Mentor-koulutuksen tuottama kokemuksellinen muutos itsestä : fenomenologinen tutkimus
Halttu, Juha (2014)
Halttu, Juha
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410131450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410131450
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani Mentor-koulutettavien kokemuksellista muutosta itsestä ja sitä, kuinka se vaikuttaa heidän itsensä johtamiseen ja kuinka nämä näyttäytyvät työyhteisöissä työyhteisön jäseninä toimimisessa. Tutkimuksen olen tehnyt fenomenologisen kokemuksen tutkimuksen metodilla. Olen laatinut yksilökohtaiset merkitysverkostot ja johtanut niistä yleiset sisältöalueet, joita tutkimuksen tuloksina voidaan pitää. Johtopäätökset ovat seuraavat: Mentor-koulutettavien itsetuntemus on muuttunut koulutuksen aikana ja se on johtanut parempaan itsensä johtamiseen. Sekä itsetuntemuksen muuttuminen että itsensä johtaminen näkyvät työyhteisöissä läsnä olevampana, tehokkaampana työntekona ja työyhteisön jäsenenä toimimisena. Tutkimuksen tulokset näyttäytyvät niin, että Mentor-koulutettavien kokemuksellinen muutos itsestä, kehittynyt itsensä johtaminen ja työyhteisössä toimiminen voidaan jakaa kolmeen eri sisältöalueeseen: tunne-elämän muutokset, itsensä hyväksyminen ja suhde muihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]