidaan kehittää. Opittuina ja pysyvinä ne tuovat pitempiaikaista onnea. Optimistiset ihmiset tulkitsevat ongelmat hallittaviksi ja ohimeneviksi. Positiivisen psykologian elementtejä ovat viisaus ja tieto, rohkeus, rakkaus ja inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, kohtuullisuus sekä transsendenssi. Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkemmin viisaus ja tieto- sekä transsendenssi-vahvuuksiin. Tutkimuksen metodologia perustuu kvalitatiiviseen. laadulliseen teemahaastatteluun. Tutkimusjoukko koostuu kymmenen, SoTe – palveluissa, eri tasolla toimivan esimiehen ajatuksista osaamisen johtamisesta. Se lisää tietämystä positiivisuuden vaikutuksesta osaamisen johtamisessa.
SoTe – organisaatioilta vaaditaan taitavaa, strategialähtöistä osaamisen johtamista. Se on tärkein kilpailutekijä. Tärkeää on luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa tapahtuva tiedon muokkaaminen. Positiivisen psykologian ajattelutavalla on vahva sija osaamisen johtamisessa. Positiivisutta ei voi vain antaa. Kilpailumentaliteetin sijaan on tiedostettava vain positiivisuuden antama motivaatio ja innostuneisuus. Pakko ei edistä osaamista. Ihmisiä on kannustettava kehittämään itseään. Vapauden, positiivisuuden ja osaamisen yhteisvaikutus on vaan tiedostettava, tunnistettava ja tunnustettava. SoTe – organisaatiossa on sen palvelutehtävän vuoksi kiinnitettävä erityistä huomiota osaamiseen ja erityisesti ammatilliseen osaamiseen ja osaamista vastaavan työn löytämiseen. Muutokset vaativat uudenlaista ajattelua. Määrä ei saa korvata laatua. Osaamisen hankkiminen on jatkuvaa ja muuttuvaa. On mietittävä, miten monipuolinen osaaminen hyödynnetään. On huomioitava nekin, jotka haluavat olla työssä, mutta kapasiteetti ei riitä monipuolista osaamista vaativiin koulutukseen tai tehtäviin. Heille on räätälöitävä työ ja arvostettava kuten vaativissa tehtävissä olevia. Ihmistä on palkittava työn vaativuuden ja vastuun mukaan. Tarvitaan uteliaisuutta, tiedonhalua, sosiaalisuutta ja arviointikykyä, sekä toiveikkuutta, anteeksi antoa, kiitollisuutta, innostusta ja huumorintajua. Aitous, positiivinen vuorovaikutus, kohtaaminen, kuuleminen ja kuunteleminen korostuvat. Osaamista ei nyt arvosteta riittävästi. Sen kehittäminen lisää työhyvinvointia ja palautuu tehokkuutena ja tuloksessa.
SoTe – organisaatioilta vaaditaan taitavaa, strategialähtöistä osaamisen johtamista. Se on tärkein kilpailutekijä. Tärkeää on luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa tapahtuva tiedon muokkaaminen. Positiivisen psykologian ajattelutavalla on vahva sija osaamisen johtamisessa. Positiivisutta ei voi vain antaa. Kilpailumentaliteetin sijaan on tiedostettava vain positiivisuuden antama motivaatio ja innostuneisuus. Pakko ei edistä osaamista. Ihmisiä on kannustettava kehittämään itseään. Vapauden, positiivisuuden ja osaamisen yhteisvaikutus on vaan tiedostettava, tunnistettava ja tunnustettava. SoTe – organisaatiossa on sen palvelutehtävän vuoksi kiinnitettävä erityistä huomiota osaamiseen ja erityisesti ammatilliseen osaamiseen ja osaamista vastaavan työn löytämiseen. Muutokset vaativat uudenlaista ajattelua. Määrä ei saa korvata laatua. Osaamisen hankkiminen on jatkuvaa ja muuttuvaa. On mietittävä, miten monipuolinen osaaminen hyödynnetään. On huomioitava nekin, jotka haluavat olla työssä, mutta kapasiteetti ei riitä monipuolista osaamista vaativiin koulutukseen tai tehtäviin. Heille on räätälöitävä työ ja arvostettava kuten vaativissa tehtävissä olevia. Ihmistä on palkittava työn vaativuuden ja vastuun mukaan. Tarvitaan uteliaisuutta, tiedonhalua, sosiaalisuutta ja arviointikykyä, sekä toiveikkuutta, anteeksi antoa, kiitollisuutta, innostusta ja huumorintajua. Aitous, positiivinen vuorovaikutus, kohtaaminen, kuuleminen ja kuunteleminen korostuvat. Osaamista ei nyt arvosteta riittävästi. Sen kehittäminen lisää työhyvinvointia ja palautuu tehokkuutena ja tuloksessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]